31 mars 2008

Måndagen den 31 Mars 2008

Imorgon får man luras hur mycket som helst! Låter inte såå kuul!


Att vi ännu inte gjort nått åt varesig tjänst 5 som skall vara i Svenljunga 07:38, men som av praktiska orsaker måste bryta mot i stort sett alla trafikregler som finns för att hålla den tiden eller tjänst 1 som skall vända i Älvsered 14:38 för att hinna upp till tjänst 7:s avgång 15:20. Där får man spika fast pedalen i golvet om det ska fungera. Sedan tänker jag även på avgången 14:58 på tisdagar och 15:35 på övriga veckodagar. Där är det dags att vända bussen och köra tillbaka drägget till skolan så att föräldrarna själva kommer och hämtar sina "gullpluttar". Sådan pöbel skall inte åka buss.... Vi skall kanske låna vagn 216 med kamror på den turen, fast jag tror nog mer på ett antal videokamror med vidvinkel. Kan bli en riktigt bra film att köra vid nästa kvarts-samtal....! Lite snack och mycket verkstad.


"Finns även som ekologisk modell" står det numera på en och annan bilannons. Man förklarar aldrig vad man menar, men ekologisk är ett så kallat säljord som skall få oss att gå på i stort sett vad som helst. Denna typ av påverkande annonsering borde utnyttjas mer av kollektivtrafiken. Att bara skriva nått om miljövänliga resor är inte vasst nog helt enkelt. Det har tågbranschen hävdat i alla år - med hur har energin producerats? Se där ja! Det är ju inne med miljötänkande just nu och då gäller det att rida hårt på den modevågen.


Vi söker en stark, tydlig och målmedveten ledare med förmåga att få med sig medarbetarna (oklart vilka), utveckla verksamheten och få saker gjorda. Bland annat skall denna person försöka få ordning på cirka 350 bångstyriga bussförare, ett antal uppsagda färdtjänstförare och lite kontorspersonal inkluderande 10 trafikledare. Du som söker behöver absolut inte ha branschvana, det kanske rent av är en belastning. Du skall ha chefserfarenhet, social förmåga, genomförandeförmåga, strategiskt tänkande, förhandlingsvana, ekonomisk förståelse, datavana, kunskaper i arbetsrätt samt ett strukturerat arbetssätt. Av okänd orsak har man utelämnat språkliga krav.
Fast vi har avsiktligt avstått från att ens antyda lönenivån eftersom vi nog inte kommer att rekrytera internt. Samma typ av annons skall även gå ut externt och det är knappast något problem eftersom kunskaper om kollektivtrafikens villkor inte var nödvändiga.


Hur förbereder man sitt jobbsökande och hur utvärderar man sig själv? Det handlar inte om slumpen om Du nu bestämt Dig för att bli BLs näste trafikledare. Det handlar om en medveten strategi och givetvis planering. Låt oss börja med att ställa några frågor:



  • Vad är jag intresserad av?

  • Vilka kunskaper och kvalifikationer har jag?

  • Vilka områden har jag erfarenhet av?

  • Hur mycket ansvar vill jag ta?

  • Hur flexibel är jag i fråga om övertid och resor?

  • Vilken typ av tjänst vill jag helst ha?

  • Vilken typ av organisation vill jag helst arbeta i?


Nu har Du börjat att lägga en grund och den som bäst kan besvara frågorna är Du själv och var ärlig mot Dig själv.
Så kommer vi till frågan om vilka kanaler Du skall utnyttja för att komma först i kön till jobbet. Givetvis skall Du se till att Dina personliga kontakter lobbar åt Dig. Gör en lista på alla tänkbara, användbara, personer som Du haft någon typ av kontakt med sätt igång och lobba. Glöm inte att Dina kontakter mest är intresserade av sig själva och när Du tillfredställt det behovet är det Din tur. Gör inte som mig utan tona ner Dina egna åsikter och var kort och tydlig med Ditt budskap.
Under processens gång måste Du komma med en skriftlig presentation. Den är oerhört viktig. Den skall skilja Dig från mängden. Du förväntas leverera ett personligt brev och ett CV [Cirriculum Vitae = levnadslopp] (vi som är mossiga säger fortfarande meritförteckning och är därmed uteslutna från arbetssökarbranschen). Läs personligt brev som säljbrev. Det finns egentligen inga fasta regler för varesig säljbrev eller CV, men ett klokt råd är att låta några personer med gott omdöme läsa vad Du skrivit INNAN Du skickar iväg något. När det gäller CV finns dock några grunduppgifter som måste vara med:



  • Person- och kontaktuppgifter

  • Arbetslivserfarenhet

  • Utbildning

  • Språkkunskaper

  • Datakunskaper

  • Referenser


Det finns några länkar på Internet som kan vara till nytta. Titta in på www.cv-guiden.se eller www.cvtips.com. Utseendet på Ditt CV kan också vara en faktor som gör att Du skiljer Dig från mängden. Du skall dessutom snabbt och exemplariskt svara på den outtalade frågan varför just Du är rätt person till detta jobbet. Du måste göra det lätt för arbetsgivaren helt enkelt.
I Ditt personliga säljbrev, som skall vara kort och utan stavfel, gäller det att ge läsaren en positiv och korrekt bild av Dig själv. En inte helt enkel uppgift. Du har bara EN CHANS att presentera Dig så gör det på ett enkelt men tydligt sätt.
Både Ditt säljbrev och Ditt CV skall vara genomarbetade och hänga samman. Ange aldrig löneanspråk på detta stadium och se för faan till att adressera det hela till rätt person.


Fortsättning följer....Det är viktigt att BL får en bra ny trafikchef!







Buzznet : ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är viktigt att BL får en bra ny trafikchef!

Detta är kanske mr Banco´s mest klarsynta bloggpostkommentar genom tiderna.
Den förre trafikchefen kunde vid våra stormöten med stolthet ge oss förare berömmet att ha ett gott anseende hos våra passagerare vad det gällde korrekt och positivt bemötande samt bra körning.

Det var för lite mer än fyra år sedan och under denna tid har den nuvarande trafikchefen nått fram till det resultat vi nu kan läsa i senaste veckobrevet:

"Även om inte alla kan anses usla så är ändå samtliga att betrakta som Västtrafiks värsta förare"!

Hur har hela förarkåren nu kunnat förfalla och degenererats till denna förnedring på endast fyra år? Att det verkligen är så bekräftas av följande kommentar från BT som på några få rader sammanfattar problemen följande:

"Bussarna
En enklare kortsiktig åtgärd för att minska olyckor kan ju vara att se till att chaffisarna skärper sig! Kör ju som galningar men kommer aldrig i tid ändå!

Postad av Boråsare 2008-03-27 09:17"


I en första anblick förefaller kommentaren motsägelsefull: Om vi kör fort (som galningar) borde vi väl hinna fram i tid?
Eller om vi inte hinner fram i tid kör vi väl i så fall för sakta?
Minska olyckorna? Vilka olyckor? Hur många olyckor förorsakar bussar i förhållande till annan fordonstrafik (antal olyckor/km i tät stadstrafik)?

Vad insändaren egentligen klarlägger är allmänhetens syn, i egenskap av icke branschkunnighet, på missförhållanden som t ex omöjliga körtider, orimliga arbetstider och arbetsgivarens ständigt upptrappade trakasserier mot förarna.
Insändaren beskriver här sina upplevda problem och sin upplevda verklighet utan att ha någon som helst aning om VARFÖR han drabbas av allt detta elände.
Samma sak gäller naturligtvis för den nuvarande trafikchefen som heller inte haft, har eller någonsin kommer att få någon förståelse för dessa, för branschen typiska problem.
Han tror än i dag, efter fyra år(!), att allt blir bra om bara "chaffisarna skärper sig!"

En ny trafikchef behöver kanske inte ha någon branschvana, men då ska han heller inte lägga sig i vårt arbete som han ändå inte begriper.
Det räcker bra med någon, vem som helst, som kan fixa vettiga körtider och bussar som funkar så fixar vi resten.

/Z