01 oktober 2008

Onsdagen den 1/10 2008 Slips På


Och det skall framföras på stubben att delade tjänster är oerhört impopulärt - och det av naturliga orsaker. Det har varit en del ljudliga kommentarer i ämnet och i kombination med det förlorade avtalet blir det naturligtvis ännu bittrare. Vad skall vi göra nästa år var en annan fråga som många ställde sig och en ytterligare kommentar var att Veolia får väl komma till Svenljunga och presentera sig. Vad som blir av allt detta i slutändan vet vi alla den 13/6 2009.
Det som kan vara en nackdel är att vi missar tidtabellprocessen som ju pågår från september - januari i fas ett, fas två i februari, fas tre under februari - mars och slutfasen där vi inte kan påverka april - maj.


Det som vår förare upplever som märkligt är att Veolia säger att dom skall använda 58 bussar och till detta åtgår det 100 personer, medan vår VD nu skall sparka 150 personer enligt radiointervjuv. Enligt Västtrafiks hemsida stiger kostnaden på "vår" trafik med 6%.
Man kan kanske se en parallell här tycker vår förare. Först ser Du G.W. Bush stå och gråta i TV och ber indirekt världens innevånare betala den ruttna amerikanska ekonomin. Det är Du och vår förare och den typen av människor som skall lätta på plånboken för att rädda förmögna amerikaners förmögenheter. För jag tror inte Du har sett G.W Bush stå i TV och be Amerikas rikaste familjer hjälpa till... det har i vart fall inte vår förare gjort.
Sedan ser Du anbuden på "vår" trafik och skillnaden i pris.... Gissa vem som får betala den skillnaden! Det behövs knappast någon större slutledningsförmåga där inte --> 100 förare på 58 bussar. Låter som mycket delade tjänster.
För den som varit inne på Veolias hemsida och sett deras pressmeddelande blir åtminstone vår ärrade chaufför lite betänksam. Språkbruket avslöjar ett och annat. "....det är tråkigt att vi förlorar Lila Express och den underbara personalen där." Läs nu bara det understukna...
Ett tips i all vänlighet: Anställda över 55 år är mer nöjda på jobbet än yngre. Arbetsgivare som gör sina anställda delaktiga så att dom får möjlighet att påverka sin arbetssituation och som dessutom tar till vara sina anställdas erfarenheter får väldigt bra medarbetare som verkligen jobbar MED företaget. För övrigt förutsätter Västtrafik att övergången går smidigt.


En annan verklighet för de som kör kollektivtrafik är ljudnivåerna i arbetsmiljön. Det är mycket oljud i den arbetsmiljön. Bussen (Spårvagnen för vissa) i sig självt för ett djävla oväsen. Sedan har vi trafikmiljön runt omkring med vrålande motorer utan ljuddämpare, kyrkklockor, sirener från utryckningsfordon, bilar som tutar, mobiltelefoner inne i bussen som ringer, mp3-spelare med små högtalare som låter. Frågan är väl hur mycket ljud som ligger utanför vårt hörområde som ändå påverkar oss.
I detta sammanhanget finns det anledning att jämföra med Spårvagn av Modell 32 som nog inte är det smartaste som sett dagens ljus. Där sitter föraren långt fram i ett överhäng och får känna av rejäla vibbar. Fast det vår busschaufför närmast hade i tankarna var en annan likhet - förarplatsen, eller snarare bristen på en sådan. "Förarplatsen är obekväm och opraktisk och klimatanläggningen krånglar. Beslutsfattarna lyssnar inte på förarna." Det känns som om det ekar. Det ekar igenom hela kollektivtrafiksystemet - BESLUTSFATTARNA LYSSNAR INTE PÅ FÖRARNA. Hur är det i Umeå idag? Hur är det inom de olika länstrafikbolagens domäner. Samma synpunkter och reaktioner överallt. Den där påstådda förarbristen som vår VD hävdar finns kan inte existera i verkligheten för då skulle man inte ens våga ignorera förarna. Nu sker det regelmässigt. Jag läser också om chaufförer som inte får jobb trots att det sägs vara brist på chaufförer.... Det är nog bara en tidningsanka i alla fall. Var det inte så att Göteborgs Buss skulle köra på Transports Avtal för att göra sin drift billigare, och den konstruktionen skulle knappast fungera om det vore en verklig brist på chaufförer...


Vår förare hör med jämna mellanrum klagomål om att nu missar jag den eller den anslutningsbussen. Problemet härvidlag är att kunderna skapar sina egna anslutningar som inte riktigt står i samklang med verkligheten. Det vore rätt käckt om alla körspecar innehöll information om vilka anslutningsbussar linjen har att hålla kontakt med för att en gång för alla ta livet av slikt tal.


Det klagas ibland om att det är för mycket politik i bloggarna som handlar om kollektivtrafik, men vår förare hävdar att det egentligen är för lite politik. Kollektivtrafiken är de facto en av de politiska lekstugorna eftersom trafiken är skattefinansierad. Ett exempel på detta är debatten kring olika regionala tåglinjer, dubbelspår än här och än där. Faktum är att såväl vägar som järnvägar är dyrbara och långsiktiga investeringar som har en enorm genomslagskraft på folks liv och vanor eftersom de utgör grunden för hur vi kan förflytta oss. Med några pennstreck raderar man ut glesbygden eller ger den en chans att bli tätbefolkad och då handlar det endast och bara om politik. Via vårt skattesystem kan vi styra folks resebeteende. Vi kan utplåna glesbygden eller befolka den. Även här handlar det om ren och trist politik och olika politiska synsätt.
Fast i en mening handlar det också om girighet. Våra teleoperatörer vill till exempel inte reparera och förnya det gamla kopparnätet i glesbygd och inte heller byta ut det mot fiber. Nej dom idioter som valt sig att bo där hänvisas till skakiga mobiltelefonsystem i områden som både vår herre och teleoperatörerna glömt bort. Det gamla 450 systemet har också kopplats bort. Det är självklart för Telia Sonera att folk enbart skall bo i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Och Du som kör buss utanför tätorterna har säkert, på samma sätt som vår förare noterat att bensinstation efter bensinstation försvinner.


Att lämna kommentarer på BT på nätet var ju käckt. Det står t ex 5 kommentarer, men det är bara 3 som visas......???






Buzznet :

Inga kommentarer: