27 april 2010

Tisdagen den 27 April 2010


- Nu skall vi få höghastighetståg i Sverige!
- Frågan är väl om det finns tillräckligt resandeunderlag i ett så glesbefolkat land som vårt!
- Det måste väl "kosta mer" att köra fort även med tåg. Kör Du fortare med en bil eller en buss kostar det ökad drivmedelsförbrukning och ökat slitage.
- Det borde vara samma sak för tåg. Frågan blir då hur stort styckpriset blir för att åka höghastighetståg med tanke på det ringa resandeunderlaget?
- Säg det!

- En annan kostnadsfråga är om det lönar sig att bygga om äldre spårvagnar i Göteborg för att klara en del i KOLLA-projektet. Två tunga elrullstolar i varje vagn. Prislappen blir visst 50.000:- per vagn.
- Men hur går det då med olika typer av barnvagnar? Det är väl ändå så att det åker fler barnvagnar än tunga elrullstolar! Skall en minoritet försämra för en majoritet?
- Där har vi en nyckelfråga!

- En annan åtgärd som nog får tolkas som diskriminering är att Göteborg vill förbjuda bilar av årsmodell 1996 och äldre i stadens centrum. Dom får hålla sig i utkanterna och åka kollektivt till centrum.
- Det är lite intressant hur det sker en förlöpande fördyring att bo och vistas i Göteborg. Hyrorna stiger till nivåer som gör det omöjligt för en vanlig arbetare att bo nått så när centralt. Villapriser och priser på bostadsrätter håller nivåer som stänger ute stora grupper från de marknaderna. Nu stänger man alltså ute personer som inte har råd att köpa bil så ofta.
- Då glider vi in på ombyggnad av bilar till gasdrift. Fast det gäller nästan uteslutande bara tjänstebilar. Det höga priset gör att man inte får det lönsamt att ta på sig den kostnaden.
- Då slår kostnaden hårt mot miljöfördelarna.

- Så såg jag en liten notis om bussförarnas arbetstider. Dessa jobbar från tidigt på morgonen till sent på kvällen, rent av in på natten och det resulterar i ett onormalt slitage på kroppen. Många har stora problem med att klara dygnsomställningen och de oregelbundna matvanor som följer.
- Men Du har knappast sett en ända notis om att bussföretagen är villiga att ändra på detta eller? Högst troligen inte. Det skulle nämligen innebära en fördyring. Samma fenomen håller nu på att dra in på tågsidan.

- Som sagt så är det intressant att även på tågsidan uppstår det problem vid upphandling och till glädje för vem? Nu drabbas den personal som finns i och runt tågtrafiken av samma typ av gallring som tidigare drabbat bussförare och verkstadspersonal. Det sker samma gradvisa försämring av anställningsvillkoren.
- Regeringen har här kommit på ett smart sätt att krossa gamla fackliga överenskommelser om frikostiga förmåner. Arbetslinjen kallas det.
- Lokförarna har ändå lite bättre förutsättningar eftersom dom som regel tvingas byta bolag. Utbildningstiden till lokförare är fortfarande relativt lång och har ännu inte utsatts för urvattning.
- Det är väl samma sak sak som med apoteken. Hur många nya billigare apotek har vi fått? Inte ett enda. Och för att delvis finansiera förändringen plockar man bort olika läkemedelsförmåner. Knappast nått som sänker priserna. Däremot smyger det in mer och mer produkter i apoteken som inte har ett dyft med sjukvård och medikament att göra. Apoteken blir mera som en diversehandel.

- Men alla dessa utslagningsprocesser håller på att bli ett naturligt inslag i allas vår vardag. TV kör oräkneliga program som handlar om att slå ut människor. Det är dansprogram med utröstning, det är körslag med utröstning, det är artistgallring (förr kallat audition) som numera sker i TV och så vidare och så vidare. Hela det svenska samhället håller på att ställa om sig från det traditionella folkhemmet till ett samhälle där man ständigt skall slå ut varandra som i schack och trampa på varandra i karriärstegen.
- Det trygga folkhemmet är nu borta och jägarsamhället återvänder. Jaga eller jagas! Äta eller ätas.
- Detta märks även tydligt för de som jagats ut från arbetsmarknaden - Du skall vara fasens så unik för att få komma in igen... Ordinär är knappast ett ord som existerar, snarare "one of the kind"! Nu är det nya modeord som skall in i CV och personliga brev. Präktig och pålitligt är döda uttryck utan det skall vara ord och uttryck som handlar om unik och tjäna pengar på medarbetaren.

- Det var väl inte speciellt länge sedan som USA skröt med avtal om reducering av kärnvapen och redan då blev vi misstänksamma om vad som dolde sig bakom detta beslut. Nu har vi fått en viss klarhet, man har utvecklat ett nytt vapensystem som ersätter traditionella kärnvapen.
- Alltså var skrotningen av kärnvapen som vanligt en propagandagrej.
- Jupp, så var det! 


Inga kommentarer: