02 december 2008

Tisdagen den 2 December anno 2008


En sketen Tisdag....


Är det inte dags att tvätta alla bussarnas säten? Det känns verkligen så tänker vår chaufför. Ordet fräscha har passerat bäst före datum och trots allt jobb som läggs ner på att hålla depåns bussar rena och snygga har det inte erbjudits möjligheter till en rejäl grundlig städning. Nu är det dags.


Nu är det klarlagt! Detta med dagstidningar på bussarna blottlägger djupa psykologiska fenomen hos våra resenärer. Det finns resenärer som lugnt viker ihop en tidning för att sedan kliva av bussen. Andra stjäl mer diskret. Det har till och med gått så långt vid några tillfällen så att föraren sålde tidningarna till passagerarna, men vår förare har inte märk någon avmattning i stölderna för det. Dagstidningar på kollektiva transportmedel är ingens egendom och då får man stjäla dom bäst man vill - tycks vara inställningen. Fast i rättvisans namn så är det många passagerare som lägger tillbaka tidningen när man läst den.
Bussgodset har inte råd att hålla sin personal med en egen dagstidning, så då "lånar" man på bussarna.


Så var det den eviga frågan om vad det ska kosta att åka buss?! Borås Kommun vill t ex införa en enhetstaxa på 400 kronor för vuxna inom hela kommunen. Västtrafik har tidigare aviserat om höjda taxor i januari. Det som i detta sammanhang är mest intressant är att det är INTE Västtrafiks styrelse som diskuterar priset på kollektivtrafik utan Borås kommunstyrelse. Kollektivtrafiken är lite av en politisk leksak. Enhetliga taxor inom regionen synes vara långt långt borta i framtiden.


Ibland kan man läsa positiva berättelser i dagspressen. En 21-årig yngling erkänner att han förstört inredningen i en buss. Han åtalas och krävs på ersättning för att återställa bussen. Ett enda bussäte lär kosta ungefär 25.000 kronor. En övervakningskamera blev hans fall. Då betalade sig den kameran i vart fall.


Det skulle bli fler poliser och allt skulle bli så bra, så bra. Sedan tog pengarna plötsligt över en natt slut och nu skall "vår" polis spara 15 miljoner och någon renovering av polishuset i Borås finns det inte ett öre till. Så istället för att bli fler blev dom ännu förre - och vi får ännu längre larmtider om det händer oss något.


2000 kronor bör ett bussföretag i charterbranschen betala till en av sina resenärer som under en paketresa med buss fick dela säng med en helt okänd person. De inkvarterades till och med i en dubbelsäng med gemensamt underlakan.... Vem har sagt att bussresor är tråkiga?


Vår språknestor och fd sekreterare i Svenska Akademin påstod att i Sverige talar vi svenska. Han har totalt fel. För numera är idrottsmän signade, inte kontrakterade. Hoppla!
Banker och handeln vill slippa kontanter. Det påstår dom i vart fall, men vår förare tror att dom ljuger. För hanteringen av ickekontanter är så dyr att den måste man ta en serviceavgift för för att kunna betala för bankens tjänster och tjäna en slant själv också. Begreppet service har ersatts av girighet - främst från bankernas sida.


Vem kör bäst - Han eller Hon! Som om könet skulle spela roll - löjligt tycker vår förare, men en typisk debatt. Lika löjlig som kvinnofrukostar. Men denna är bättre: På många ändhållplatser finns det ingenstans att sätta ner ändan. Bussföretagen skyller på Västtrafik som skyller på bussföretagen och det är uppenbarligen ingen het facklig fråga. Vår förares råd blir: Skit där Du står!
Redan 2003 kunder vår förare följa en het diskussion om vinterdäck på bussar där minsta mönstedjup skall vara 8 mm. Pytt! Lagkravet är 1,6 mm. Eftersom huvuddelen av de bussar som rullar i regiontrafik har så kallade rulldäck fram så har dessa fordon rätt begränsad styrförmåga när väghållaren inte gjort sitt.


"Det finns inga formella hinder att kräva att personalen skall övertas när ett nytt bolag vinner trafiken. Inga lagar eller regler sätter stopp för personalövertaganden. Där har facket totalt misslyckats. Hos trafikhuvudmännen finns BARA EN TANKE: P_R_I_S_E_T!Den som tror att Västtrafik värnar som förarna tar grundligt miste.






Buzznet :

Inga kommentarer: