05 april 2010

Annandag Påsk (Måndag) den 5 April 2010


- Jaha. Vi skall visst få en ny kollektivtrafiklag säger dom som förstår sig på allt!
- Och vad innebär det då? Att Västtrafik får ännu mer monopol!
- Nej, nej - i alla fall inte på pappret! Syftet är att få fler att åka kollektivt och så skall resenären stå i centrum. Arbetspendlingen via kollektivtrafik skall öka har man tänkt sig.
- Men folk gör väl sällan som man tänkt sig har jag förstått. Så vad är skillnaden mellan gammalt och nytt.
- En skillnad är att de kommunala instanser i respektive län ersätts med en regional kollektivtrafikmyndighet. Den politiska styrningen skall bli större.
- Jaja men det där märker inte arbetspendlaren så mycket av. Vad han däremot kommer att märka är att han har rätt till ersättning för resa med annat färdmedel typ taxi om man är försenad 20 minuter eller mer och om det nu drar iväg till bortåt 60 minuter så har man rätt till två gånger biljettpriset.
- Det där lät som en rejäl förbättring - i varje fall på pappret. Vi vet ju först 2012 hur det verkliga utfallet blir!
- En annan förändring som resenärerna kommer att märka är det utökade kravet på information om läget inom kollektivtrafiken. Den gångna vintern har verkligen bevisat att det är en nödvändighet.
- Det är ju sant att det inom EU jobbas för att kollektivtrafik i hela Europa skall bli likformig, men med alla kulturskillnader tvivlar jag på den saken.
- Grundbultarna i den nya kollektivtrafiklagen kan nog sammanfattas i Rätt till Information, Rättigheter vid förseningar samt Rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Till dessa tre grundfunktioner är kopplat påföljder om man bryter mot dom.
- Låter bra och dyrt. Jag funderar på hur toleranta friska krya personer är mot att restiden ökar dramatiskt om man skall lasta personer med funktionsnedsättning? Men svaret kommer inte förrän det har varit i bruk en tid. Allt annat är onekligen bara gissningar.
- Den där rätten till information går inte av för hackor. Hör här: Man skall lämna information om resenärs rättigheter enligt lag, avtalsvillkor, biljettpriser, tidtabeller och linjesträckning, störningar, fordon och bytespunkters tillgänglighet samt vart man kan nå transportören.
- Hoppsan... men då spricker ju "Hajen-systemet" för det kan ju bara berätta vad resan kostade i efterhand, inte i förväg! Och knappt det ibland!
- Fortsättningen skulle Bettan gilla. Bussbolaget skall under resan lämna information om nästa bytespunkt och störningar. Informationen ska lämnas i den form som är mest lämplig. Särskild vikt ska läggas vid behoven hos personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet.
- Nedsatt rörlighet.. Bettan skulle verkligen bli tacksam.
- Det blir bättre för om det blir uppehåll eller förseningar på mer än 60 minuter är bussföretaget skyldigt att ordna ersättningstrafik. De Du är ord och inga visor och den skall nog vara ordnad just inom dessa 60 minuter. Blir förseningen ringa 20 minuter har resenären rätt till taxiresa resterande resväg. Blir förseningen 60 minuter gäller detta med 2 ggr biljettpriset. Fast det finns dessvärre kryphål. Man är av någon anledning inte skyldig att fixa ersättningstrafik om det finns fullgoda alternativa färdvägar att tillgå. Man får väl utgå att detta inte leder till ökad kostnad för resenären. Att man slipper undan vid extrema väderförhållanden kanske är mer naturligt, men att man skulle vara fri från ansvar bara för att man informerat om en försening i god tid tycker jag känns som en gummiparagraf att gömma sig bakom.
- När det gäller personer med funktionshinder skall dom garanteras rätten att resa och få assistans vid på- och avstigning samt ledsagning på vissa så kallade fullt tillgängliga brytpunkter. Självklart gäller även övriga förändringar även funktionshindrade. Sedan skall man komma ihåg att ledsagning ska kunna förbeställas maximalt två timmar i förväg. På större terminaler skall det inte krävas förbokning och den maximala väntetiden skall vara 30 minuter!
- Intressant. Skall man då räkna med att den som behöver den hjälpen har t ex en mobiltelefon med sig eller skall bussföraren ombesörja detta. I så fall krävs det nog lite bättre kommunikationsutrustning i bussarna.
- En annan intressant förändring är att den som driver kollektiv persontrafik ska själv få bestämma storlek på tilläggsavgift. En avgift som får tas ut av personer som inte kan uppvisa giltig biljett ombord på färdmedlet eller inom ett område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten har tillträde endast om färdavgift har betalats.
- Om jag nu fattat detta rätt så har Lagrådet den 25 Mars 2010 godkänt förslaget... återstår alltså Riksdagen.



1 kommentar:

Anonym sa...

Okey, fattar! ... Men den där nya konkurrensgrejenmummelnånting då?! Den som säger att i princip vem som helst kan göra allt det här vackra som den nya lagen uppmanar, men om han eller hon inte mäktar med det, så har hon bara 3 månaders uppsägningstid på sig, dvs hon/han kan hoppa av och på kollektivtjosan och konkurrera på sina egna villkor. Nämndes något om det i sista numret av Hjulet och det pratas om det i personalrummet. Typ att det blir som i mindre länder, där en minibuss dyker upp och tar passagerare framför näsan på den andra. Har vi fått allt det där om bakfoten?!