06 december 2008

Lördagen den 6 december anno 2008


Så har det blivit Lördag....




Är det genom skyhöga priser på alternativbränslena som vår förare skall övertygas om fördelen med miljövänliga alernativ. I vår förares värld känns det rätt så korkat. E85 har 40% lägre energiinnehåll än bensin. Du skall därför multiplicera priset med 1,4 för att jämföra bensinpriset med E85. Att försäljningen av detta miljöbränsle sjunker radikalt är inte så konstigt. Det som verkligen är konstigt är att staten har satt bränsleskatt på det.... Speciellt som samma regering vill att användningen av biobränslen skall öka snabbt. Det har tydligen slagit slint i något led...


Minska Sveriges Oljeberoende finns det ett nätverk som heter. E85 ska man tydligen inte använda eftersom det är så uppskattat. Nu ska vi använda torv istället. 25% av Sveriges yta är torv. Tänka sig att ¼ av vårt land är uppfräst som torvbrytning. En häftig syn! Nå är torv biobränsle eller inte? Det är nog mest en politisk maktfråga än praktisk verklighet. Vem tjänar på att klassa torv som det ena eller andra. Det handlar inte i första hand om att värna naturen utan vissa plånböcker. Den övervägande delen av alla politiska beslut handlar om girighet.


I perspektivet av girighet kan följande tankar ha sin plats. Som bekant höjer Västtrafik ständigt priserna och man uppger lite olika orsaker vid olika tillfällen. Nu tycker vissa insändare att det är bättre att åka lite billigare i en nedklottrad buss än att åka dyrt i en sanerad... jaja det är ju också ett sätt att se på tillvaron.... Hur vore det med både och?


Nu är det klarlagt! Det är inte en slump att det fattas kontakter till stolvärmarna förstår man av veckans brev. Någon eller några har dessa kontakter som samlarobjekt. Inte så häftigt tycker vår förare. Det blir liksom lite kallt om rumpan....


Det har länge varit snack om att röja upp på SöT (Busstorget) och förslagen har varit många. Allegatan har varit ett, Rececentrum ett annat. Inget av förslagen är så där fantastiskt bra. Det är på tok för stor mängd bussar som skall passera och stanna på Busstorget. Vår förare förordar en modell där bussarna bara passerar busstorget som det vore vilken annan hållplats som helst. Det skall inte parkeras några bussar där över huvudtaget. Ändhållplatserna skall vara den plats bussen står stilla på - som man har det i t ex Göteborg. Genom centrum skall all busstrafik passera så snabbt som möjligt. Inte parkera där! Förslaget föga poppis bland stadstrafikens förare...men det är för passagerarna trafiken rullar - inte för förarna.


Man påstår att det saknas omkring 2.500 bussförare i Sverige. För att råda bot på bristen vill bussbranschen nu sänka åldersgränsen för busskörkort. Självklart är det ett attraktivare alternativ för bussbranschen än att skapa bättre arbetsvillkor. I dag måste man ha fyllt 21 år för att få busskörkort men nu föreslår Bussbranschens riksförbund att åldersgränsen sänks till 18 år, samma som för vanligt körkort. Vår förare undrar lite försynt varför man tidigare satte en lite högre ålder på just busskort jämfört med körtkort. Fanns det en orsak? Om vi kan erbjuda en gedigen utbildning och en väg in så väljer många bussföraryrket. Många gymnasieskolor har redan färdiga utbildningsplaner. Det är i alla fall helt klart ett mycket billigt alternativ för branschen att få billig arbetskraft. Man behöver inte själva ta några utbildningskostnader - det får staten göra. Om med den låga åldern följer låga löner - GULDLÄGE. Så slipper dessutom höja yrkets status.Enligt Bussbranschens riksförbund har man i Finland lyckats skapa nya bussförarjobb genom att sänka körkortsgränsen och skapa bra utbildningar. Att unga förare är överrepresenterade i olycksstatistiken är något som kan väcka vissa resenärers oro om det sitter en 18-åring vid ratten. Men det avfärdas givetvis av bussbranschen som bara räknar pengar. Man tror att....(Det har vår förare översatt till: Man har inte en susning....) Kan vi sänka körkortsåldern så kommer vi att få många välutbildade, ännu mer motiverade förare än vi har i dag. Det märkliga i hela den här historien är att branschen inte är speciellt måna om att behålla dom förare som de facto finns. Det är alltså billigare att plocka in ung orutinerad låglönearbetskraft i en anbudsbransch som bjuder under sig själva hela tiden.
Trovärdigheten i ett sådant här utspel undergrävs av hur det ser ut i verkligheten, med upphandlingar och ovisshet om man har jobbet kvar efter anbudstiden och hur stor lönesänkning man i så fall får acceptera för att få börja hos anbudsvinnaren i ytterligare en tidsbunden period.


Arbetsförmedlingen skall få ytterligare ett antal miljarder av staten för att jaga jobb... Arbetsförmedlingen i grannorten Göteborg var på jobbjakt. Dom lyckades skrapa ihop ytterligare ett antal varsel. Nu skulle man visst inte kräva att arbetsförmedlarna har koll!? Det mest konkreta dessa raggande arbetsförmedlare fick var ett antal nya arbetssökande. Projektet kallas visst för Jobbjakten.... Uppdrag att hitta jobb i branscher som ännu inte varslat.




Buzznet :

Inga kommentarer: