03 oktober 2008

Fredagen den 3 Oktober 2008


Här kommer ett besked som vår alerta förare inte vill undanhålla sina läsare......

Hej MrBanco. Här är det fortfarande trasiga vikariebussar som rullar, komm.radio som ej fungerar på vissa ändhållplatser, biljettmaskiner inte helt funktionsdugliga och C90:orna inte helt iordning heller. På bussarna är det trasiga stannarsignalknappar för resenärerna, dörrar som ej går att öppna alternativt stänger efter låååång tid, inställda turer och bussar som havererar, tejpade luckor!, m.m. För att inte prata om kaoset inne på driftledningen, dom stackarna lär få magsår snart. Dock har vissa politiker önskan att återgå till kommunal drift och ställt frågan i Kommunfullmäktige, men fått nekande svar. Kanske Uppdrag Granskning borde kollat upp vad som hänt/händer? Lider med alla resenärer som kommer sent el. får stå och vänta länge på försenade/inställda bussar.
Hälsn. bussförare Umeå

Detta är faktiskt resultatet av en offentlig upphandling av kollektivtrafik där priset har varit enda faktor. Jag hävdar med en dåres envishet att det inte fungerar på kollektivtrafik och bevisen för denna tes radar upp sig gång efter annan. Bussföretagen får inte pengar över till ens löpande fordonsunderhåll. Jag hoppas att Umeförarna instämmer i den analysen. Tyvärr är inte Umeå ensamma i bedrövelsen... Det finns fler områden som drabbas av samma fenomen.
Ett alternativ vore att förarna ber polisen göra fordonskontroll redan i garaget och döma ut de bussar som inte bör rulla. På kort sikt drabbar det förvisso resenärerna, men inte i ett lite längre perspektiv... Polisen i Göteborg är här ett gott föredöme.


Vår snusförnuftige förare fick en sak att fundera över här om dagen. Någon uttalade sig om att bussarna borde kunna komma snabbare från hållplatsen och upp i hastighet för att på så sätt korta ner omloppstiderna. Vår förare är lite undrande... det måste väl gälla bussar utan passagerare? När vår förare en gång i tiden gick i lära för att bli en hyfsad busschaufför fick han lära sig en massa nyttiga saker - en av dom var att inte lämna hållplatsen förrän passageraren satt sig ner eller i förekommande fall grabbat tag i nått rejält att hålla sig i. Skall sedan bussarna anpassas till olika typer av handikapp så är väl snabbast från hållplatsen knappast ett vettigt alternativ....
En annan vettig frågeställning har också dykt upp och den gäller väl främst landsortsbussar & regionbussar/expressbussar (och vad dom nu får för lockande namn). Varför kostar en ståplats lika mycket som en sittplats? Om dessutom chauffören kör som om bussen var nystulen blir upplevelsen lite för häftig. Om en extremt serviceinriktad förare sedan fyller bussen med fler stående än den är godkänd för får han oftast ett överlastproblem på halsen också. Så frågan är hur mycket service det är att acceptera stående på en linje där flertalet kanske måste åka flera mil på vägar som tillåter 90 km/tim för att komma hem /till jobbet? Vår chaufför hävdar att den trafiktypen inte skall acceptera stående och eftersom merparten av dessa bussar har bussbälten som skall användas är det fullständigt löjligt att ha stående passagerare. Det skall ingå i upphandlingen att sådana linjer ej får ha stående (Nu är vår chaufför emot upphandlingssystemet, men så länge det existerar måste en anbudsförfrågan reglera en rad självklarheter).
Inom denna frågeställningen döljs ett mått av dubbelmoral. Skolbussar skall transportera skolbarnen bältade, men om man har en fullsatt linjevagn skall skolbarnen åka stående och därmed också utan säkerhetsbälte. På så kallade Expressbussar tas dessutom ut ett expresstillägg för att få åka stående...Rätt så knäppt.





Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Noteras med glädje att vår förares självbild i dag är är att betrakta som både alert och snusförnuftig.
Ett positivt inslag i sig självt.

Kan det bero på att de har det lika djävligt i Umeå?