21 april 2010

Onsdagen den 21 april 2010




Målet för hälso- och sjukvården i Sverige är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården. Så står det i Hälso- och Sjukvårdslagen. Tranemo Kommun skriver på sin hemsida att invånarna, med all rätt, ställer stora krav på äldrevården. Så stora krav att kommunen redan 2006 införde en tjänstegaranti, som förpliktigar till ingenting. Garantin skulle av allt att döma redovisa kvaliteten på den service kommunen skulle ha.

Hur skall man nu tolka detta?
Är det i sin ordning att vårdtagarens ordinarie sköterska tar ledigt en vecka utan att någon ersättare sätts in? Är det okey att vårdtagaren blir lämnad ensam i en vecka utan att få sina medikamenter? Jag har svårt att tycka att det är acceptabelt. Oerhört svårt! Icke en enda person från hemtjänst- eller hemsjukvård visar sig under en hel vecka när rutinen talar om minst 3 gånger per dag. Om det är på detta sätt kommunen ska spara på utgifterna så rekommenderar jag nog en annan metod. Hemsjukvården är ju ändå menat att vara ett mer avancerad alternativ än att bli inlagd på sjukhus eller ta sig till en vårdcentral flera gånger om dagen. Då kan man inte bara utebli hur som helst. I den avancerade hemsjukvården skall det förhoppningsvis arbeta sjuksköterskor och läkare som är specialister. De ska arbeta i team och fungerar dygnet runt. De skall vara så rutinerade och välutbildade att de klarar att ta fram rätt medikament vid rätt tidpunkt utan att behöva tveka eller hålla på att argumentera med dementa vårdnadshavare.

SKL, gör varje år ett antal öppna jämförelser av olika kommunala verksamheter. I den senaste, som gäller äldreomsorgen, placerar sig Tranemo kommun bland de 20 bästa kommunerna i landet. Man har anledning att fundera på hur man bar sig åt om man gör fadäser som att glömma bort vårdnadshavare. Bästa Tranemo Kommun! Om informationsflödet inom hemsjukvård och hemtjänst nu inte fungerar som det ska är det banne mig hög tid att se över rutinerna. Jag hoppas att ni är medvetna om att vårdtagare hinner dö som en följd av dåliga rutiner som plötsligt lämnar dementa och medikamentberoende individer helt utan tillsyn.

A-kassornas standardsvar: Det är tråkigt att du inte är nöjd med oss. Vi förstår att det är mycket besvärligt för dem som måste vänta länge på ersättning från oss. Vi tycker inte att en handläggningstid på över en månad är acceptabel och vi gör allt vi kan för att bli bättre. Dessvärre kan vi inte ge något förhandsbesked när ärendet kan beräknas vara färdigbehandlat. Vi beklagar att vi i dagsläget har långa kötider och vi arbetar för fullt för att minska köerna och väntetiden till handläggning.
En jävligt klen tröst för den som blir utan sin ersättning. Det berömda så kallade skyddsnätet är nog bara en myt!










Inga kommentarer: