17 december 2008

Onsdagen den 17 december 2009


Smarta...


Knarkförsäljarna torde vara en av få säljare som tar livet av sin kunder. I vår förares ögon verkar det inte så smart, ändå omsätter branschen ofantliga summor pengar. Märkligt! Och så är det på dagen en vecka till julafton... Nu går det fort.... Så fort att stenkastning mot bussar ökat i hela landet och varför det är på det viset har ingen ännu lyckats förklara...
Smart är också att vår förare och kollegorna skriver tjusiga felrapporter i fint datorprogram och nere i verkstaden trycker dom på en annan knapp och på den står det makulera???
Ibland dyker det upp vettiga förslag som det verkar... Man skall göra personliga byten Ramadan mot Julafton och att insitamentspengar skall gå till subventioner av den mat som bjuds på efter Ramadan. Vår förare har egentligen bara en enda fråga i sammanhanget. Julafton är EN (1) dag och så vitt vår förare vet är Ramadan EN (1) månad. Känns lite som om Julafton förlorar och Ramadan vinner på nått sätt. Tanken är dock sympatisk.


Intressant är att det gått en skrivelse om arbetsförhållandena på vår förares depå, men vår förare har ingen aning om detta, så det är uppenbarligen ingen fråga som berör alla. Däremot har många varit besvikna på de tjänster som blivit på depån. Det är på tok för mycket delade tjänster som skapar långa arbetsdagar och det är aldrig populärt. Eftersom vissa nyckelturer är utlagda på entreprenad så får vi dessvärre den effekten. Det blir rejäla hål i tidtabellen.
Om vår förare förstått saken rätt så skall en tjänst bestå av 2,5 timmars körning och sedan en rast på minst 10 minuter där föraren skall lämna bussen och så vidare. Det där fungerar icke och WC-frågan känns bara som upprepning av upprepningen.
Att depåerna är under avveckling blir allt tydligare.. Tyvärr får man väl säga.
I Borås håller den BLpersonal som är attraktiv på arbetsmarknaden att söka sig andra arbetsgivare. Märkligt vore det annars. Det är väl bara att hålla tummar och tår.


Det står på olika ställen att det är företaget som är skyldiga att ombesörja så att det finns värme i bussarna på morgonen...(men hur är det då resten av dagen vid t ex delade tjänster?) Tydligen har företaget försökt göra förarna ansvariga. Fast detta han väl knappast gälla annat än företagets Boråsbaserade del. I övrigt gäller Vilda Västern. Sedan har vår förare och övriga på depåerna gjort fel en längre tid. Förarna får endast fylla kylvatten i bussen på morgonen innan den lämnar en depå. En förare får absolut inte fylla vatten på en buss under dagen, det är trafikledarnas uppgift. Det har gått ut en skrivelse från företaget om detta.








Buzznet :

Inga kommentarer: