30 december 2008

Tisdagen den 30 december 2008


Vadå försent?



Var fjärde buss kommer för sent ryter Västtrafik ut i GöteborgsPosten... Frågan är väl om det är bussen eller tidtabellen det är fel på? Kanske skall kravet vara att den som gjort tidtabellen också skall bevisa att den fungerar årets alla dagar & dygnets alla timmar...Tidtabeller har en tendens att vara teoretiska skrivbordsmodeller utan förankring i verkligheten.


Bussen är ALLTID i tid! Alltid i den tid omgivande trafik och passagerare formar. Det är tidtabeller skapade vid skrivbord av teoretiker som är det verkliga problemet. Vill man ha kortare körtider får man separera bilister och kollektivtrafik.
Hej. Jag kör buss. Varför är bussen sen? Enkelt. Det handlar om pengar. Så många km ska köras billigast möjligt. Biljettintäckter räcker till 60% av kostananderna. Vad du röstar på avgör kollektivtrafikens kvalitet. Alla förseningar kan byggas bort.
Genom nya vägar, nya tidtabeller och typ av tidtabeller kan alla, eller i stort sett alla förseningar byggas bort. Men vem vill betala priset. Höjda avgifter, nya gator, förbud för alla aktiviteter i kollektivtrafikkörfält samt gata där kollektivtrafik går såsom Göteborgsvarvet och demonstrationer, samt att kollektivtrafiken aldrig inväntar försenad resenär.
Frågan är om någon svarar ja på alla de punkterna.

STORT TACK! Du sa det som jag tänkte gå in på. Jag är spårvagnsförare,och tänker väl inte gå för djupt nu, men som hon sa: -Ge fan i dörrarna,och kom i god tid, så sparar vi några minuter!
Som sagt, vi har månadslön, så vi stressar inte det minsta, men jag tycker synd om Er som sköter er, och betalar. Allt annat löst folk vi har här i stan sabbar tyvärr för alla som sköter sig. Så ni som känner er träffade: SKÄRPNING!
Ett jävla gnäll på oss busschafförer här! Kriminell och allt man skriver om oss! verkar som man drar alla över ett sträck. Hur beter sig vissa passagerare då? ,betalar man? hälsar man på chaffören när man stiger på? Det finns rötägg inom alla brancher.men sen finns här också väldigt bra och trevliga chafförer. Man blir mörkrädd när man ser hur vissa passagerare beter sig.
Här blir man kallad kriminell och annat påhopp! verkar som att folk drar alla chafförer över en linje! hur många passagerare beter sig som idioter då? Hur många betalar? Hur många hälsar på chaffören när dom stiger på? Man blir mörkrädd när man ser hur människor beter sig ibland. inom alla yrken finns det rötägg. Stombuss är ju kanonbra!
Ledbussar verkar inte vara något att satsa på. Förra vinterna en dag då det kommit lite snö och jag var på väg hem från jobbet såg inte mindre än tre ledbussar som kört fast. En blockerade spårvagnstrafiken så den inte kom fram, två andra hade "vikt sig" och blockerade gator. Förbättra framkomligheten....
Det är häpnadsväckande att man tror att den positiva utvecklingen kommer att gå ner i ett lägre tempo p.g.a. lågkonjunkturen. Politiker har ju gått ut och sagt att nu skall vi minsann satsa på infrastrukturprojekt för att bekämpa arbetslösheten. Så det går att få fram pengar till Marieholmstunnel men inte till kollektivtrafikprojekt??!!
Se till att spårvagnarna går på egen banvall och bygg planskilda korsningar! Ta bort onödiga spåvagnshållplatser. Ledbussar En björntjänst....
Folk behöver lära sig att inte hålla dörrarna på spårvagnarna åt springande. Nu är det så att man har kommit i god tid på hållplatsen, vagnen är i tid och åker i tid, men några hållplatser senare är man försenad för allt jävla dörrhållande. Ska vi som är i god tid och har tider att passa behöva stå ut med sånt. KOM I TID! Och sluta hålla i dörrarna åt springande. Dom kommer kanske på vagnen, men vi som redan är på kommer inte i tid dit vi skall.


Om nu Swebus Express har EN (1) hpl på Resecentrum så tycker våe förare att det verkar märkligt att man skickar dit TVÅ (2) bussar som skall till samma destination samtidigt. Att sedan Bus4You också skall trängas på samma hållplats vid samma tider verkar inte så välplanerat precis.


Idag har vår förare kört omkring i ärtsoppa hela förmiddagen. Då har gubben åter fått bekräftat hur observant passagerarna i själva verket är. Tydligen finns det en förare som småfuskar med biljetter/pengar enligt några olika kunders berättelser.. senast idag fick vår förare höra en variant på sådana händelser. Man skall som förare vara klar över att det finns många ögon och öron i en buss och att flertalet passagerare vet vad de olika förarna heter.








Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

25% försening vittnar om optimal omsättning då förarna hela tiden måste prestera 125% i förhållande till förväntat resultat.
Förr eller senare kommer de ju i kapp. Alltid.
Omloppshastigheten kan därmed bevisligen höjas med 25% och då ökar givetvis omsättningen med 25%.
Det är alltså perfekta tidtabeller, väl förankrade i den ekonomiska verkligheten.