07 april 2010

Onsdagen den 7 April 2010




- Det är rätt bra. Bensinpriset stiger och stiger och vi som bor på landet uppmanas att flytta in i städerna och där åka kollektivt!
- Stockholmarna har nog fattat grejen för dom har i allt högre utsträckning börjat cykelpendla. Eftersom det är i Stockholm är det givetvis dyra cyklar som gäller - cyklar som kommer att hålla i flera år.
- Jag har förstått att elhybridcyklar är på frammarsch.

- Med tanke på stigande bensinpriser så kan man ge sig den på att priset på etanolbränsle typ E85 också stiger av någon outgrundligt dunkel orsak. Kanske statliga skatteintäkter - mindre intresse för miljövård? I detta perspektiv börjar det trögt röra på sig på elbilsmarknaden.
- Jag funderar allvarligt vad som skulle hända om en majoritet av folk börjar åka kollektivt till vardags och bara kör bil på nån helg då och då. Jag tror inte att det är en alltför vild gissning att priset på bilbränsle skulle falla som en sten i och med att försäljningen skulle gå ner med cirka 40-50 % rakt av. Det skulle rent av kunna bli bensinkrig.

- Åter snack om avgiftsfri kollektivtrafik. Dock dyker det upp nya typer av argument. Den senaste 'forskningen' lär visa på stor samhällsvinst baserad på minskad biltrafik med i vart fall 5%.
- Fanns det nån 'forskning' på ökad vandalisering och andra nackdelar!
- Nej där hade man missat! Men å andra sidan - 5% mindre biltrafik är inte fy skam. Det är verkligen en bra början.

- I valdebatterna hörs inte ett ord om kollektivtrafikens villkor och ännu tystare är det om förarnas villkor. Var det så lyckat med detta upphandlingssystem? Är det verkligen meningen att chaufförer automatiskt skall bli arbetslösa vid slutet av varje upphandling till exempel.
- Är det verkligen meningen att en del av förarkåren inte ens är anställda utan jobbar intermittent? Du har rätt! Icke ett  politiskt pip. Inte ens en facklig reaktion när tex metall vill reformera missbruket av bemanningsföretag.
- Jag har inte hört ett pip om löneförhandlingar för chaufförer överhuvudtaget på ett tag. Förbättringar är nog rätt långt borta. Det verkar handla mest om försämringar.
-Läser man lite på tex Kommunals hemsida är dom rätt så kaxiga. Man snackar om trötthet, stress och pressade tidsscheman samt delade turer, men jag har ännu inget hört som innebär att man agerar mot dessa fenomen. Däremot arbetar man visst på att förbättra förarplatsen, men om man skall arbete i nuvarande hastighet kommer många generationer att få rygg och nacke förstörda. Det förekommer en massa vackra ord om förarplatsens betydelse för körsäkerheten.
- Nja. Får jag välja så väljer jag hellre drägligare arbetstider som prioritet ett och när det är löst kan man ta itu med den fysiska arbetsplatsen. Då handlar det inte bara om förarplatsen utan även om tex fjädring på bussen. Skall man nu envisas med låggolvbussar så innebär det per automatik en sämre fysisk och mer påfrestande arbetsmiljö. Kort fjädringsväg ger det resultatet.
- Så är det onekligen. Och att trötthet är en jättelik säkerhetsrisk för busschaufförer är det nog få som argumenterar emot, men det är bara läpparnas bekännelse. Pressade tjänstgöringsscheman, och inte minst delade tjänster (delade turer som vissa kallar det) ger väldigt långa arbetsdagar. Kombinerar man detta med spetsbyten och spetsvändningar så ger det rejäla stressfaktorer! Men antalet delade tjänster ökar - inte minskar. Alltså har facket i verkligheten lagt sig platt.
- Sedan är många tidtabeller så djävla snäva att man i många fall måste köra olagligt för att hålla tiderna. Jag har ännu inte hört någon som polisanmält denna uppmaning till brott! I många fall har man inte ens justerat tidtabellerna efter de sänkta hastigheterna på vägnätet! Sedan skall man anpassa hastigheten efter väglaget heter det. Skitsnack säger jag. Det är samma tidtabell en torr och varm sommardag som en bister och hal vinterdag.
- Sedan har vi hela paketet med alkolås och annat tjafs... vad ger det för signaler till föraren? Jo det låter i mina öron som att vi inte litar på er förare. Vi saknar förtroende för er! Sedan kan man säkert rada upp mängder med argument för alkotesterna, men i botten är det i alla fall en förtroendefråga.
- God Morgon!

Inga kommentarer: