06 oktober 2008

Så var det åter Måndag [6 Oktober 2008]


Livet är ett helvete och sedan dör man sa norrlänningen och lite så är väl läget för Borås Lokaltrafik just nu. För visst är det för jävligt…Inside information gör att vår förare vet hur väl man räknade och att man har full kontroll på vad det kostar att köra den aktuella trafiken. Dessutom har BLAB anläggning på plats och har möjligheten att påverka så att det passar såväl kunder som BLAB. Detta gör att BLABs låga pris är så långt ner man kan gå och ända göra en minimal vinst. Det vinnande företaget saknar alla dessa förutsättningar. Så för vår supertrevliga chaufför är allt självklart att målet för fransoserna är att slå ut alla konkurrenter. Man har ekonomiska muskler att klara en årlig förlust på cirka 10-15 Msek och informatören är stensäker på att de inte kommer att visa vinst under upphandlingsperioden. Så slutsats blir att man strategiskt väljer att köpa sig fri från ännu en konkurrent för all framtid och dessutom en konkurrent som faktiskt vet hur man genomför en effektiv och bra trafik. Detta är en katastrof för bussbranschen, trafikhuvudmännen och kunderna i längden. Ja precis som vår tjurskallige förare påstått hela tiden och som bekräftas via oberoende källor.
I sammanhanget kan det vara värt att ta upp ett annat fenomen som börjar bli rätt tydligt på olika håll och det är busslinjer som betalas av ett eller flera företag. Skälet till deras engagemang skiftar givetvis, Volvo i Torslanda ville försäkra sig om direkta snabba transporter för sina anställda, bostadsbolag vill göra sina bostadsområden attraktiva och företagare vill underlätta att få bra arbetskraft till olika industriområden.
Då vår förare bollar olika funderingar kring den avslutade upphandlingen kan han slå fast att BLABs styrelse skickat ut ett blad vars syfte vår förare inte riktigt förstår. Man tackar dem som räknat på anbudet och misslyckats och så skall man bistå Veolia med att krossa BLAB och så skall man köra klart Stadstrafiken i några år till. och sedan är det väl dags att lägga företaget på hyllan. Det finns icke en antydan till aggressiv strategi.



Nu skall vi städa lite bland alla tankar & funderingar tänker vår rattvridare och sätter sig att sortera bland klipp och anteckningslappar. Först på plats blev "Gröna Bilskolor". Då hamnar man per automatik på miljöbilar! Men vad fasen är en miljöbil? Det kan man undra... Enligt reklammakarna är allt numera miljöbil - till och med dieselbilar - vilket då innebär att våra dieselbussar helt plötsligt per definition blev MILJÖBUSSAR. Så det kan bli. Det andra modeordet blir då klimatsmart. Så begreppet "Gröna Bilskolor" kan tolkas på olika sätt: Man använder en viss typ av fordon eller man lär eleverna köra på ett visst sätt eller båda sakerna. Kan körskolebilen återvinnas på slutet? En mängd tolkningar av ett flummigt begrepp. Men ord som miljöbil, klimatsmart, grön bilskola med flera säljer och få är de som funderar på innebörden av orden.


Vårt kära Västtrafik skall satsa cirka 40 miljoner pengar på att rusta upp 20 år gamla pendeltåg. De skall handikappanpassas och få en ny fräsch inredning. Det är lite intressant att då jämföra olika transportsätt. På bussidan skall det ständigt vara nytt, nytt via upphandlingar (en rätt rejäl kapitalförstöring egentligen) för där accepteras inte uppfräschning och teknisk revision. På de egna pendeltågen går det tydligen bra... lite egnas barn och andras ungar.
I detta uppsnofsande av transportmedel kan meddelas att det är nästan omöjligt att justera ytterbackspeglarna på våra bussar, att backspegeln i framdörren är oanvändbar och att den invändiga backspegeln för bakdörren aldrig går att se i.
Dagen slogan är: Att inte åka buss är att gå för långt.


En annan idé som vår envise förare då och då lanserar är flexibel skolstart. Det skulle minska antalet skolskjutsfordon och gynna branschen som fick lite jämnare arbetsbelastning såväl morgon som eftermiddag. Ett fordon skulle på så vis hinna hämta respektive lämna fler skolbarn. 3 - 4 gånger fler vore inte orealistiskt och det skulle göra skolskjutsandet billigare eftersom samma fordon utnyttjas effektivare.


Att olika "verk" på var sina sätt bidrar till att avfolka landsbygden har vår chaufför skrivit om många gånger och nu är han där igen... Denna gång är det alltså det fasta telenätet som skall bort. Gudrun och Per hjälpte till och nu tycker Telia Sonera att koppartekniken är på väg ut i teknikuppdateringarnas tidevarv. Mobiltelefon i all ära, men där finns två allvarliga invändningar. Den ena är att det finns gott om platser i vårt vackra avlånga land som mobiloperatörerna totalt glömt bort. Vår chaufför brukar säga att han nu kommit till en plats som både Gud och Telia glömt bort. Den andra är att när oväder slagit ut elförsörjningen så dör även mobilnätet och vips är man utan kommunikation.


En annan idélinje är bilfria stadsdelar eller andra definierade områden och det känns som en trevlig linje att spinna vidare på. Vuxna, barn och husdjur kan röra sig fritt utan att riskera att bli överkörda. Du når platsen via en hållplats i kanten på det bilfria området. Med hjälp att gröna växter skapas ett område med lite bättre luft och en betydligt trevligare miljö. Fram för fler tankar i den riktningen.




Buzznet :

Inga kommentarer: