19 oktober 2008

Söndagen den 19 Oktober 2008


Nu går försäkringskassan ut i helsidesannonser och berättar om sina förändringar - fast en sak har dom missat grovt, dom har inte gjort någon namnändring. Att kalla sig försäkringskassan borde ju vara ett fall för marknadsdomstolen. Tyvärr envisas man med att lura allmänheten. Försäkringskassan är dock noga med en sak efter den senaste tidens våldsamma kritik. Det är inte deras fel utan politikernas. Är Du missnöjd byt ut politikerna.....


Handla inte nu... Handla snart... Handla smart... (Expert reklam)... Snälla reklammakare det är just det folk gör just nu... och det är av den orsaken som Volvo måste varsla 6000 personer och Saab ytterligare 500 personer... Rätt så generöst att ta en helsidesannons och be folk göra det dom redan gör.


Vår kära förare känner att han faktiskt bor i rätt kommun...tänk att man har etableringscentret Kugghjulet som skall se till att de som är arbetslösa slussas ut i sysselsättning. Vår chaufför tycker att Tranemo kommun är ett föredöme. Kravet är att man har permanent uppehållstillstånd och det har onekligen vår förare (han är t o m född här). Sedan görs en handlingsplan med tolk (helt okey för vår gubbe - genuin göteborgska kan vara svår att förstå). Och sedan får han en social coach som kartlägger kompetens, utbildning, hälsa och familjeförhållanden. Språkcoachen ger samhällsinformation på modersmålet göteborska. Nu kommer vi till väsentligheterna - arbetsmarknadsinformationen. Här kan finnas kulturskillnader mellan kindbo och göteborska. Fast först måste vår förare lära sig kindbo ordentligt för att kunna göra sig förstådd. Vår förares coach bakgrund är marknadsföring och ekonomi (vår förare är diplomerad marknadsförare och civilekonom) så detta kommer att bli en riktig hit... Vår förares coach skall nu undersöka möjligheterna att jobba inom yrkesområdet eftersom målet är att få en sysselsättnning så nära kompetensen som möjligt. Ibland kanske det krävs lite påbyggnad vid nått universitet i Göteborg (och då är det ju bra att vår förare talar flytande göteborgska). Vår förares coach samarbetar både med Arbetsförmedlingen och näringslivet för att ragga praktikplatser. Det är dock en belastning att en lågkonjunktur slagit till just nu! Fast det finns så bra bidragsregler för företagen så de tre första åren behöver vår förares nya arbetsgivare bara betala 25% av lönen. Det kallas inte för lönedumpning, oh nej! I nästa skede kommer nystartsjobben så staten står för de sociala avgifterna vilket brukar betyda att arbetsgivaren betalar cirka 50% av lönen. Nej Veolia - ta Er i häcken.... när man som vår förare bor i rätt kommun och har etableringscentret Kugghjulet till förfogande blir man aldrig arbetslös....


Det har nog uppstått ett litet problem här...Vem är bäst på att presentera ISLAM på ett opartiskt sätt via den Svenska Televisionen? Givetvis de med den rätta uppfattningen om ISLAM! Vem eller vilka har då den opartiskaste uppfattningen om ISLAM? Vår förare har inte den ringaste aning - men en sak har han nu fått lära sig: Det har inte de olika muslimska grupperingarna heller.... Alla muslimer i Sverige blir ständigt missförstådda. Hur ser förresten en "riktig" muslim ut? Vår förare har inte en aning och muslimerna själva är långt ifrån eniga i den frågan. SVT kommer genom att informera om islam i Sverige att ytterligare stigmatisera (modeord i sociala sammanhang som används för att så få som möjligt skall fatta vad man snackar om [brännmärka]) muslimer. Vad lärde jag mig om detta tänkte vår luttrade förare - jo att olika muslimska falanger (grupper) ryker i luven på varandra innan SVT ens börjat sända programmet - det lär komma i rutan den 30 oktober.
En sak som hänger ihop med detta är för vår förare en gåta? Om profeten Muhammed inte får avbildas hur ända in i h3-11ve3 kan miljontals muslimer värden över veta att han blivit avbildad? En logisk kullerbytta?


Det där med marknadskrafterna är nog inget som fungerar inom Opec. Nej där är man nog mer för monopol! Eftersom nu priserna på råolja sjunker vill oljeländerna (dit även Norge, Ryssland och England räknas) dra ner på produktionen för att trycka upp prisnivån igen. Vår förare hoppas bara att svensk industri snarast möjligt gör oss oberoende av den typen av produkt. Gubben menar bokstavligt talat svensk industri. Det skall ICKE ligga i händerna på de internationella oljebolagen för dom har inte nationella staters bästa för ögonen och dom arbetar i karteller för att hålla uppe priset på sina varor. Här krävs lite osund nationalism för att det skall gynna Sverige och den svenska arbetsmarknaden och den svenska industrin (den lilla andel som finns kvar vill säga). Ett relativt högt oljepris bör påskynda den utvecklingen rejält och om den svenska staten menar allvar i sitt miljöarbete så borde gången vara krattad för alternativen till oljan (så även bensin och diesel). En ökad andel kollektivresande bättrar på oddsen avsevärt, speciellt om bussarna inte drevs med diesel... I annat fall riskerar oljeländernas agerande att göra oss busschaufförer arbetslösa pga skyhöga driftskostnader. Norge inkluderat.


Vi svenskar blir visst allt tröttare och med konstant 13 timmars arbetsdag (arbetsresor oräknade) så lär det bli allt vanligare. 17 timmars vakenhet motsvarar 0,5 promille alkohol, fast det ger inget utslag vid mätning - dessvärre. 13 timmar + 1 timmas restid åt varje håll + 1 timmas måltid + 1 timmas umgänge med familjen och vi är i mål....


Det blå Västtrafikkortet kan bli ett problem framöver om man får tro DI (datainspektionen). Västtrafik får inte missbruka den information som korten samlar in, samtidigt som polisen gärna vill missbruka samma information... ett dilemma gott som något.


Ibland blir det rätt festligt och stundtals fel. Som med linje 307. En rätt så lönsam landsortslinje som det verkar. Fast bussen är alltid dammig, kall och trång (så klart den är trång om den är fullsatt - det får t o m stå folk i mittgången). Just denna enda linje i hela Västtrafiks nät går på smala och dåliga vägar... Visst - så jäkla smala och dåliga är dom nu inte, fast ska man jämföra med R45 är det onekligen skillnad. Om man nu envisas med att bo i Västerlanda får man änna skylla sig självt. Västtrafik ser helst att ni omgående flyttar ner till Göteborg - i vart fall till Kungälv. Det ska inte bo folk på landsbygden pucko. Det kostar samhället alltför mycket pengar och Era affärer med mera är nedlagda sedan flera år tillbaka - det borde vår chaufför veta. Han körde linjen redan på GDG:s tid.
Västtrafik ska fördubbla antalet tågturer med pendeltåget mellan Stenungsund och Göteborg i början på nästa år....men dom missar helt att öka antalet pendelparkeringsplatser för det förväntat ökande resandeantalet. Smart. Nu är det ju tänkt att man skall ta pendelbussen till pendeltåget och då behövs ju inga ytterligare parkeringsplatser eller? Då skall det väl finnas pendelparkeringar utefter pendelbusslinjerna eller hur?
Men vår förare är bara en simpel landsortschaufför så han fattar ändå ingenting.


Experter är människor som vet väldigt mycket om väldigt lite och som fortsätter att lära sig mer och mer om mindre och mindre tills dom i praktiken vet allt om ingenting. Advokater å andra sidan, är människor som vet väldigt lite om väldigt mycket och fortsätter att lära sig mindre och mindre om mer och mer tills dom till slut inte vet någonting om det mesta. Domare är människor som först vet allt om det mesta, men som i slutänden inte vet ett skit om någonting eftersom dom hela tiden umgås med experter och advokater... Kan just undra hur politiker passar in i allt detta! Dom verkar rätt ofta lätt sinnesrubbade i sin strävan att förändra. Pumplagen är ett sådant fall som vår chaufför bloggat om tidigare och som nu innebär att närtrafiken nog snart får börja köra runt med tankbil. De kära miljöpartisterna vill frälsa världen genom att fördriva människor från landsbygden så att de själva får värna om landsbygden alldeles själva utan störande inslag från en lokalbefolkning. Hur bevarar man bäst naturen? Genom att ta människan därifrån! Nu försvinner våra bensinstationer från de små och medelstora orterna. Samhällen som Tranemo och Svenljunga blir av med stationer och de mindre orterna som t ex Ambjörnarp blir helt utan liksom Håcksvik tidigare. Det går fort nu.... Strax är hela 7-härad tömt på lokala mackar... Först var det bankkontoren, sedan postkontoren, sedan Svensk Kassaservice, därefter den lokala livsmedelsaffären och TeliaSonera och nu sällar sig bensintapparna till skaran som överger landsbygden. Hur var det nu igen? Jo det skall inte bo folk på landsbygden pucko...




Buzznet :

Inga kommentarer: