06 april 2010

Tisdagen den 6 April 2010


Veolias nya rastplats i Borås!

- Nu är dom igång igen! Nu verkar dock Västtrafik reagerat på de massiva klagomålen på sitt nya betalsystem. Marginella förändringar! Fast många resenärer är besvikna över att ännu inte fått nån ersättning via Resegarantin. Det är tydligen rejält många resegarantiärenden som inkommit och trots att Västtrafik satt in 30 personer extra drar det ut på tiden.
- Det tar väl för fasen tid att lära upp dessa 30 personer.
- Det är väl därför man lovar bättring till nästa säsong. Antar att dom menar vintersäsong.
- Dom har visst satt till en ny kvalitetsgrupp. Jag tycker att det låter bekant... Vår gamle statsminister Erlander tillsatte alltid utredningar och han föregrep aldrig en utredning.

- Hualigen. En busschaufför rånades och knivskars i Sandviken runt midnatt. Han blev knivskuren i armen och fick föras till sjukhus för vård.
- Det där lät inget vidare och minns jag rätt hade dom inte hittat gärningsmännen. Tur kanske - nackskott.

- Detta med konkurrensutsatt kollektivtrafik kommer att bli intressant! När man släppte elmarknaden fri så rusade elpriserna i höjden och dom har stigit flera hundra % och nu har man släppt fritt även apoteksbranschen. Priserna har ju inte precis rasat.
- Nu finns det teoretiker som tror att en attraktiv kollektivtrafik förutsätter en ny lagstiftning som skall underlätta pendling även över länsgränser och som alltså sätter resenären i centrum, som vi snackade om igår.
- Så strategiska beslut som utbud, kvalitet och prissättning skall fattas av politiker eftersom inte länsgränser inte får bli en barriär. Det intressanta i detta speciella sammanhang är att cirka 1/4 av all kollektivtrafik kan vara attraktiv för kommersiella intressen, medan 3/4 inte är det.
- Så typ Västtrafik skall ombesörja att ALLA har tillgång till kollektivtrafik, och det har väl så här långt gått så där. Det nya blir att kommersiella företag får starta parallell regional och lokal kollektivtrafik utan att Västtrafik kan hindra dom. Dom får dock klara ekonomin utan skattemedel.
- Men då dyker det upp en intressant tanke. Om det nu blir Västtrafik eller nån ny myndighet skall denna se till att trafikbolagen, både de som kör kommersiellt och de som kör på anbud, samordnar biljett- och bokningssystem. Så alla måste använda Västtrafiks kassa "Hajen-system" kan man undra? Som lagtexten ser ut verkar det i alla fall som det är Hajen som gäller.
- Man uttrycker det så fint och säger att rent kommersiella transportföretag måste ges möjlighet att komplettera den busstrafik som trafikhuvudmän eller länstrafikbolag erbjuder. Man inbillar sig att tätare turer och bättre service skall få fler att välja kollektivtrafiken. Betydelsen av priset finns inte med i texterna annat än att prissättningen skall ske på politisk nivå och hur det skall gå ihop med lönsam fri konkurrerande parallell kollektivtrafik fattar jag inte, speciellt som den dessutom skall samordnas med den upphandlade och använda samma betalsystem så att man fritt skall kunna röra sig mellan anbudstrafik och kommersiell trafik på samma biljett. Frågan är om de två trafiksystemen ska behöva använda ett gemensamt kommunikationssystem för att kunna tala med varandra, men det har jag inte sett nån text om.
- Fast frågan blir än mer intressant i ett annat perspektiv. Västtrafik har Hajen och Halland har just infört ett nytt biljettsystem. Vem skall vika ner sig så att kunden kan åka på samma färdbevis mellan länen? Slutsatsen blir ju att hela Sverige måste ha ett gemensamt biljettsystem, ett gemensamt bokningssystem och ett gemensamt kommunikationssystem. Någonstans landar mina tankar på Rikstrafiken.
- Hur som haver överlämnades förslaget till lagrådet den 4 mars 2010 och den 1 oktober 2010 upphör tågtrafikmonopolet och då är det väl Banverket som skall dela ut rälstid antar jag. Och den 1 januari 2012 skall monopolet på kollektivtrafik på väg upphöra.
- Jag tycker att det hela känns väldigt flummigt än så länge och det gjorde tydligen lagrådet också i vissa delar. Så det återstår att se vart verkligheten landar. Vi har ju redan parallelltrafik mellan t ex Göteborg och Borås mellan linje 100 som är upphandlad, Bus4You och Swebus (Express) som kör på rent kommersiella grunder. Fast nu sätter var och en själv sitt pris, har var sitt biljettsystem, har var sitt bokningssystem och kan i princip inte kommunicera med varandra. Resenären kan alltså inte ta Swebus i Göteborg och byta till en lokal eller regional buss i Borås på samma biljett annat än om man väljer att utnyttja ResPlus, men där ingår inte Bus4You och Swebus vad jag minns.
- Så på sätt och vis finns det redan via ResPlus ett system som skulle kunna hantera en hel del av det som den kommande nya lagen vill åstadkomma.
- Kanske det, men jag fattar inte hur lagen skall få t ex StorStockholms Lokaltrafik att skrota sitt relativt nya biljettsystem, eller hur den skall få Västtrafik eller Hallandstrafiken att överge sina betalsystem. Det är för mig en gåta.
- Det känns med andra ord inte helt färdigtänkt......???

- Den där kärringen i TV4: förkväll hade visst mer spackel i nyllet än som krävdes på väggen som skulle fixas.
- Det var väl bra jobbat. Då hade hon ju övar på sig själv först. Kanske väggen blev riktigt bra efteråt!

- Japanerna tycks ha nått vägs ände när det gäller att utnyttja arbetare. Det gäller att japanerna föder många barn eftersom man annars skulle få ont om arbetskraft rätt snabbt. Ingen slutar tydligen i Japan, man jobbar ihjäl sig istället. Kan man kalla det superkapitalism?
- Fråga Milton Friedman... Japanerna som jobbat ihjäl sig kan i alla fall snacka med honom.





1 kommentar:

Anonym sa...

Varför är du inte en grävande journalist?! Du kan ju få en annan att föstå vad det står :-)