18 december 2008

Torsdagen den 18 December 2008


Undantagen....


Nu när systemen verkligen testas på riktigt så visar det sig att dom inte fungerar! De svenska trygghetssystemen är inte värda pappret de är skrivna på visar det sig när det kommer till praktisk verklighet. Man trixar med uppsägningstider och LAS-lagen och andra system som skulle trygga livet lite för den svenska arbetaren. Om nu dessa system vacklar när dom sätts på prov hur är då pålitligheten i de system som ännu inte prövats på allvar? Det finns väl rätt goda skäl att tro att dessa är lika bräckliga korthus.
D
enna brist på trovärdighet kanske kan jämföras med följande prismeddelande från ett företag: Maxpris 20:-/st, Ordinarie maxpris 28:-/st, Ordinarie maxpris gäller inte överallt, Lokala avvikelser kan förekomma. Missbruk av språket är väl vår förares diagnos.


Apropå undantag så är dagens budskap från många arbetsgivare: Sänk Din lön och rädda jobben. Då uppstår några frågor hos vår förare. För det första - vems jobb är det man räddar? Vad har man för garantier att man inte får sparken lite senare och med en lägre lön. Platt inga!


Vår förare är givetvis undantagen all normal depåinformation. Han kan ju tänkas blogga om sådant som händer och sker och det är naturligtvis inte så bra. Allt skall inte synas i dagsljus minsann. Kan just undra om andra bloggare har märkt samma sak?
Apropå det så har det varit mycket snack om att man kastar sten på bussarna. Vår förare har mött några av alla dessa stenkastare... Det var XXY 1X4 dvs en vanlig mötande personbil och den kastade inte dåligt. Sedan har polisen i Borås tydligen tänkt innovativt och kommit fram till att patrullerade poliser förhindrar brott. Faktum är att i vår förares barndom fanns det gott om patrullerade poliser som hade jäkligt god lokalkännedom.
Det är med andra ord åter till gamla hederliga och väl beprövade metoder. Inte så mycket nytänkande utan snarare historielöst.


Nattbussarna får kritik kan man läsa i en dagstidning. Trängsel, tom plånbok och stank av spyor är tydligen facit av nattlivet i Borås. En mycket intressant artikel... Trängseln fixar ungdomarna själva kan vår förare berätta och det är inte busschaufförerna som spyr i och utanför bussarna. Den tomma plånboken brukar ungdomarna fixa själva så om dom nu supit upp slantarna på krogen är det ingen större idé att klaga på biljettpriset (krogen var faan så mycket dyrare). Att sedan dessa otrevliga busschaufförer vill ha extra betalt för att köra fulla stökiga ungdomar och att det motiverar ett högre pris har tydligen inte riktigt gått hem. Att sätt upp spypåsar vid sätena verkar nog vara historiens dummaste idé. Dom som mår så illa att dom måste spy skall GÅ hem och inte förstöra allmänna transport medel. Att sedan bussarna inte håller tiderna på nätterna faller åter tillbaka på passagerarna. Om dom bara klev av bussen på samma sätt som dagtid och inte hade en massa exter för sig skulle det gå fort nog.
Nej kära lilla flicka det måste
inte ske en förändring från Västtrafiks sida utan från ungdomarnas sida. Upphörde buslivet skulle till och med den äldre generationen våga åka nattbuss, nu är dom diskriminerade. Tänk ett varv till unga dam och var lite mindre egoistisk.
Att affärsområdeschefen tror att det enbart beror på för få bussar blir vår förare lite undrande. Det finns tillräckligt med bussar på nätterna - det finns i överflöd. Det är värre att hitta dom som vill köra i en sådan miljö. Vår förare undrar om affärsområdeschefen har 0-koll eller om det var en sällsynt dålig ursäkt.


Vår förare läser om hur cybermobbingen ökar....och hoppas att hans blogg inte räknas till cybermobbningen eftersom han är noga med att aldrig namnge någon eller peka ut någon enskild person. Målet är snarare trender och gruppbeteenden. Enligt uppgift avskaffades skamstraffen under mitten på 1800-talet. Nu är dom tillbaka...På vissa internetbloggar. Vill minnas att man i Rosenlundsområdet i Göteborg hängde ut "torskarna" en gång i tiden och det skapade inga större rubriker... Nu blir det plötsligt rubriker (beroende på det större genomslaget).
Apropå just gruppbeteende så har pappor aldrig några barn, bara mammor, men det skall inte ses som vare sig mobbning eller diskriminering. Det är ju bara så. Punkt. Slut. Det verkar som om den där jämställdheten inte betydde så mycket när den sattes på prov. Vår förare såg en annons för nån sångerska som kallas Beyoncé och som tydligen sjunger bäst i baddräkt & nätstrumpor. Det har med andra ord inte hänt så mycket.


Så återkommer självklarheterna igen. Vägbulor skadar ryggar! Nu även passagerarnas ryggar... Att förarnas ryggar far illa har ingen tagit på allvar - dom är ju undantag. Men nu när passagerarna reagerar kanske det blir ändring kan man hoppas. Vår förare vet ju att Västtrafik och andra trafikhuvudmän vill ha ett ökande bussåkande och då kan inte kundprotester mot vägbulor inte bättra på resandestatistiken. Att sedan de olika trafikhuvudmännen (vars personal knappt vet hur en buss ser ut) kräver låggolvbussar på alla typer av trafik gör inte saken bättre. Det finns andra sätt att reducera hastigheter, bättre sätt. Och i detta sammanhang kan det vara kul med en positiv nyhet. Bussresande kunder - speciellt på långlinjer - är väldigt nöjda. Positivt...


Däremot misstolkar många tydligen den information som finns på Västtrafiks Internetsida om tidsinformation. På senare tid har det åkt ungdomar som trott att dom hade en övergång till en annan linje eftersom angiven ankomsttid och avgångstid skiljde sig med två minuter. Vår förare välkomnar den dag då tidtabellen, trafiken & verkligheten möts. Dessvärre verkar det vara långt dit. Tyvärr verkar glädjetidtabeller vara dagens trend snarare än verklighetsbaserade. Alla vill ha så kallade stela tidtabeller som innebär att en given sträcka tar lika lång tid att köra oavsett tid på dygnet och utan hänsyn till årstid.


Att spolarvätska påverkar polisens alkomätare indikerar att dessa apparater nog inte är så överdrivet pålitliga. Vår förare minns hur kyla påverkade apparaterna tidigare, och det är ju trots allt just apparater - utan undantag.


Girigheten i USA har nu fått ytterligare ett ansikte. Och våra pensionspengar flyger iväg och vi ser inte röken av dem igen. Alla sådana här pengahögar lockar massor av bedragare och en och annan politiker. Överhuvudtaget tycks bedrägeri har blivit ett nytt yrke! Och ett jävligt lönsamt yrke. När bussarna framöver får kortläsare för att kunna sälja biljetter kontantlöst så dyker ju samtidigt frågan om olika typer av bedrägeri upp.


Det jobbar tydligen polska arbetare i Sverige med två olika anställningsavtal. Ett som är avsett för den svenska fackföreningen och den svenska uppdragsgivaren och ett som reglerar den verkliga lönen. Tydligen innebär EU:s fria rörlighet dubbel dubbel italiensk bokföring a la polsk riksdag. En annan variant på girighet i vart fall.


Mycket trevligt tycker vår förare att två representanter för Västtrafik idag varit och levererat en jättefin julkorg till depån. Vår förare tackar å allas vägnar för detta fina bevis på uppskattning!




Buzznet :

Inga kommentarer: