28 april 2010

Onsdagen den 28 April 2010




- Detta med A-kassa var ett spretigt regelverk i sig må jag säga och världens bästa regering gjorde det inte lättare 2006 då dom ändrade i reglerna totalt när dom skulle införa sin arbetslinje. Dom inbillar sig att svältande individer är ivrigare på att söka obefintliga jobb. Dom glömde att fixa till det i andra ändan så att det fanns jobb att söka. Sedan blev det dessutom massflykt från a-kassorna. Bra jobbat!
- Precis! Och om jag minns rätt så skall dagpengen räknas ut på antingen grundförsäkring eller inkomstrelaterad ersättning. Sedan beror det hela på Ditt arbetsutbud de senaste 12 månaderna. Så står det i regelverket!
- Det där sista stämmer väl inte va? Du och jag fick räknat på 15 månader vill jag minnas. Men sedan gäller det att ha koll på kassakorten.. Viktiga saker i dessa tider. Du får ersättning för högst fem dagar per vecka och aldrig lördagar eller söndagar. Det bör innebära att röda dagar mitt i en vecka inte heller får ersättning! Knappast vissa aftnar heller då som betraktas som likställda med lördagar.
- Sedan var det en liten detalj till. Du får ingen ersättning de första sju arbetsdagarna efter det att Du fått sparken. Det är ju Ditt eget fel att Du fick sparken så därför skall Du straffas med karensdagar.
- Och Du måste gå i pension den månad Du fyller 65 år! Det står i A-kassans regler. Bara så att Du vet!
- Hur fasen stämmer det med regeringens strävan att folk ska jobba tills dom avlider????
- Politisk vilja och verklighetens regelverk går visst i otakt! Gör visst så rätt ofta.
- Apropå arbetslinjen vet jag precis vart den kommer ifrån.
- Jasså?
- Hemmavarande fruar som pekar med hela handen åt maken och säger vad han skall göra. Hon utgår ifrån att han annars sätter sig framför TV och tittar på sporten.
- Men, men Du och jag tittar ju inte på sporten.
- Gubbe lilla, Du och jag är en mikroskopisk minoritet!

Inga kommentarer: