19 april 2010

Måndagen den 19 Februari 2010



- Jaha! För 2 år sedan var vi på bröllop.
- Jo, men det var inte vårt!
- Skit i det nu - kom ihåg att gratta dom som gifte sig istället!

- Jag satt här och läste en märklig historia om en pilot som flugit i 13 år utan flygcertifikat. En svensk pilot som åkte fast i Nederländerna. Han dömdes till 2000 euro i böter och flygförbud i ett år!
- Hallå eller! Sa Du flygförbud i 1 år?
- Ja?
- Så efter strafftiden är det fritt fram att fortsätta att flyga utan certifikat igen då?
- Vet inte... det låter onekligen märkligt.
- Lika märkligt som att "Sömn bara är ett tecken på koffeinbrist".

- Så har vi det ständigt återkommande gnället på Västtrafik. Somt är säkert riktigt och somt är bara omotiverade klagomål. Nåja så här var det! Sonen tog spårvagnen si och så och glömde givetvis sin jacka på vagnen. Dom har en tendens att göra detta. Föräldrarna kastar sig på  telefonen och ringer Västtrafiks Kundtjänst och vill att föraren skall ta hand om jackan.
- Oj då. Dom blandar alltså ihop Västtrafik med den som utför transporten. Ett vanligt fel som resenären gör. Alla fordon är ju märkta Västtrafik så att som resenär veta vilken entreprenör som utför transporten är inte så lätt, man reser ju med Västtrafik.
- Exakt! Vad tror Du då hände när föräldrarna ringde till Västtrafiks Kundtjänst? Jo där svarar man glatt "Nä, vi gör inte sån't! Ni får vända Er till hittegodset om några dagar." Den servicenivån har man inte uppnått på Västtrafik där man snabbt ropar upp föraren på aktuell vagn och ber denna ta hand om jackan.
- Fast det finns en annan hake i detta också..... Hinner föraren överhuvudtaget lämna sin trygga plats för att gå igenom vagn och eventuellt släp en på vändslinga? Förekommer inte spetsvändningar även med spårvagnar.
- Problemet här är att resenären inte har en aning om maskineriet bakom och hur invecklat det är med olika entreprenörer som utför den verkliga transporten och hur snäva tidsramarna blivit. Som förare har man sällan till aldrig möjlighet att gå igenom fordonet och titta efter kvarglömda effekter. Det får städpersonalen göra på natten och har man tur har ingen snott jackan, mobiltelefonen eller nyckelknippan.

- Dagens bussar är komplicerade maskiner i en kombination av mekanik och datateknik och när det trilskas så gör det så med besked. Tänk bara på när en fordonsdator får för sig att tvärnita. Då lär stående trilla. Om dörrautomatiken får ett spel kan ju bussen inte röra sig ur fläcken eller vad som är värre - bussen kör iväg med öppna dörrar. Programfel och datorer som får egna idéer är ett gissel i dagens kollektivtrafik.

- Så var det berättelsen från Genève: "Man anländer till denna vackra stad och möts på flygplatsen av skyltar som berättar att det finna fribiljetter till kollektivtrafiken att hämta invid bagagebanden. Dom gäller i 80 minuter. På hotellen får man sedan automatiskt ett kort som gäller all kollektivtrafik inom staden fram tills man reser hem igen. Kostnaden ligger inbakad i rumspriset. Fiffigt. Givetvis ingår returresan till flygplatsen.
- Det kanske vore nått för vårt kära Västtrafik att fundera på. Förenkla allt det går för besökarna.

- Så återvänder vi till en klassiker. Jag tänker på hemtjänsten. Den skall ju vara så billig som möjligt och då blir den ju också av relativt låg kvalitet.
- Jo det där känner man igen. Nya nullen varje dag och den ena har inte en susning vad den andre gjorde. 18 personer på 14 dagar - kan det vara nån slags rekord tro. Det borgar då inte för en trygg ålderdom i vart fall.
- Och hur löste man problemet då?
- Man fyllde visst i ännu fler listor! Bättre ordning och reda och att samma personer så långt möjligt besöker samma åldringar har man visst inte löst ännu. Mycket deltidare skall hålla kostnaderna nere.
- Deltidare eller timanställda. Det där känner man igen från kollektivtrafiken också. Bedrövligt!


Inga kommentarer: