15 oktober 2008

Onsdagen den 15 Oktober 2008



Notera att bransläckaren är "på rymmen"...





Strul


Vad händer om föraren försover sig eller när bussen inte fungerar? Jo en eller flera turer blir inställda och med 60 minuter eller mer mellan varje avgång blir det så måttligt kul när man bor på landet. I stadstrafik med 5-7 minuter mellan varje buss är det bara en liten katastrof.. När det gäller landsortstrafiken rycker man på axlarna - shit happens!
Detta är ett av de resultat som är följden av upphandlingssystemet. Att hålla med reservbuss(-ar) och reservförare på en depå är dyrt och det har man inte budgeterat för. Då får man offra leveranssäkerheten istället.
Den andra reflektionen man gör är att ingen reagerade när föraren inte anmälde sig i tid...... Här haltade också systemet... kan det också vara en besparingsåtgärd?


Det andra offrandet håller på att utvecklas till ett mantra - underhållet av bussarna. Det blir allt fler fel och alla kan inte klassas som godartade. Jag vill inte sitta i bussen med bara 1 brandsläckare och jag vill inte vara den som kör när bagagehyllan bokstavligt talat ramlar ner i skallen på en eller flera passagerare. Det räcker med att en stående tar tag i räcket som löper längs kanten för att olyckan ska vara framme. Det heter bagagehylla och ändå så släpper fästena i taket..... undrar vilken typ av bagage Carrus hade tänkt sig på dessa hyllorna? Det fick nog inte väga något.




Buzznet :

Rykten säger att BL skall reducera tjänstemannasidan med 71%. Om det är sant blir det rätt häftigt med tanke på att företaget "bara" kryper med 45% enligt VD.


1 kommentar:

Svemicke sa...

Ja, vad blir 71 % av 45 %? Inte många kvar efter den reduceringen.