25 oktober 2008

Lördagen den 25 oktober 2008




Någon vill hävda att dessa portar är bytta... det vill inte vår förare hävda.... fast man vet ju aldrig... synen kan lura en.



Vår käre förare skrev nått om olika sätt att tänka när det gäller arbetstid och påhoppen lät inte vänta på sig vill vår chaufför påpeka... det var en öm tå. Ämnet är tabu-belagt helt enkelt. Sådana saker får en förare inte ens tänka högt om.
Kanske är detta ämne populärare funderar vår förare vidare. Både Kungälvs och Borås kommuner funderar på olika former av gratis kollektivtrafik från lika olika politiska och praktiska utgångspunkter. Kanske är det en sympatisk tanke fast vår förare undrar vart Västtrafiks enhetliga pristablå finns i allt detta..???
Fast å andra sidan håller visst Västtrafik på att köpa nya pendeltåg och där är nog knappast kommunerna inblandade. När han tänker på saken undrar vår chaufför om det inte vore smartare att vara anställd av Västtrafik för då slapp man alla trauman vid alla upphandlingar.
Avgångsstöd för äldre bussförare och omställningsbidrag vore väl nått för Kommunal att kämpa för - eller hur? Kanske rent av internutbildning? Så vill i alla fall Metall göra för alla varslade Volvoarbetare. Metall ställer t o m krav på regeringen.... Där har nog Kommunal ett och annat att lära???

Göteborgs Spårvägar belönar arbete MOT klotter och det känns sunt.. på frågan om klottret har minskat med detta initiativ fick man inget svar direkt.
Behövs av få - bekostas av många -- så ser miljöpartiet på kollektivtrafiken. En egendomlig inställning från ett parti som säger sig värna om miljön. Vidare säger man att om kollektivtrafiken ökar måste nog pendeltågsparkeringarna i Stockholm byggas ut???? Hur är det med Kungsbacka, Varberg, Lerum och allt vad dom nu heter... eller var det bara i Stockholm. Värnar Miljöpartiet bara om Kungsträdgården och Café Opera? Partiet medger att transporter är viktiga för arbete och olika former av socialt umgänge och tillstyrker därför rejält höjda avgifter på drivmedel. Snacka om att inte veta vad man vill. Kollektivtrafik skall bara bedrivas i storstäder där det finns ett stort resandeunderlag tycker partiets språkrör... Så mycket värnar det partiet om miljön i praktisk handling...


Nu kör ju tyvärr inte BLAB denna typ av resor (vilket vår gubbe tycker är synd). Hur som helst har det blivit problem med gruppbokningar till större evenemang på grund av biljettfusket. Tyvärr ligger det mycket pengar i biljettfusket, men vår vän tror att man på sikt kommer att bita sig i svansen... Nekas researrangörerna möjligheten till förköpta biljetter kommer kundunderlaget till större evenemang att begränsas till Stockholmspubliken och resten av landet blir diskriminerat. På sikt kan det också betyda sotdöden för teatrarna i huvudstaden när deras tillresta publik inte längre bryr sig om att resa utan ändrar vanemönster pga allt krångel. Allt orsakat av ren girighet och försök att skörta upp en intresserad publik - bokstavligt klå dom på så mycket pengar som möjligt. Dom säger att pengar inte luktar - men ren girighet luktar djävligt illa. Certifiera bussresearrangörer av rang och se till att deras verksamhet får fortgå för allas vårt väl...


Sverige har med jämna mellanrum skällt på dansk folkeparti och på de där Sverigedemokraterna och kanske med rätta, men nu slår Storbritannien in på samma spår. Det blir tvärstopp för invandring till landet oavsett om Du är läkare eller lärare. Med stigande arbetslöshet och risk för överbefolkning stänger man gränserna för folk som vill in utanför EU (och vår chaufför gissar att även EU-medborgare får det tufft). I den brittiska pressen heter det den "polska rörmokaren". De är billiga och gillas av vissa grupper, men dom är väldigt många. Så det nya valspråket är "brittiska jobb till brittiska arbetare". Visserligen får man röra sig fritt inom EU, men det finns tillräckligt med lokala regler för att göra livet surt för en ick-britt. I Sverige bygger vi istället lägenheter för 10-barnsfamiljer och sysslar inte alls med tankar liknande de brittiska. I Storbritannien är man bara välkommen om man är nyttig för företagen och inte konkurrerar med en britt. Fast britterna har lånat idéerna från ett annat stort land: Australien (fd brittisk fångkoloni). Men om Du nu råkar vara en driven och duktig fårklippare kan Du nog få säsongsarbete i Australien eller på Nya Zeeland. Annars är väl Nederländerna ett av EU:s befolkningstätaste land och om det blir översvämning där blir det riktigt kritiskt. Tänk så olika olika länders regeringar tolkar samma information....




Buzznet :

Inga kommentarer: