02 april 2010

Långfredagen den 2 April 2010


- Instux för att fylla i blanketter till A-kassan??? Detta är absolut inget för en simpel landsortsbusschaufför. Här krävs experter på universitetsnivå. Två tättskrivna A4-sidor, som det krävs specialläsglasögon för att läsa. Snacka om finstilt. Det är bara att erkänna! Arbetslöshetskassorna är kanske en bluff! Det är arbetslinjen som gäller och då skall man på alla sätt förhindra att det betalas ut pengar till folk som inte jobbar!
- Det var som attan, så det kan bli. Dom utgår med andra ord från att få ska ta sig igenom nålsögat och så utgår dom automatiskt från att ALLA fuskar och bedrar dom!

- Kan man inte ladda sitt Västtrafikkort på nätet? Det trodde jag. Men av alla insändare att döma verkar det inte fungera att ladda kortet via internet.
- I dagsläget kan Du inte köpa Västtrafiks kort och biljetter via
internetbank. Vi undersöker möjligheten för våra kunder att i framtiden
betala för våra produkter på annat sätt än att rent fysiskt befinna sig
hos en återförsäljare.


- Veolia 7-härad är rätt smarta och mycket kommersiella.
- Du tänker väl inte på den nya platschefen i Borås?
- Jupp! En expert på precis de bussar man köpt till trafiken i 7-härad. Han kan sannolikt varenda mutter i dessa bussar. Borde borga för låga underhållskostnader.
- 100% kommersiellt rätt.

- Västtrafik 7-härad har också skärpt sig och anställt en trafikplanerare från Borås Lokaltrafik.
- Det var ett uselt foto... huu. Trafikutvecklare är visst den nya titeln. Vi får väl se hur mycket utveckling han åstadkommer. Hoppas bara att han inte bidrar till avveckling!
- Trafikutvecklare. Undrar vad en sådan gör rent konkret?
- Enligt annonsen skall man vara strukturerad och resultatinriktad! Som trafikutvecklare måste Du vara duktig på att fånga upp synpunkter och önskemål om allt som rör kollektivtrafiken inom 7-härad. Man skall tydligen också ha känsla för service och samarbete. Man skall dessutom ha många externa kontakter med trafikoperatörer och kommuner och håller sig uppdaterad med resandeutvecklingen i 7-härad. All denna mängd information skall resultera i förslag på effektiva trafiklösningar. Man skall se till att egna och andras förslag på förändringar av trafiken genomförs. Dessutom ingår budgetarbete, resultatuppföljning och trafikupphandlingar. Kraven var visst högskoleutbildning i samhällsplanering eller ekonomi.
- Noterade Du att det "bara" var trafikoperatörer och kommuner man ville ha synpunkter från? Resenärer och förare fanns inte med!

- Jag såg ett nytt inslag i den svenska snikenheten. Bankerna skiter fullständigt i underleverantörer till bilindustrin men när Fouriertransform dyker upp och visar intresse så vädrar snikenheten morgonluft.
- Man kan faktiskt ibland undra varför dessa underleverantörer överhuvudtaget låter sina affärer passera en bank. Banken uppträder ju mer som en blodigel.
- Det är väl nästan ett parallellfall med ett annat snikenhetsfenomen i tiden. Elbolagen! Jag läste en kul annons här om dagen. Trött på löjligt höga elräkningar? Köp en pelletskamin och ge igen mot elbolagen. Och vad gör elbolagen då... jo dom höjer leveranspriset i sina monopolledningar. Där finns ju ingen möjlighet till konkurrens. Om konsumenterna börjar spara på strömmen minskar intäkterna och det kompenserar man med högre pris på sådant kunden måste ha för att överhuvudtaget kunna få el levererat.

- Roller-Derby! Är detta en typisk storstadssport?

- Det har tydligen varit trafikkonferens i Jönköping. Det hade varit kul att fått vara med och lyssna. Vad är det för åtgärder som skall göra kollektivtrafiken till en framtidsbransch?
- Mer kollektivtrafik i storstäderna och mindre på landsbygden kanske! En variant är att bredda gruppen resande till olika typer av handikapp.
- Men det dök upp lite märkliga fakta i sammanhanget. Det visade sig att det finns ett stort behov att utveckla förarnas arbetssituation. För förarna gäller höga psykiska arbetskrav, lågt till inget inflytande ytterst små lär- och utvecklingsmöjligheter samt lågt socialt stöd. Framtidsutvecklingen tyckt dessutom peka på att inflytandet minskar ytterligare medan arbetskraven ökar. Dessutom förekommer stora brister när det gäller socialt stöd från arbetsledningen samtidigt som möjligheten till lärande och utveckling helt försvinner.
- Men den forskningen framkom inte i senaste numret av förarnytt!
- Skulle inte tro att Västtrafik tycker om att berätta om den utveckling som dom själva leder! Knappast nån reklam för monopolföretaget! Att det förekommer brister i det sociala stödet förvånar oss inte... Vi vet ju vilka som sitter i Resecentrum i Borås!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Vår planerare i tvåstad sparade så mycket pengar under 3 års tid, att han nu är anställd (med avsevärt högre lön) som trafikutvecklare på Västtrafik! Och gissa vem som förändrar tidtabeller till att blir "attraktiva" för kunden, genom av korta av körtiderna?

Janne Svendsen sa...

När jag gjorde förarcertifieringen fick jag lära mig att det är bussbolagens planerare som sätter körtiderna, och inte Västtrafik.

Anonym sa...

Är det inte så att Västtrafik "uppmanar" planerarna att göra på ett speciellt sätt, för att restiden på pappret skall se bra ut? Och gör planerarna som Västtrafik vill, så blir de ju uppenbarligen belönade!! Konspirationsteorier i alla lägen :-)