24 mars 2008

Måndagen den 24 Mars 2008


Så har vintern kommit till Västergötland. Den var lite sen i år ..... för den anlände först i slutet av Mars månad. En så kallad vårmånad då bilisterna hoppas på våren så intensivt att vissa till och med sätter på sommardäcken eftersom det rått sommarväglag rätt så länge. Dessutom ger man sig ut på oplogade vägar i lätt snöstorm utan att ha varesig vana eller utrustning. Utgången är given.
Jag upphör aldrig att förvånas över 'förbudet' mot riktiga vinterdäck på tunga fordon. Sverige är ett land med vinter en gång per år, låt vara att den vintern numera är som en rörlig helg. Men den dyker upp och alla verkar lika tagna på sängen varenda år - helknäppt.
Då får jag se en text där man föreslår att Vägverket skall kunna stänga vägnät vid extrema snöfall, ungefär som man gör med vissa fjällvägar. Ja se det var också en lösning.


Västra Götalandsregionen är beredd att ta över Västtrafik och lösa ut de 49 kommuner som idag ingår i ägarstrukturen. Det kanske är bra för Västtrafik, för ju fler kockar desto mer soppa och då är det åter fritt fram för den kommun som vill skapa sin egen kollektivtrafik igen eller? Nej troligen inte.
Såg förresten att ett större bussföretag sökte timanställda över sommaren till Varberg. Definitionen på en timanställd bussförare löd: *är serviceinriktad *har ansvarskänsla *behärskar svenska i tal och skrift *har ett representativt uppträdande *är utåtriktad och flexibel *har initiativförmåga. Så nu vet vi det. Jag skulle vilja veta vad som döljer sig bakom det lilla ordet flexibel. Det brukar inte vara till fördel för den anställde i vart fall.


Nu när vi skall begåvas med en ny trafikchef ( jag fick inte ens söka - bäst före datum var utgånget ) så kom jag att tänka på en sak som jag läste i en psykologikurs för många långa år sedan. Det handlade om olika typer av chefer (ledare). En bra chef får Dig glad och Du trivs på jobbet och med fel chef inträffar motsatsen. Alltså - den rätta chefen för Dig får Dig att känna Dig glad och till freds!
För modeller som passerat 'bäst före' spelar det knappast någon roll & modeller som trappar ner på sin arbetstid räknas överhuvudtaget inte, dom ställs utanför systemet.


I Marks kommun vill man förbjuda tung trafik året runt. Man vill styra bort den tunga trafiken för att spara på sitt vägnät och sin miljö. Det är för övrigt samma kommun som beskattar regnvatten. Jag satt och funderade på vad som skulle hända (rent teoretiskt) om den tunga trafiken skulle bojkotta Marks Kommun??? Vi skall alla åka mer kollektivt eller hur? Utom i Marks Kommun för där finns inga bussar med det nya tänkesättet, bussar tillhör nämligen gruppen tung trafik! Mycket biltrafik blir det i den kommunen - bra för miljön? Knappast.
I Tranemo Kommun skall det bli hastighetskameror på Riksväg 27 mellan Hillared och Tranemo och det ska bli hela sju stycken. Det är dags att justera upp tiden i tidtabeller för linje 301/350. Samtidigt skall avfarterna från Riksväg 27 bli säkrare på tre (3) ställen. Detta sker tack vare att Tranemo Kommun & Sparbanksstiftelsen går in och finansierar detta så att Vägverkets andel blir så liten som möjligt. På vanlig svenska får kommuninnevånarna bekosta förbättringen två gånger. Det handlar om Tranemo Norra, Länghem södra och Kindsboda.
Under tiden sker rent generellt en långsam och rätt trög förändring som syftar till att mer och fler containrar gör sin resa per järnväg och enbart den sista delen per lastbil. Nytt är att även trailers skall åka tåg och att dragbilen tar vid enbart sista biten (utom i Marks Kommun). Det förändrade synsättet på transporter bör smitta av sig på personbefordran vilket borde innebära att man åker mer kollektivt på både korta och långa sträckor. Kan det vara det förväntade synsättet på personbefordran som gjort att man inom skolvärlden valt bort trafikundervisningen? Jag har inte svaret, men kan lätt och med egna ögon se hur gymnasieelever rusar runt i trafikmiljöer som blinda höns, med mp3-spelare i öronen. Dom få riktiga poliser som finns har knappast tid att ägna sig åt trafikundervisning i skolan.



Jag blev en gång hånad och kallad för hoppjerka av någon som läser och kommenterar bloggar ibland. Så läser jag en dag en jättefin artikel om att "jobbyte är bra för hälsan och lönen". Där slår fast att man både får sämre hälsa och sämre lön om man stannar kvar och väntar på guldklockan. Jobbytarna är främst yngre män som jagar karriär medan stannarna främst utgörs av äldre kvinnor. Jobbytarna får bättre stimulans och mår därför bättre. Bara det faktum att man har möjlighet att kunna byta jobb uppfattas som positivt, eftersom man då är attraktiv på arbetsmarknaden. Ofta innebär ett byte av arbete också en kompetenshöjning. De som stannar kvar får aldrig någon kompetenshöjning. Vi kan jämföra med Buss i Västs medlemsföretag som med jämna mellanrum skickar sina förare på olika typer av kurser, medan BLs inställning därvidlag förefaller vara *skomakare bliv vid Din läst*. Sedan finns det lite skilda åsikter om när bäst föredatum för en anställd infaller ... strax efter 45 tycks vara en rätt vanlig siffra.


Såg att andelen svenska flickor/tjejer som aldrig reproducerar sig ökar - man vill hellre förverkliga sig själv än att skaffa barn och det borde rimligen innebära ett hot mot ett samhälle när dess befolkning inte längre vill föröka sig. I alla händelser skapar det ett behov av invandring för att kompensera bortfallet om inte samhället skall dö ut. Jag antar att detta gäller även andra grupper som har en inställningar som innebär att man inte fortplantar sig. Jag vill inte moralisera över detta - jag ser bara det matematiska i problemet med befolkningsminskning.




Buzznet :

Inga kommentarer: