01 november 2008

Den röda Lördagen den 1 november anno 2008


VINTER
Jaha tänkte gubben när han såg frosten och att termometern krupit ner en bra bit under nollan. Så var det dax då.... Vinterväglag och halka och inget grus, ingen sand, inget salt...oskottade busshållplatser. Det är under denna årstiden som samhället på ett övertydligt sätt visar hur mycket allvar det ligger i begreppet ställ bilen ta bussen - bara ord och ingen handling.


BARNVAGNAR
När busschauffören körde in i rondellen välte barnvagnen och den fyra veckor gamla babyn hamnade med ansiktet mot bussgolvet. Självklart en varning för vårdslöshet i trafik. Anledningen till att vagnen välte var att det fattades anordningar att spänna fast vagnen med. Vår chaufför har då aldrig sett någon mamma sätta fast vagnen med sådana. När mamman klev på bussen fanns redan en barnvagn på bussen. Men det fanns inga remmar att spänna vagnarna med, vilket också den andra mamman hade reagerat på, fast det tvivlar gubben på - efterkonstruktion. Självklart skyller alla på chaufförens agerande och bussens bristande utrustning. Man borde kunna sätta fast en vagn ordentligt på bussen. Och i allra högsta grad borde chauffören köra mycket försiktigare med två barnvagnar ombord. Tidtabellen tillåter sällan en massa finlir bara för att det står en eller två lösa barnvagnar i fordonet.
"Det händer varje dag, det kommer in någon med barnvagn som bara trycker sig in i bussen, är det en självklar rätt att de kan åka med även om bussen är full? De bara ska med? och när folk inte kan flytta sig så börjar de sucka och se oförstående ut. Jag blir så jävla förbannad på dessa människor, som ser det som en oskriven lag att bara för att de har barnvagn så behöver de inte respektera andra som åker buss. Hur tänker dom?" Mammor med barnvagn har till största sannolikhet en annan tid att välja för att kunna komma hem så varför i hela fridens namn väljer ni att åka hem vid den tiden? Om ni inte var färdiga inne i stan kan ni ju faktiskt åka in dagen efter igen och fortsätta med det ni pysslade med.
I mån av plats får barnvagn medtagas kostnadsfritt i för detta ändamål avsett utrymme. Barnvagnen skall låsas med broms under resan. När fastsättningsanordning för barnvagn finns, skall denna användas. Det skall finnas plats för barnvagnar. Bredden på en barnvagn för ett (1) barn anses vara 600 mm. Vältsäkring för barnvagn (s.k. barnvagnsstropp) skall finnas. Vems är ansvaret för att de används? Chaufförens så klart. Hur använder man vältsäkring för barnvagn nr 2 om nummer 1 blockerar tillgången till dessa remmar. I våra bussar saknas dessa remmar för jämnan och ingen ser till att hålla dom i skick - VARNING till trafikchefen....!
Vår käre chaufför undrar så över alla dessa märkliga regler hit och dit. Att köra gods inne i bussen är givetvis inte tillåtet men att ställa in en barnvagn nästan hur som helst är inte direkt omgärdat med en massa regler... Undrar just hur lång hållplatstid det skulle gå åt om chauffören verkligen gick och kontrollerade varje pålastad barnvagn (vilket han/hon är skyldig att göra). Dax att skärpa sig gubbar tänker vår chaufför.


OMDÖMESLÖS KÖRNING
Stor försiktighet bör iakttas i trafiken. Höga hastigheter, undermåliga bilar och omdömeslös körning gör att trafiken är en uppenbar riskfaktor. Svåra olyckor med talrika dödsoffer förekommer ofta. Särskilt lastbilar och bussar håller höga hastigheter och har ofta dåliga bromsar. Bilkörning efter mörkrets inbrott på landsbygden och i glest trafikerade stadsområden bör undvikas. Det är tillrådligt att ha bildörrarna låsta och fönstren stängda under färd. Såg nån som hade skrivit in om vingliga förare som pratar i mobiltelefon. Jag jobbar på taxi som färdtjänstchaufför med specialfordon (rullstolsbuss). Jag har arbetsdagar som är mellan 10 och 12 timmar varje dag utan någon planerad rast, oftast blir det ingen rast alls, vi får köra i 13 timmar i streck till skillnad från lastbilschaufförer som har betydligt strängare regler. Under tiden vi kör ska vi kunna prata i mobiltelefon samtidigt som vi måste titta på vilka körorder vi har på skärmen plus söka fram nästa order. Detta kan vi inte göra när vi står stilla för då kan vi bli för sena till kunderna. Vi ska framföra våra fordon på ett trafiksäkert och lungt sätt vilket är svårt när vi får alldeles för lite tid på oss mellan adresserna samtidigt som Västtrafik ringer och är irriterade på att vi är sena. Så nästa gång ni ser en vinglande taxi eller färdtjänstbuss, skyll inte på förarna utan på dom som bestämmer. Om det är någon som tycker att detta är värt att kommentera så gör gärna det. Det var en rejält omdömeslös körning. Ojust eller vårdslös/omdömeslös körning skall inte accepteras. Med detta menas att avsiktlig trängning, någon form av hjul eller plåtkontakt ovillkorligen kommer att inrapporteras till tävlingsledaren vilken avgör bestraffningen. Singelolycka. Vad beror det på om inte omdömeslös körning. Det är inte särskilt troligt att den som nyss visat sin omdömeslöshet genom att köra sitt fordon av båten och genom hamnområdet i berusat tillstånd plötsligt kommer på bättre tankar och avstår från vidare körning. Troligare är det att han med sitt av berusning grumlade omdöme fortsätter att chansa och kör vidare från hamnen med dess begränsade utbud av service och komfort. Jag hör dagligen på radion om trafiken nu för tiden är omdömeslös ingen visar hänsyn eller håller avstånd till framförvarande.


ICKE OMDÖMESLÖS KÖRNING
Vad som inte är omdömeslös körning är definierat: Köra på personbilar & container samtidigt är icke omdömeslöst. Att köra på sin egen personbil är icke omdömeslöst. Att riva av bakstammen på en buss är icke omdömeslöst, att köra på grävmaskiner är icke omdömeslöst. Att köra igenom garageportar utan att öppna dom är icke omdömeslöst. Att köra på hus är icke omdömeslöst. Att riva ner industristaket är icke omdömeslöst. Att köra av vägen i hög fart är icke omdömeslöst.






Buzznet :

Inga kommentarer: