13 oktober 2008

Måndagen den 13 Oktober anno 2008


Vagn 244 och regnigt med plus 6 grader och granna höstfärger. Någon hade varit på kontoret på söndagen och jobbat på sin fritid...helt i onödan. I BT & GP skriver man om hot och våld mot bussförarna efter någon facklig rapport. Har vår förare hört förr och de gångerna blev det mycket snack och ingen verkstad alls på gubbens arbetsplats. Han tror inte att en enkät kommer att lösa problemet denna gången heller.
Fejkshoppare skall få oss att handla mer så nu uppstår frågan när fejkresenärer skall få oss att åka mer kollektivtrafik?
Bankkrisen är här igen för att USA:s befolkning inte kunde betala sina lån för överkonsumtion - så nu får resten av världens befolkningar göra det år dom. Bara i Storbritannien lär varje britt på betala 25.000:-- för att rädda sina och andras sparpengar. Och i buss 244 fungerar inte utropet... Ha en bra dag.....


Utvecklas bussar?


Vår förare tittar igenom ett antal olika motorbilagor från olika tidningar.... Gissa hur många bussar han hittade! Rätt gissat. Inte en enda. Däremot massor av bilar som slogs om köparnas intresse. Bussarbetsgivarna däremot kan bara köpa så billiga bussar som det överhuvudtaget går att tillverka och då skall dom helst stämma med trafikhuvudmannens krav dessutom. Frågan är väl om det scenariot driver utvecklingen framåt? Idag görs huvuddelen av alla bussar i låglöneländer och knappast med högsta tänkbara kvalitet. Ett tilldelningsbeslut är oftast inte särskilt långt och det är alltid kortare än en välbyggd buss livslängd - så nu gäller det att skaffa bussar som är avskrivna efter 6-8 år och som har så låg kvalitet att dom kan skrotas direkt efter avslutad tjänst. Det finns ju ingen eftermarknad längre.


Tittar man på arbetsmarknaden så står det ett antal individer och knackar på dörren och säger nått i stil med att jag jobbar gärna dubbla skift och det där med fridagar och semester glömmer vi va? Företagen letar fortfarande efter superarbetaren - och vår ärrade chaufför minns att forna Sovjet höll på med avelsexperiment för att få fram de ultimata arbetarna inom det kommunistiska systemet. Säker sysslar USA med liknande avelsförsök.
Att anställa personer som ofta är sjukskrivna kostar företagen onödiga pengar, långtidsarbetslösa är osäkra kort så dom ratas. Andra faktorer som gör att företaget väljer bort just Dig är ålder (55+), vart Du är född, om man har hemmavarande barn med mera. Småbarnsföräldrar är rena pesten. Globaliseringen ökar pressen på företagen och i vårt fall upphandlingssystemet. Vår käre chaufför misstänker att varken regering eller trafikhuvudman har klart för sig hur grym utslagningen är efter varje tilldelningsbeslut. Nu tillkommer dessutom effekterna lågkonjunkturen. De nya reglerna i sjukförsäkringen (bara namnet är ett skämt) kommer att leda till mängder av personliga tragedier. Kommunernas funktion försörjningsstöd kommer att få bråda dagar och många kommuners budgetar kommer att spricka på socialkontot. Många kommer nog att tvingas till förtidspension med allt vad det innebär av lägre månadsbelopp. Så det gäller att lära sig hur systemet fungerar för att kunna utnyttja det optimalt för det är vi som är födda på 1940-talet rent usla på. Regeringen vill tvinga oss att söka en massa icke existerande arbeten på en krympande arbetsmarknad. Så visst tyckte vi att det var kul att Veolia vann upphandlingen. Det var visst samma företag som drog sig ur i Umeå sägs det. Men vad vet en simpel landsortschaufför.


I Västtrafiks område skall det numera vara låggolvbussar även i landsortstrafiken vilket innebär att man inte kan använda fordonet till annan typ av trafik under t ex helger, när skolorna är stängda och så vidare. Vem vill åka på shoppingresa till Danmark eller Tyskland i en låggolvbuss? Troligen utan WC! Vart gör Du av bagaget? Och vart skall de inköpta varorna placeras? Med andra ord så är dessa fordon obrukbara för annan typ av trafik.... och måste med nödvändighet vara så billiga att dom nätt och jämt håller ihop under anbudstiden. Bussföretag med blandad verksamhet utesluts i praktiken från dessa vansinniga upphandlingar.


Bussen är ett viktigt transportmedel i dagens samhälle. Den erbjuder ett attraktivt och trafiksäkert sätt att resa för alla samhällsmedborgare och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling av samhället. Bussen är också en arbetsplats (notera att här definieras hela bussen som en arbetsplats) för många bussförare. Förarplatsens utformning är därför en viktig och angelägen fråga både ur arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt. Kraven på bussförare inom kollektivtrafiken har förändrats. Bussar har blivit mer avancerade med fler funktioner som ska hanteras och övervakas av föraren (funktioner som trafikhuvudmännen sätter dit som t ex realtidsystem & biljetteringssystem). Förutom att köra bussen efter en bestämd turlista ska en bussförare också ge bra service till passagerarna, vilket innebär att kontrollera på- och avstigning, sälja biljetter, informera om olika busslinjer med mera. Bussföraren är kollektivtrafikens ansikte mot allmänheten (vilket Swebus i Umeå totalt har missat) och står för hög kvalité. För att allt detta ska vara möjligt krävs att förarplatsen är väl utformad och fungerar bra ur alla aspekter. En förarplats i buss ska vara funktionell, ge god komfort och säkerhet. Instrument och reglage måste vara ergonomiskt utformade och placerade för att underlätta för föraren. Förarplatser bör också vara mer enhetligt utformade för att underlätta för föraren och för att minska risken för felhandlingar i stressiga situationer. Det är vanligt att bussförare inom kollektivtrafiken byter buss flera gånger under en arbetsdag. Vägverket samverkar med bussbranschen för att öka attraktiviteten i kollektivtrafiken och arbetar aktivt för att svenska synpunkter ska beaktas i det internationella arbetet rörande bestämmelser för bussar. En viktig del i det arbetet är att verka för utveckling av förarplatser i bussar. Vägverket tycker därför att det varit angeläget att stödja branschen i detta arbete.
Borlänge, hösten 2006
Vägverket
Det är alltså krav utifrån som ska driva fram en utveckling av de där billiga bussarna. Bussarna tillverkas bokstavligen utifrån beställarens krav och ingen egentlig utveckling sker hos tillverkaren.... låter rätt osunt faktiskt. Med i praktiken är det ju de olika trafikhuvudmännen som bestämmer villkoren och ingen annan och därför lär det bli problem med att utveckla ny teknik för man vet ju inte om man får avsättning för den. Köparen är redan bunden till händer och fötter och köper givetvis sin buss där den får lägst pris. Blir det billigast att köpa en Turkisktbyggd buss i Holland så gör man det.


Väg 27 mellan Kråkered och Viared rullar vidare och nu upprättar Vägverket en arbetsplan för sträckan och man håller informationsmöte. Det rör på sig. Arbetet med att ta fram arbetsplan påbörjades under försommaren 2008 och arbetsplanen beräknas vara färdig för fastställande sommaren 2009.
Det pågår för närvarande en revidering av den infrastrukturplan som projektet finansieras via. Därför går det inte att säga något om tidsplanen för själva byggskedet.


På Resecentrum i Borås har fler och fler turistbussföretag förstått att dom INTE skall in och låsa linjetrafikens hållplatser och det är positivt.
Lokalt skall det bli intressant att se om vår glykol dyker upp idag och om alla felrapporter på vagn 242 leder till åtgärder. Verkstadsgentlemannen skulle höra av sig i dag till vårt kontaktombud idag (och det är inte vår skrivande förare) så vi får väl se hur det utvecklar sig. Vår tjänst fyra får ta in bussen till verkstaden när avrop skett. Och det blev ingen glykol idag..ack nej :-( och ingen har kallat på vagn 242 heller.
Datorn på vårt lilla lokalkontor är bytt... man hade lagt in privata program i den så risken för datastörningar var mycket hög. Om det kommer in virus, trojaner eller annan skit i företagets datasystem - blir det rock'n'roll. Gubben lär bli utan lön bland annat.....
Företagets datorer får användas till sådant som har direkt anknytning till arbetet. Att t ex surfa på internet för att titta på vad "Blocket" erbjuder har inte varesig direkt eller indirekt anknytning till arbetet. All programvaruinstallation skall utföras av eller i samarbete med datasektionen. All användning av Internet skall, som tidigare nämnts, vara relaterad till företagets verksamhet och dit räknas nog inte netonnet, el-giganten, netto, ica, tradera med flera.
"Hajen"-tiden gäller som officiell Västtrafiktid och inte Fröken Ur.
Ett sågverk i trakten stänger under älgjaktsveckan - vore nått för kollektivtrafiken att ta efter - eller hur?
Spolarvätsketanken är påfylld och tjänst 5 skall få en ny uppdaterad körspec som bättre beskriver kraven.
I Borås skall deras ungdomar få ungdomsrabatt - gäller inte kranskommunerna.....


I Kungälvsområdet har man tydligen problem med Grön Express. Det finns av allt att döma fler resenärer än bussar, och det är väl egentligen positivt. Problemet är att trafiken är upphandlad med en viss volym och dimensionerat för ett visst antal målade fordon som det står Grön Express på sidan av. Man trollar inte fram fler fordon med förare så där utan vidare så det blir till att vänta till tilläggsavtal är skrivna och ytterligare målade fordon är levererade. Sedan har man tagit bort expresstillägget påstår Västtrafik, men då dyker det upp folk som säger att visst fanken är expresstillägget kvar, det är bara inom Göteborgs Kommun som det är borttaget. Man applåderar THM:s röriga prispolitik. Sedan annonserar visst Västtrafik i Kungälvsområdet att det finns lediga platser i de redan överfyllda bussarna. Vete faan hur det går till.


Västtrafik har ju monopol på all kollektivtrafik inom Västra Götalandsregionen och SJ har monopol på de lönsamma järnvägslinjerna. Någon har gjort en utredning om fri konkurrens även på järnvägssidan och reaktionerna är negativa. Det förstår vår förare - för skall det bli lika rörigt på järnvägssidan som det är på bussidan så är knappast fri konkurrens om spårkapacitet någon bra idé. Risken blir väl att tillbuden ökar. THM kör med skattefinansierat resande med det får SJ klara sig utan.
Utredningen vill avskaffa länstrafikbolagens & SJs monopol den 1 januari 2010 men vår förare är rädd för att det bara gäller tågtrafik.






Buzznet :

Inga kommentarer: