14 oktober 2008

Tisdagen den 14 oktober anno 2008


10 grader plus och vagn 243. En kollega råkade ta fel buss så det blev lite vagnförflyttningar på morgonen. Vagn 243 var ostädad och hade för låg nivå kylvatten och båda sakernas fick åtgärdas. Väl kommen till Mjöbäck står en långtradare från DB Schenker parkerad på busshållplatsen och chauffören kanske låg och sov i hytten. Gardinerna var i alla fall ifördragna. TFM tyckte att vår chaufför skulle gå ut och väcka föraren och be honom flytta sig. Har TFM ingen aning om vilka tidsmarginaler vi har att jobba med? För övrigt borde inte vagn 243 gå i tidtabellbunden linjetrafik eftersom den är alltför slö. Vår man var 1 minut sen i Älvsered pga åtgärderna innan och då hade linje 555 i Hallandstrafiken lämnat Älvsered och samtrafik var inte möjlig.
Jajjamänsan - idag fick vi nytt fat glykol. Det anlände tack o lov före kylan, men det är dags att börja koppla värmekablarna till bussarna nu.
Visst är det sant - vi har lika mycket löv inne i bussen som det är på marken utanför...
Medge att det hade varit ett lyft om det gick att reglera temperaturen på förarplatsen och medge dessutom att kraven i en stadsbuss och i en landsvägsbuss är olika!!! Det räcker dock inte att det står vackra ord i en fordonsspecifikation det skall fungera varje dag bussens livslängd också... det gör det inte i dagsläget.


Hur kul kan det vara att krocka med en kollega i en annan buss? Det hände i Stockholm... Kunde inte varit speciellt lustigt.
Varslade Volvoarbetare skall nu antingen flytta till Norge eller till Ljungskile. Ljungskile Buss har ett enormt behov av folk och kör idag med pensionerade busschaufförer (det vet vår chaufför fler företag som gör och orsaken är inte brist på förare utan brist på förtroende för ledningen). På lilla Ljungskile Buss hävdar man att det fattas minst 1000 bussförare i VästSverige, men det håller inte vår chaufför med om. Så nu vill lilla Ljungskile Buss att STATEN skall utbilda varslade volvojobbare till bussförare. Bristen på bussförare skulle bero på att man i högkonjunktur byter till bättre betalda jobb. Så var den myten spräckt.
Nästa år skall Halmstads pensionärer 75+ få åka gratis med kollektivtrafiken under den så kallade lågtrafiken, men i Kungsbacka är det tji... Fast i Kungsbacka är det fler och fler som pendlar med kollektivtrafiken mellan staden och Göteborg, Åsa & Onsala. Det är ju trevligt... Kungsbacka innerstad borde bli bilfri...


Du åker just nu med Veolia och om Du vill klaga på vår trafik får Du vända Dig till vårt huvudkontor i Frankrike... Lite så skulle det kunna låta om dom följer Lidl's exempel och skiter i svensk konsumentlagstiftning. Lidl verkar inte riktigt anpassat sig till den miljö dom verkar i... Veolia har på senare tid fått hård kritik för antifacklig verksamhet. Om man kritiserar företaget stämplas man automatiskt som illojal. Veolia hette tidigare Connex. På www.sr.se/sjuharad kan man läsa att Veolia tar över landsortssträckorna i Sjuhärad och att de flesta busschaufförena kommer att erbjudas jobb. Vår chaufför har inte hört ett pip från Veolia och vår hyresvärd har inte blivit kontaktad.... Veolia räknar visst med samordningsvinster mellan linje 100 och övrig tilldelad landsortstrafik i Sjuhärad. Jaja mycket skall man höra innan öronen trillar av tänker vår gubbe.
Uppe i Boden förlorade visst Veolia ett anbud och gjorde precis samma sak som BLAB gjort i Sjuhärad - överklagat! I Boden förlorade Veolia. Företaget har också varit ute och cyklat i andra sammanhang. Det var Veolia Transport som har som policy att "Du som funktionshindrad med rörelsehinder måste ta med en personlig assistent under resan". Kul inställning - kanske fungerar i Frankrike?? Tydligen har man också haft andra kulturfrämmande idéer som skulle vara billigare för företaget och till nackdel för de som är verksamma för dom. Bland annat idéer om företagsförsäkringar. Att informera och förhandla hör tydligen inte heller till företagets kultur.
Västtrafik får omdömet "tar duktigt betalt för usel service och för många dåliga förare. Kontrollanterna är ökända. Lita inte på avgångstiderna. Chaufförerna kör som skållade råttor och är otrevliga. Vid biljettkontroll blir man instängd i fordonet. Västtrafik = Pesttrafik. Hemsidan suger. Västtrafik är med sin tid och använder sig av SMS-biljetter. Dom tar en snabbt dit man vill. Västtrafik är miljövänliga och hyfsat billiga. Nattrafiken är väl Västtrafiks stora minus. Herregud, omdömena om vår trafikhuvudman spretar verkligen åt alla håll....


Jo just det ja --- våra pensionspengar är icke skyddade av några garantier! Det är bara bankgarantier....
För övrigt är det betydligt smartare med bussar som kan uppfylla många funktioner för operatörer i landsbygdstrafik, men tyvärr gillar inte trafikhuvudmannen det. Det är inte lätt att vara klimatsmart i alla lägen.
Bloggen "Blondinbella" har verkligen lyckats. Om man skriver om sex, drugs och rock'n'roll, fulla 17-åringar och vilda fester så blir man tydligen läst.




Buzznet :

Inga kommentarer: