27 december 2008

Lördagen den 27 december anno 2008


En vanlig lördag vid årets slut...






Selma på SVT1 var en besvikelse. Den somnade vår chaufför till, han var väl inte tillräckligt intellektuell kan man gissa. Förmodligen var detta kultur på en synnerligen hög nivå. Alltför hög antagligen.
Annars har julhelgen varit trevlig i glada släktens hägn. Vår chaufför hoppas att alla andra haft en lika trevlig julledighet. Nu är det åter till livets väsentligheter igen...


Så här vid årets slut kan man alltid roa sig med diverse reflektioner. En sådan är att från vår chaufförs horisont jämföra den avflyttade trafikchefen och den nya (rektorn). Vår förare tyckte att den trafikchef som numera finns norr om Borås hade en betydligt positivare attityd till sin roll än vad den nuvarande har. För övrigt är det riskfritt att skriva sådant för den förra läste bloggar medan den nuvarande står över sådant trams...
En annan som inte heller har tid, lust eller ork att läsa bloggar är vår depåchef. Där är det ofta tyvärr mycket snack och lite verkstad. Vår förare undrar fortfarande hur det sett ut om det varit lika mycket snack som verkstad?


Någonting som gör vår förare rejält arg är all reklam för sluta-röka produkter, som inte alls vill få Dig att sluta röka, tvärt om. Dom vill få Dig att byta från ett beroende till ett annat. Sådant suger!


Cirkus Maximum från lilla orten Älvsered i Halland har blivit en stor rörelse som rör sig i hela Europa. En liten cirkus för 25 år sedan har blivit en stor och etablerad cirkus som till och med får vara med i TV. Så skall dom tas!
Men att få till en busslinje från Borås via Svenljunga/Älvsered till Ullared det är betydligt svårare. Vad är då problemet? Jo det största problemet är revir! Linjen skulle gå i TVÅ (2) huvudmannaområden - Västra Götaland & Halland med TVÅ (2) olika huvudmän och se det är nästan värre än majestätsbrott. (Det är lugnt - varken Hallandstrafiken eller Västtrafik läser löjliga bloggar).


Vad har gubben mumlat om det gångna året? Han har tjatat om benutrymme i bussar, att en buss inte är en arbetsplats, att företaget redan i januari 2008 började banta organisationen, om roliga passagerarbeteenden, om klämlister, om en förarkår som inte står eniga i någonting, om hur usla arbetstider bussbranschen har och i synnerhet linjetrafiken, om defekta fordon, om dåliga däck på bussar, om särbehandling av personal på depå och i huvudföretaget, om vinterväghållning, om att biljettpriserna i Västra Götalandsregionen inte är lika någonstans (så man kunde ju undra vad regionen har för syfte i det fallet). Det har handlat om ungdomar som verkar saknar föräldrar, eller i vart fall någon som lär dom vett och etikett. Det har handlat om det fullständigt hopplösa så kallade kommunikationssystem som gubbens bussar är utrustade med. Det har handlat om tidtabeller och begrepp som spetsvändning. Det har också handlat om tidtabeller och fortkörning, om så kallade skyddsronder som enbart lett till ett protokoll och inget mer. Gubben har också bloggat om fordonskvalitet, förarstatus, bristen på anställningstrygghet (osäkerheten om man har ett jobb efter varje upphandling). Till detta kommer synpunkter på Västtrafiks usla hemsida, användningen av väderskydd (allt från urinoar till hatobjekt som måste slås sönder). Chauffören har i olika tonarter tjatat om övervakningssamhällets brister och förtjänster.


Vår högt ärade chaufför har under året uppmärksammat Västtrafiks charmkurs för bussförare i Göteborgsområdet. Man menade att alltför många förare uppvisade allvarliga brister och behövde coachas. Köra buss är bara 30% av jobbet...sug på den Du. Vissa bloggar har funderat över företagens syn på sina förare (som ett nödvändigt ont). Till exempel så anser man inte att marknadens bästa förarstol skall sitta i en buss där föraren tillbringar bortåt 10 timmar sittande bakom en ratt. Det är också ett mått på hur man värderar sina förare. Det har hunnit bli ett antal personalpolitiska frågor under året och en bunt funderingar över fackliga tillkortakommanden (bland annat fackliga funktioner som t ex skyddsombud & arbetsplatsombud). Trafikmiljön har avhandlats i ett antal inslag liksom lösningar där man skiljer busstrafiken från bilisterna - till fördel för bussarna så klart.


Ett annat ämne under året har varit bussar som är skitiga inuti. Där har tydligen hänt något, för numera dyker det upp kvalitetskontrollanter från Västtrafik. Definitivt ett steg i rätt riktning tycker vår gnälliga chaufför.
Allas våra pensioner (som vi i dagsläget nog kan se oss i stjärnorna efter) har varit föremål för bloggar - tyder på att gubben börjar känna sig gammal.
Att busshållplatser mer och mer har kommit att bli parkeringsplatser har också förekommit i bloggarna under året.
Vinter efter vinter har bloggarna handlat om bristen på respekt för passagerarna. Busshållplatserna är inte skottade och resenären förväntas vänta på bussen stående i en snödriva - horribelt.
Källsortering har också varit ett ämne under året liksom den alltid lika förrädiska halkan. Bussar är extremt beroende av god väghållning.
Gubben har också tjatat om vilka bussar som skall trafikera linjebusshållplatserna på Resecentrum i Borås. Där har varit kalabalik emellanåt. Skall t ex Swebus & Bus4You använda sig av linjebussterminalen eller inte? Resecentrum blev aldrig riktigt ombyggt så att alla skulle få plats. Och man missade dessutom att skapa en plats för bussar som har rast på resecentrum... fy Västtrafik!

Under året har det också handlat om att bussföretagen alltid skyller allt på sina förare när något gått snett. En del av deras personalpolitik ånyo. Som företag är man alltid oskyldig och det är alltid förarnas fel... (ett trevligt sätt att ta hand om sin personal). Det finns dom lobotomerade galningar som påstår att det skulle vara förarbrist i detta landet. Med den inställning till sin körande personal som alltför många bussföretag runt om i Sverige uppvisat under året påstår vår förare att det nog är så att dom som uttalat sig inte har varit den vassaste kniven i lådan. Fallet Umeå var rätt så tydligt till exempel.
Språkkravet har också bloggats om. Om man inte kan kommunicera uppstår otrevliga riskmoment.
En annan fråga som kommit upp är kundklagomål och vad som händer sedan? Jag antar att ytterst få förare någonsin sett någon form av sammanställning av kundklagomål!? Vår förare har då aldrig sett något sådant, vilket borde innebära att man aldrig lär av klagomålen eftersom dom aldrig redovisas till dem som utför jobbet och som det i grunden klagas på. Det moderna ordet är feedback som aldrig nådde fram.


Gubben har också bloggat om kyla och bussar...Det är en klassiker, som tydligen går i repris år efter år och som också illustrerar förhållandet mellan företagsledning och förare. Man förväntar sig att förarna ska ge sig av i iskalla bussar och man förväntar sig att resenärerna skall acceptera att morgonturerna sker i utkylda fordon. För detta händer år efter år efter år..... och det kostar tydligen för mycket att skapa ett enkelt system som fungerar i alla vädertyper... Jovisst det finns uppsatta regler som man förväntar sig att förarna inte skall bry sig om och eftersom förarkåren aldrig kan enas om nått så fortsätter fenomenet år efter år... Visst är det märkligt.

Det har också handlat om handikappade och kollektivtrafik under året och där har det framförts vissa funderingar om att blanda alla typer av resenärer där tiden är en kritisk faktor.
Alltnog och emedan så tycker vår simpla landsortschaffis att bloggarna visar att det krävs lite mer än att kunna vrida på en ratt för att kunna fungera som en halvdan busschaufför.
Fast allt bloggande till trots är det ytterst lite som har förändrats - det mesta förblir vid det gamla. Det krävs större krafter än en simpel blogg för att förändra kollektivtrafiksvärlden - eller hur?






Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Citat:
Gubben har också tjatat om vilka bussar som skall trafikera linjebusshållplatserna på Resecentrum i Borås. Där har varit kalabalik emellanåt. Skall t ex Swebus & Bus4You använda sig av linjebussterminalen eller inte? Resecentrum blev aldrig riktigt ombyggt så att alla skulle få plats. Och man missade dessutom att skapa en plats för bussar som har rast på resecentrum... fy Västtrafik!
Slut Citat.

Buss 4 You och Swebus Express betalar för att få angöra Resecentrum i Borås.

I övrigt har VT nog lyckats att få bort dom flesta turistbussar där genom täta kontakter med diverse bussbolag.

Parkering för bussförare som trafikerar Resecentrum finns på Järnvägsgatan under viadukten, dom platserna kom till efter mycket tjat på servicekontoret under tiden som Resecentrum byggdes, och dom har således funnits där hela tiden, vilket också vid ett flertal tillfällen påtalats för dom entreprenörer som trafikerar Resecentrum.