22 april 2010

Torsdagen den 22 April 2010

- Det är rätt märkligt hur vissa blir rädda för att bli omskriva i en blogg. Man lägger till och med yttrandeförbud på sina anställda! Munkavel om man så vill!
- Skall man tro att dom som är på detta sättet har nått att dölja? Misstanken föds i alla fall. På goda grunder!
- Är det inte förbjudet att aktivt förbjuda medarbetare att berätta om oegentligheter i organisationen? Jag tror och hoppas i alla fall det! Undantaget är självklart rena affärshemligheter.
- Och hur stora affärshemligheter tror Du att det finns inom kollektivtrafiken? Är det en affärshemlighet hur man behandlar sin personalen?
- Jag vet att vi nämnt detta många gånger tidigare - bristen på personlig utveckling! Coacha betyder att hjälpa och stödja människor att styra sitt eget lärande, för att på så sätt kunna maximera sin potential, utveckla sina färdigheter, förbättra sina prestationer och bli den person de vill vara.
- Nej, nej kan ju inte ett trafikbolag inom kollektivtrafiken agera. Herregud, då skulle ju de anställda kunna ställa krav. Kunskap är som bekant makt.
- Så detta med att varje människa är unik, med egna erfarenheter, talanger och kunskaper som går att förädla och bygga vidare på, är inget som passar in i kollektivtrafikbranschen.
- Skulle inte tro det! Det ingår liksom inte i konceptet! Där gäller snarare: Så taskiga arbetstider som möjligt, gärna timanställning istället för tillsvidareanställning. Alltså så låga personalkostnader det bara går att åstadkomma. Nästa steg blir nog att tillfälligt ta hit billig arbetskraft från öst på samma sätt som byggbranschen gör idag. Utan kontanthantering och med automatiska hållplatsutrop bli det steget kortare. Flyttar man ut den lilla försäljning som sker ur bussarna till befintliga externa försäljningsställen kan man slopa språkkraven. Små vägvisningsskyltar på strategiska ställen och förprogrammerade GPS:er gör lokalkännedom helt överflödig. 
- Var det inte tyska Mercedes som höll på med test av förarlösa bussar? Jag tror det var dom. Föraryrket är snart ett minne blott på samma sätt som tryckarna en gång raderades från arbetsmarknaden.
- Men att vissa är rädda för vad vi skall blogga om är ju nästan patetiskt! Fast det ger samtidigt en förklaring! Nått som vi misstänkt länge.
- Sådan makt har vi inte! Kan det vara ett fall för DO? Vi har ju faktiskt blivit diskriminerade och borde kräva skadestånd!
- Men på en punkt får man väl ändå säga att Veolia har lyckats!
- Va?
- Att få förarna att inte våga kritisera företaget och dess agerande - det är bara att gratulera Veolia till ett väl utfört jobb!

- Medge att landsbygden under de senaste 20 åren drabbats av en omfattande nedrustning. Jag tänker både på allmän service och på infrastruktur.
- Broder, det blir fasen så svårt att förneka.
- Här försvinner skolor, daghem, kollektiva transporter, bilverkstäder, bensinstationer, affärer, post- och bankkontor och så vidare - och så vidare.
- DÅ uppstår frågan - hur skall den utvecklingen vändas? Den politiska utvecklingen med ökade pålagor på drivmedel, krav på ombyggnader av små bensinstationer och andra beslut som kväver landsbygden visar knappast på dån verklig politisk vilja att ens försöka vända utvecklingen.
- Men det finns ju organisationer som t ex "Hela Sverige skall leva" som för en hopplös kamp för att vända denna negativa utveckling.
- Hopplös är nog ordet. Landsbygden var bra att ha i det gamla bondesamhället då det fanns små och stora jordbruk och centerpartiet fortfarande hette bondeförbundet. Man bytte ju namn då man insåg att landsbygden inte hade nån valmanskår längre.
- Så var det ju och industrin sökte sig till städerna, många till hamnstäder eller städer nära hamnstäder för att få vettiga transportkostnader vid export. Industri för lokala marknader är idag nästan ett minne blott. Praktiskt taget all textilindustri i Sjuhärad är utplånad! Plåt- och bläckindustrin här runt är utraderad. Vårt vägnät är sönderkört av den enda näring som finns kvar och som inte längre skapar särskilt många arbetstillfällen. Skogen och de därmed hörande timmerbilarna. Bilar som måste få bli längre och tyngre för det blir så dyrt att transportera träden annars.
- Så vad vi försöker säga är att utan arbetstillfällen ingen landsbygd! Och med EU's attityd till närproducerat så blir det oerhört svårt att politiskt komma till rätta med den saken. För det första och mest naturliga för en levande landsbygd är ju produktion av jordbruksprodukter som säljs lokalt.
- Sedan bidrar ju företag som ICA, Coop & Axfood till den negativa utvecklingen genom att särbehandla landsortsbutiker och ge stora tätortsbutiker specialrabatter. Så den typiska bybutiken Konsum är sedan länge bara ett dunkelt minne från en svunnen tid. Köpunderlaget växte inte utan snarare krympte.
- Vissa delar av landsbygden har gått samma öde till mötes som i andra länder. Den har blivit en pittoresk fläck på kartan för mer bemedlade tyskar, danskar och norrmän som vistas där några veckor på året!

- Med tanke på den döende landsbygden känns Förbifart Stockholm som ett icke problem. Ändå mals detta i TV som om det vore en riksangelägenhet istället för ett lokalt problem.
- Man kan säkert ha många synpunkter om denna fantastiska tänkta led, fast hela tänket saknar fokus på kollektivtrafik. Vart finns alla lösningar som gör att kollektivtrafiken slipper och köa, har egna körfält, prioriterade ljussignaler och så vidare. Det skall gå snabbt att åka buss. Idag är andelen kollektivtrafik i Stockholms län ungefär 38% så det är en bit kvar kan man säga.

- En jordbruksfråga jag verkligen funderat över på senare tid handlar om nått så konstigt som köttklister. Moderaterna är tydligen för det. Men jag fattar inte ens vad det fyller för funktion annat än att manipulera råvaran. Trombin skall användas till att klistra ihop mindre köttdelar till något som skall se ut som hela köttstycken. Det behöver inte ens vara bitar från samma djur eller en från samma land.
- Men hallå. Vi är ju med i EU och EU-kommissionen har godkänt klistret för att hjälpa livsmedelsindustrin att kunna lura konsumenterna och så vitt jag kunde se var folkpartiet också med på det tåget. Matmamman Marit P är för och då finns det anledning att fråga sig vem det är som tjänar på detta påfund.
- En sak är tvärsäker, det är inte konsumenten som gynnas i detta fallet.
- Känns som en fullständigt onödig produkt som enbart gynnar oärliga köttproducenter.

- Ibland är nog folk klokare än politikerna inbillar sig. Den nya Pensionsmyndigheten är regeringens nya instrument för att lura medborgarna, men mer än 82% litar inte skit på den nya myndigheten och 11% vet inte.


Inga kommentarer: