29 april 2010

Torsdagen den 29 April 2010



- Jaha, så var det dags igen då... Enligt dagsfärska tidningsuppgifter gör Västtrafik en halv pudel och erkänner att dagens biljettsystem inte tillhör de mer lättanvända i världen.
- Så dom viker ner sig nu alltså?
- Vete katten? Lite ja och lite nej! Klart är att man skall byta ut 1200 kortläsare i det befintliga systemet. Sedan ska man av allt att döma se över mjukvaran i hela systemet - så vitt jag kan se i det nuvarande systemet. Klart tycks vara att man vid årsskiftet 2012-2013 då trängselskatten införs, och då vi utsocknes inte längre är  välkomna till Göteborg i bil, skall vara klara.
- Men dom skrev ju att man lyssnar på kunderna?
- Dom ämnar visst genomföra mindre justeringar i nuvarande system fram till det aktuella årsskiftet och sedan den större förändringen vid det där årsskiftet, men märk väl att det sker inom nuvarande ERG-system!
- Men hjälp mig nu! Har Du sett något som talar om att man skall lösa dom verkliga stötestenarna? Jag tänker på sega bankkortsläsare, att man först i efterhand eventuellt via Internet får veta vad resan kostade om man registrerat kortet, pantsystemet och andra märkligheter?
- Nej! Det ryms förhoppningsvis inom smärre justeringar innan den stora förändringen.
- Jag hörde att man på Konsumentverket tycker att Västtrafik borde rappa på med prisinformationssystemet. Man anser att det är fullständigt horribelt att kunden inte får veta vad resan kostar innan man åker iväg. Att bara dela ut nån folder uppfyller inte villkoren i prisinformationslagen tycker man på Konsumentverket. Det tycker inte nån annan heller. Det är som att gå till kassan i livsmedelsaffären med sitt mjölkpaket och först när Du passerat kassan får Du veta dagspriset på mjölken. Knappast korrekt att i efterhand få reda på vad resan kostade! Låter som sjuk humor!

- Uppdrag granskning kändes gammelt och unket. Först nu skildrar man nått som pågått i över 50 år.
- Jo vi lämnade entreprenadbranschen på 80-talet just pga av det utbredda systemet med mutor till Gud och alla småpåvar. På den tiden skulle man smörja Vägverket lokalt, Telia, Byggmästarnas platschefer, gubbarna i schakten osv osv.
- Vi reparerade bilar för olika befattningshavare inte minst kommunala gubbar med ansvar för fjärrvärmen. Vi fixade nya vitvaror, bygget nya sommarstugor, renoverade gamla med mera med mera.
- Så fixade vi saltade fakturor som rätt platschef attesterade och som båda tjänade på. Specialfakturor gjorde vita pengar svarta och moms fifflades det hejdlöst med.
- Du herr Granskare i Uppdrag Granskning... Nu kom Du med gammel skåpmat.



Inga kommentarer: