10 oktober 2008

Fredagen den 10 Oktober 2008


Vad har hänt? BT verkar ha tagit parti för Veolia! På sidan 8 i dagens BT så refereras till den nu stoppade upphandlingen och man försöker redogöra för grunderna till överklagandet. Vår styrelseordförande och vår VD försöker klargöra att om man ständigt ändrar i anbudsförfrågan (det blir ju i praktiken en ny anbudsförfrågan varje gång) så vet man ju till sist knapp vad man skall räkna på. Om man sedan anpassar förfrågningsunderlaget till viss anbudsgivare under resans gång via förhandlingar.
Så det är väl knappast märkligt om BLAB vill kasta ut de anbudsgivare som inte uppfyller alla måstekrav som fanns i de olika versionerna av anbudsunderlagen, alternativt att det görs en helt ny upphandling baserad på ETT ENDA anbudsunderlag. Det är i alla fall så BLAB hävdar att det gått till.
På Värsttrafik har man som vanligt lite svårt att svälja kritiken och där ser man två alternativ enligt BT. Det första är att Veolia får en kortare startsträcka och det andra är att anbudsförfarandet skall göras om. Det anmärkningsvärda med det är att Värsttrafik inte beaktat kravet på att man slänger ut tre anbudsgivare som inte svarat upp mot ställda krav...Skall man bli förvånad eller förvånad!
Enligt aktuellt veckobrev kan handläggningen hos Länsrätten i Mariestad ta några månader....Samtidigt håller det nya anbudet på färdtjänsten på att skrivas och där förväntas ett tilldelningsbeslut i december.
Detta med upphandlingar och olika huvudmän är rent ut sagt rena skiten inom denna typ av verksamhet och vår förare tvivlar på att det gynnar resenärerna det minsta. Han vet att det helt har slagit ut arbetsrätten inom kollektivtrafiken... där råder numera rena vilda västern. Tack (S) för ett så klokt beslut.


Bolaget har tydligen fått en ny Jardle som kommit upp sig ett snäpp inom BLAB - den senaste Jardle som vår förare kände hette Gert i förnamn. Släkting månne!?


Veolia är av allt att döma inte den arbetsgivare som direkt rosat marknaden och envisa rykten gör gällande att man föredrar att jobba med intermittent (tjusigare ord för timanställd) anställda som då enbart får betalt för tiden bakom ratten. En rätt djärv gissning blir då att praktiskt taget alla tjänster blir delade för att få så få vagnomlopp som möjligt och med förare som maxar 13 timmars ramtid varje dag i veckan. Den betalda tiden blir givetvis inga 13 timmar. Lägst kan den bli 6 timmar enligt nuvarande avtal, om man inte lyckas kringgå det också.
Enligt tidningsartiklar i en känd skånetidning har Veolia inte direkt gjort sig omtyckta där nere och en kostnad som företaget definitivt dragit ner på är vagnunderhåll. Vår förare har suttit och läst artiklar som han fått tips på av kollega och det är inte precis skitsaker som fattas bussarna. En förare säger att han ofta får byta buss flera gånger om dagen pga vagnfel. Enligt tidningen var 50% av bussföretagets vagnar underkända vid besiktning. Det betyder cirka 80 bussar av 161. Givetvis säger platsansvariga att alla deras bussar är helt i sin ordning, men det är väl ett tydligt tecken om en vagn gång på gång blir underkänd vid kontrollbesiktning. När sedan Veolias förare är tacksamma varje gång polisen tar företaget i örat tyder på att förarnas inflytande i företaget är mindre än noll. Det finns en sak i dessa artiklar som saknas och det är en mycket viktig faktor: Vad skulle hända om Veolias samtliga förare vägrar att köra ut med bussar som är behäftade med allvarliga vagnfel? Tidningen ställde aldrig den frågan - kan undra varför?


Setra byggs tydligen i Turkiet och Mercedesbussar i Slovakien. Hur borgar det för kvalitet? För vår förare känns det mer som ännu ett resultat av meningslösa upphandlingar där man på alla möjliga sätt pressar kostnader på bekostnad av det mesta.




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Frågan är om det blir samma vagnunderhåll här uppe. Rykten säger att Veolia är hotat av konkurs. Att ägarna har fått gå in med finansiellt tillskott i företaget. Känns det igen från et annat bussbolag som är kommunalt?