15 april 2010

Torsdagen den 15 April 2010


- Det där med religion fungerar bevisligen inte. En klart överskattad funktion i olika samfund.
- Hur så?
- Olika religiösa grupper slår ihjäl varandra med samma glada min. Katoliker skändar dessutom små gulliga korgossar.
- Jag trodde det var den uppgift korgossar hade, att vara stjärtgossar åt präster som inte får ägna sig åt sex officiellt. 
- Du kanske har rätt. Men på det hela taget så är religion bara en täckmantel för världslig makt och maktmissbruk och inget annat.
- Tänk så många mord som skett i namn av religion. Tänk på hur många "religionskrig" som pågått och pågår under täckmantel av religion.
- Det där med att vända andra sidan till fungerar inte överhuvudtaget. Chopp Chopp huvudet av funkar bättre!
- Och hedersmord och hedersmisshandel i religionens namn är ju så korkat. Finns det nån som tror på sådant? Det handlar ju bara om maktstrukturer och inget annat.

- Vad händer annars i stor bussvärlden?
- Fortfarande problem med färdbevis med Hajen... Kan just undra hur lång tid det kommer att ta innan det kommer att gå över. En brist är att det inte finns nån simpel turistbiljett för t ex familjer. Både Borås och Göteborg är ju stora turistmagneter sommartid, men det finns inget simpelt sätt att åka kollektivt.
- Sedan florerar det som vanligt förslag om gratisåkning via skattsedeln och olika typer av enhetstaxor. Flygbussarna har enhetstaxa om jag minns rätt och i andra länder finns exempel på samma sak. Införs enhetstaxa så förespeglas ett radikalt minskat bilanvändande. Men det finns ju kulturella skillnader också. I Göteborgsområdet har det i alla tider varit trögt att få folk att ställa bilen.

- GS Buss är tydligen i kris igen! Veolia skall snart ta över trafiken i halva Göteborg. GS Buss har i alla tider kört större delen av kollektivtrafiken i Göteborg. Plötsligt skall man genom nån idiotisk upphandling banta ner verksamheten. Busslink från Stockholmsområdet skall visst ta hand om trafiken till och från grannkommunerna och Veolia skall ta över vår gamla trafik i västra Göteborg. Plötsligt skall 400 bussar bli 200 bussar och 50% av personalen ska friställas och av dom sorterar Veolia och Busslink bort alla dom inte vill ha på grund av ålder och andra mer diffusa orsaker.
- Å andra sidan är det många som passar på att skaffa sig ett liv och ett riktigt jobb. Det har för all del inneburit att GS Buss nu har brist på bussförare och tvingas hyra in 15 - 20 bussar med förare från andra bolag för att klara trafiken fram till ungefär 20 juni.
Det känns som det är dax att skrota BLAB & GSbuss och andra kommunala bussbolag. Förarkåren och deras fackliga företrädare är en samling mesar som inte har förmågan att matcha dessa utsugande nya bussbolag och skydda förarkårens anställningstrygghet.
- Jag läste just en rätt intressant reflektion av vår svenska astronaut: "Jag tittar mig omkring i kapseln på alla kontrollampor och instrument och tänker på att detta har byggts av den som lämnade lägst anbud." Som bussförare en mycket oroande tanke. Så nästa gång Du kliver på en buss skall Du veta att denna buss framförs av den chaufför som fick sämst betalt och ägs av det bolag som lämnade lägst anbud. Begreppet rättvisemärkt existerar inte i dessa sammanhang. Upphandlingskarusellen kring kollektivtrafiken må vara bra för Västtrafik men hur bra är den för resenärer och busschaufförerna?
- Ho vet - Ho vet? Löjligt är det i alla fall.


Inga kommentarer: