07 december 2008

Söndagen den 7 December i nådens år 2008


Andra advent....


Låten icke hoppet fara (inte än i alla fall). Så skall landsbygden växa! Vår förare satte sitt morgon thé i vrångstrupen. Landsbygden är viktig och skall små kommuner hålla upp sina innevånarantal får de inte tappa bort landsbygden. En stor del av de flesta kommuners yta utgörs faktiskt av landsbygd. Oftast bor det mer folk där än i tätorten - och trots det så är det påfallande många kommuner som aldrig reflekterar över detta utan fortsätter att montera sin landsbygd till förmån för sin lilla tätort.
Då uppstår frågan: Vad är det som får landsbygden att fungera?
Jo att skolorna på landsbygden fungerar. Att det finns fungerande företag och att kollektivtrafiken fungerar optimalt. Att man har närhet till sjukvård och att det även finns hyreslägenheter tillgängliga. Ett rikt föreningsliv har aldrig skadat och att det har många intresseinriktningar gör absolut ingenting.
Viktigast av allt: Lyssna på dem som bor på landsbygden - dom har bäst erfarenhet! Och glöm inte att även landsbygden mår bra av lite marknadsföring med jämna mellanrum.


Dagens verklighet är dessvärre just nu motsatsen till visionerna här ovan. Prognoserna säger att inom 20 år har vi ingen landsbygd. Politikerna i Kungliga Huvudkommunen må applådera, men de kommer nog att vara tämligen ensamma. Rapporten kommer från Glesbygdsverket och den säger att cirka 2% av landets befolkning kommer att bo kvar på landsbygden om ungefär 20 år. Ungdomen har redan idag lämnat landsbygden eftersom den inte erbjuder möjligheter till utkomst. Tjejer som kan fixa nya innevånare är det ont om och då läggs samhällsservicen ner inklusive skolor. Affärer är nedlagda, bankerna försvann för länge sedan, bensinmacken & bilverkstaden minns bara de äldre, skolorna är borta eller under avveckling. Kollektivtrafiken är ett minne blott och det passerar en skolbuss morgon och kväll för de få barn som ännu inte hunnit iväg. Då får man hoppas att det inte är en drogpåverkad skolbusschaufför som kör. Eller en som tror han är rallyförare.


Så kommer knorren. Om man ändrar transportsätt minskar man koldioxidutsläppen med bortåt 25%. Mer transporter med tåg, längre och färre långtradare och kombinera kollektivtrafik med varutransporter. Ibland känns det märkligt att behöva blogga om självklarheter tycker vår förare.


Så ytterligare en kul grej i tider av begynnande nöd. Arbetsförmedlingen gör på uppdrag av regeringen en nytolkning av varsellagen och vår trevliga chaufför garanterar att den tolkningen icke är till fördel för de varslade. Det är den så kallade främjandelagen som man bänder på. Gissa vem som lobbat? Rätt svarat - sitt ner!.... Svenskt näringsliv! Regeringens förbundne! Den som drabbas är givetvis den enskilde.. när Svenskt Näringsliv lägger över den ekonomiska bördan på arbetstagarna.
En rolig knorr i sammanhanget är att regeringen nu försöker få den nya fildelningslagen att framstå "som en del i regeringens jobbpolitik. Den kreativa sektorn måste kunna växa." Det var en intressant vinkling - men hur faaan förbättrar det möjligheterna till arbetstillfällen på landsbygden undrar vår förare som gärna ser fler resenärer som har ett arbete att åka kollektivt till. Dagens verklighet är dessvärre motsatsen. Även företagen på landsbygden varslar.




Buzznet :

Inga kommentarer: