26 oktober 2008

Söndagen den 26 Oktober anno 2008


Hallå eller...!? Dansbandskampen och domarutlåtanden - huu!
Vår förare är gift med en dansbaneexpert och dom kände ena domarens mamma. Den kvinna som sitter i juryn (sedan får man gissa resten själv för ärekränkning är inte vår förares grej)...T D:s mamma kände vi som sagt....
Synd att konceptet ligger så nära kommersiella kanalers upplägg och att man valt band som inte ens skulle platsa i Sunne på dansbandstävlingen... Inga proffsband verkar vara med... Vart är Black Jack, Lasse Stefanz, Sten & Stanly, Steaplers, Arvingarna, Sven Ingvars, Barbados, Wisex och alla dom andra...Juryns huvuduppgift är i första hand att ge en professionell bedömning (jo pytt) av framförandet och bandets musikaliska kvaliteter. Jury har ingen rösträtt i deltävlingarna. Deras bestämmanderätt är koncentrerad till finalen. Vår förare säger bara: "Skippa juryn och programmet skulle må mycket bättre"!


Intressant omröstning som pågår inom EU just nu. Man skall kora EU:s värsta myglare...dvs man skall utse årets värsta (=sämsta) lobbygrupp sett ur vinkeln konsumentintressen. Visst är det i sin ordning att handlägga bilars utsläpp och ha lön från BMW - Du tycker det ja - men vår förare tycker inte som Dig. Det lär finnas cirka 20.000 påverkare i Bryssel vars enda jobb är att påverka politiker och tjänstemän. Ett poppis ämne i år har varit desinformation om olika incidenter i forna Sovjet. Ett annat lönsamt område har varit "säkra" läkemedel. Ett tredje område som vår förare är lite road av är biobränslen (agrobränslen). Ljuga och bedra är liksom temat..... Detta leder osökt vidare till att forskarna nu har lärt sig att göra det som naturen gjort i årtusenden - nämligen att radera ut minnet. Fast forskarna kan välja vad dom vill radera och det låter ju bra om man vill kontrollera en befolkning t ex.
Om man sedan hoppar vidare på den tankelinjen så är det ett intressant dilemma att köra omkring i en buss med t ex prideflaggor på taket fast man kanske inte allt sympatiserar med den idén... här gäller dock allmän hjärntvätt.


Så var det dags igen då....det blir dyrare att åka kollektivt från årsskiftet, fast bara lite tycker ledningen och om vår förare fattat saken rätt så rör det sig om höjningar i intervallet 4 - 5,5%... Det som är lite märkligt är att SMS-biljetter stiger i pris, men målet är tydligen att SMS och kontant skall vara lika dyrt - fast då tillkommer trafikavgiften på SMS-biljetten. Att sedan olika kommuner resonerar kring olika varianter av rabatterad eller gratis kollektivåkande rör till bilden av biljettsystemet ytterligare... Det är nog rörigare nu, än när det var enskilda bussföretag som hade trafikrättigheterna.
Apropå kollektivtrafik och Västtrafik och bussar så är svenska chaufförer ett hett byte i Norge... Det kanske är dags att bli norrman och norska arbetsgivare är väldigt intresserade av att anställa svenskar. Kolla in www.sverigenorge.se så får Du se.


Häromdagen hade vår förare en passagerare som var försenad till en föreläsning och då hade hennes pendeltåg haft dumheter för sig. Nu hittade "gubben" förklaringen. Ett växelfel i Lindome gjorde livet surt för några tusen tågpendlare... Det visar samtidigt att kollektivtrafik på räls är mindre flexibel än kollektivtrafik på gummihjul. Till detta skall sedan fogas uppgiften om att trafikolyckor är betydligt mindre slump än man tidigare trott. Förr var den allmänna meningen att en trafikolycka kunde drabba vem som helst slumpmässigt, men ny forskning visar på något helt annat. De med låg utbildning, låg inkomst, ofta arbetslösa och tätt sjukskrivna var oftare inblandade i trafikolyckor än högutbildade med höga inkomster. Slutsatsen måste självklart bli att om man ger yrkesförarna skyhöga löner så minskar trafikolyckorna... samt om man är tillräckligt förmögen och kör BMW på R27 i 200 km/tim så utgör man bevisligen inte en trafikfara om man har tillräckligt hög utbildning.


Julen är redan här.... Julborden står som spön i backen och charterbussarna kör hungriga till och mätta ifrån alla dessa dignande julbord... Fast när den riktiga julen kommer är man rätt tji på julmat...
Nu skall man i god tid ut och handla alla julklappar och allt krimskrams som tydligen måste till... Köp Dig LYCKLIG är handelns slogan, men vår förare tycker den klingar falsk och att den korrekta lydelsen är "köp så köpmännen blir lyckliga". Vår rattsnurrande chaffis har bara ett enda råd: Skit i all reklam och gör Din jul som Du själv vill ha den och inte som varuhus och affärer vill att Du skall ha den.. En enkel och personlig jultradition är betydligt trevligare än den stress som julens budskap via handeln förmedlar.


Det var som fasen - kan det verkligen vara så att Svenljungaborna är mest otrygga?! Nåja det är polisens egen trygghetsmätning så då är det väl sant då! Dom borde ju veta eftersom dom aldrig är där när det händer.


Det går att använda orden på ett sätt som gör att man styr folks tankar. Om man exempelvis säger att kollektivtrafiken är subventionerad så ger man vissa signaler, men om man använder andra begrepp ger man andra signaler för exakt samma sak. Idag påstås det att en bussförare bara använder 65 procent av sin arbetstid till att köra passagerare, 13 procent av hans tid åtgår till att flytta bussen tom på passagerare - fast sanningen är snarare den att transporterar passagerare 60% av tiden och går obetald och sysslolös 40% av tiden.
Jag är så trött. I morse när jag vaknade visste jag inte om jag var död eller bakfull. Jag var inget av det, bara trött. Senaste tiden har jag bara fått tjänster som börjat runt fem på morgonen. Eftersom jag inte har någon bil, och min cykel är trasig har jag behövt promenerar till jobbet. Det tar 40 minuter. Jag jobbade igår, på julaftonen. Jag trodde passagerarna skulle vara glada och uppspelta, men de var istället tysta och tillknäppta. Bara en önskade mig God jul, ändå var jag munterheten själv och hejade och log åt alla. Företaget var snälla och bjöd oss anställda på frukt och godis. En stor korg full med godis stod i personalrummet. Trevligt men lite äckligt eftersom godiset saknade papper och en bussförares händer är inte speciellt rena efter att ha rattat en buss. Många tvättar nog inte sina händer efter varje pass. Jag tog lite frukt istället för godis. Klockan tolv slutade jag och åkte hem till familjen för att fira jul. Jag somnade under Kalle Anka. I morgon har jag en extra ledig dag eftersom det är söndag fast det är tisdag. Då ska jag sova.


För ett år sedan införde Jokkmokk kraftigt rabatterad kollektivtrafik. För den i sammanhanget facila summan av 100 kronor fick invånarna under tolv månader tillgång till samtliga tio busslinjer som trafikerar kommunen. Målet var att minska utsläppen från privatbilismen och öka tillgängligheten. Och satsningen fick avsedd effekt. Men smakar det så kostar det. Det blev skitdyrt (notera det tankestyrande ordvalet) för kommunen. Man hade budgeterat för en halv miljon kronor, men hamnade på 1,6 miljoner. Fast då ökade resandet ofantligt. Man trodde inte att norrbottningen var så ivrig att byta bilen mot buss, men det var man. Enligt siffror från Länstrafiken Norrbotten fördubblades antalet bussresor inom kommunen, och så säger dom att inte priset har betydelse. Så nu förlängs försöket och samtidigt justeras priserna uppåt. Det som är intressant i denna redogörelsen är att det inte finns någon prislapp på miljön. Det blev skitdyrt för kommunen och absolut ingen besparing på miljön, minskade bilavdrag etc etc... Det där med ordval är svårt...
Skjut gärna älgen, men skjut inte upp resan med kollektivtrafiken.... gammal ordvits.




Buzznet :

Inga kommentarer: