30 oktober 2008

Torsdagen den 30 oktober 2008


Kylan kom
Buss skall vara försedd med en automatisk klimatanläggning som i kombination med annat värmesystem ger en jämn och behaglig innetemperatur i bussen säger Västtrafik i sina regler. För att uppfylla lagens krav är det viktigt att förarutrymme och förarsäte kan hållas så varmt, att ohälsa och olycksfall inte uppstår på grund av kyla. Kan detta inte uppnås med befintligt värmesystem är det angeläget att det kompletteras med lämplig tilläggsvärme. Avkylning ökar riskerna särskilt för urinvägsinfektioner samt ryggbesvär.
Ett bussbolag förelades att tillse att bussarna inför vintersäsongen hade en minimitemperatur på +5° C vid förarstolen och +10° C avseende tilluften vid defrostermunstycket. Temperaturen fick underskridas vid enstaka tillfällen endast om utomhustemperaturen var lägre än -20°C. Beslutet förenades med löpande vite på 100 000 kr. Regeringen, 2004-09-09, dnr 7250-2003.
Allt detta är väldigt intressant på alla sätt och vis tycker vår förare, men det är ju bara teorier. I morse var det -1° C och inte katten kunde vår förare vägra köra iväg på sin tjänst. Bussen som ställts till förfogande kunde inte ens kopplas till det värmesystem som finns på depån...


Nu är det ju så att förarplatsprojektet ska förbättra arbetsmiljön för bussförare. Motståndet i ratten och vridbara förarstolar är två viktiga frågor. - Att utreda till exempel motståndet i rattkraften kan ju låta löjligt, men det är viktigt för är det tungt att vrida ratten kan föraren få förslitningsskador i nacke och axlar.
Standard för förarplatsen Det uppstår problem när bussföraren ska köra en ny typ av buss och inte vet var reglagen sitter eller vad en viss varningssignal betyder. Och det drabbar inte bara förarna, passagerarnas säkerhet kan också riskeras. Meningen är att en gemensam kravspecifikation för hur en förarplats ska se ut skall skapas.
Ergonomi, säkerhet och trygghet i fokus Förarplatsprojektet tar till olika metoder, allt beroende av problemets art. - Många förare har problem med de vibrationer som uppstår vid vissa vägunderlag och när man kör över gupp. På det området samarbetar man med universitet. Dörrfunktioner är ett annat område och där har man har synpunkter på var knapparna ska sitta på instrumentbrädan. Man vänder sig direkt till busstillverkarna och försöker få en syl i vädret i deras designprocess.



  • Klimat - temperaturen i förarplatsen

  • Motståndet i rattkraften

  • Helkroppsvibrationer

  • Ergonomi - vridbara förarstolar

  • Placering av kamera alt synvinkel vid ev kameraövervakning av förarplatsen

  • Kontanthantering

  • Alkolås

  • ISA (anpassning av hastighet)

  • Larm

  • Kommunikationssystem

  • Dörrkameror

  • Dörrfunktioner

  • Varningssystem

  • Krocksäkerhet

  • Säkerhetsbälte

  • Krockkudde

  • Sidorutor förarplats



Huvudmannens krav:
Den inre ljudmiljön skall möjliggöra samtal mellan människor på normalt samtalsavstånd från varandra i bussen.
Det skall vara möjligt att uppfatta högtalarutrop i normal ljudnivå från samtliga platser i bussen i samtliga driftförhållanden.

Dom här kraven uppfylls inte vid förarplatsen i vår chaufförs bussar, det är då ett som är säkert.








Buzznet :

Inga kommentarer: