03 april 2010

Påskafton (lördag) 3 April 2010




- Tar aldrig eländet med detta nya biljettsystem slut?
- Vad har Du kommit på denna gången då?
- Detta med kombinationskort på Västtrafik är tydligen ett stort problem. Även om Du åker inom en Zon med områdesladdning så plockar systemet pengar från börsen. Det blir dubbel betalning för resan man man säga och hur kul är det?
- Det där "Hajen-systemet" har uppenbarligen fler barnsjukdomar än man har upptäckt ännu! Och sniket är systemet också.

- Jag hittade en liten söt artikel om bussföraravtalet som jag tycker väl överensstämmer med min uppfattning om hur Kommunal har agerat för att "hjälpa" bussförarna. Eftersom bussförarna är en minoritet inom kommunal var det inga problem att sälja ut bussförarna för att få ett avtal. För Kommunal var det viktigare att få ett avtal än att ge bussförarna så bra villkor som möjligt. Social dumping brukar det kallas.
- Det är väl så att facken har varit väldigt ivriga att teckna avtal med nya entreprenörer för att bibehålla initiativet. Vad som eventuellt skulle vara bra för medlemmarna är inte så noga. Man tecknar avtal som gynnar den egna organisationen, inte medlemmarna. En mycket märklig inställning. Medlemmarnas välbefinnande är marginellt jämfört med den egna organisationen.
- Jaha och organisationen tillåter dumping och lönekonkurrens som upphandlingsmetod och tillåter att man sålla ut obekväma och olönsamma anställda vid byte av entreprenör. Detta resulterar i att de anställdas yttrandefrihet och meddelarfrihet förvandlas till tystnadsplikt. Sedan skall man inte heller glömma att offentlighetsprincipen inte gäller privata arbetsgivare. Till viss del kan man till och med påstå att rättssäkerheten äventyras.
- LO anser faktiskt att det är just inom trafiksektorn den värsta sociala dumpningen ägt rum, och vid varje upphandling sker en ytterst tveksam sållning. Föreningsrätten äventyras och anställningstrygghet är ett bortglömt begrepp och Västtrafik gillar läget! Glöm inte att i fackföreningens barndom åkte fackligt aktiva ut med huvudet först och nu är vi på väg tillbaka till ruta ett!
- Det vore ju rätt befriande om lagen om anställningsskydd ändrades så att när en arbetsuppgift förs över från en arbetsgivare till en annan så skall den som utför dessa arbetsuppgifter vara garanterad anställning hos den nya arbetsgivaren.

- Det finns andra kusliga exempel på social dumping. Det kan synas som en självklarhet att en bussförare börjar och slutar på samma ställe och inte skall ta till sin fritid bara för att ta sig till startpunkten. Det är dock långt ifrån en självklarhet så snart kontantkassan försvann.
- Någon påstod att om man vill ha kvalitet i den offentliga servicen måste man satsa på personalen. Trafikentreprenörerna skrattar hela vägen till banken. Satsa på personalen var det dummaste de hört! Stat och kommuner snabbutbildar ständigt bussförare så om det inte passar är det bara att packa och ge sig av.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser fram emot vår upphandlig om 2 år. En upphandling som låter oss med högsta lönegrad, mångårig erfarenhet och därmed störst käft, åka ut med badvattnet. Jag kommer inte att vilja eller orka att köra buss i 10 år till, då arbetsförhållande försämras med raketfart till det sämre:-(

Anonym sa...

Hej igen
Jag saknar en e-postadress dit lite "persoligare" medelande kan skickas.

Jag skulle vilja be dig om en tjänst! Snoka och berätta lite mer om den där nya busskollektivtrafikplanen ... typ ... har inte riktigt förstått hur den skall fungera. Det pratas om den, men .... vad och hur .... blir det att jag kan köpa en egen buss och ställa mig på torget och konkurrera med en linje genom att säga ... Åk med mig så sparar du en femma?!

Karolina // Nobina, Trollhättan - Vänersborg