27 mars 2008

Torsdagen den 27 Mars 2008


Så var det Torsdag igen och vi var några stycken som jagade nästa avsnitt av Midsomer Murder. Fast vi fick avvakta tills vi tinat upp för det var hyfsat kallt i morse. I Svenljunga var det -14 grader.


Apropå detta med att inte ta bussen med sig hem på uppehållet/rasten så finner jag det lite märkligt att det är ett sådant tonläge för de som bor i Svenljunga medan det är helt okey att ta bussen som tomkörning till Borås för rast och sedan köra tom hela vägen till Tranemo för att börja där. Är inte det att sila mygg och svälja kameler?


Jag hade för mig att en av de bärande idéerna med Framtidstrafiken i Borås var att Södra Torget skulle förvandlas till en vanlig hållplats där bussen stannade för av och påstigning och sedan försvann vidare mot sin vändpunkt. Det skulle ALDRIG finnas parkerade bussar eller fjärrbussar med ändhållplats på SöT. All trafik skulle bara rinna igenom - typ Drottningtorget eller Brunnsparken i Göteborg. Då behöver inte SöT vara så rörigt som det är idag. Bussarna har sitt uppehåll vid respektive ändhållplats och inte inne i centrala Borås. Om sedan det är SöT eller Allégatan som bussen passerar för att gå igenom skärningspunkten är mer en akademisk fråga, men där ska aldrig stå några bussar (det är kvickt in kvickt ut som gäller och aldrig vänta på någon eftersom trafiken är så pass tät). Det finns ingen anledning att ha en bussterminal för lokal stadstrafik inne i stadskärnan, det är vid vändpunkterna reglertid och stillestånd skall vara och där är bussen också minst ivägen.


Bussgods skickade för en tid sedan ut en enkät till sina godsombud som kunderna skulle besvara. Då slog det mig hur illa våra bussar är anpassade till just Bussgods. På vissa modeller går det inte att ens ta Bussgods och på andra får man nog beteckna det som hög risk för arbetsskada. Våra så kallade moderna bussar räknar egentligen inte med att det finns något som heter Bussgods. Det räcker med att gå ett steg bakåt till typ vagn 204 (om jag minns rätt vagnnummer) för att se på hur man kom åt lastutrymmet på den modellen jämfört med nuvarande 240 -250 nummer. Får sedan Västtrafik igenom att landsvägstransporterna skall köras med låggolvbussar får nog Bussgods hitta andra transportlösningar.


Förr i tiden var det petnoga med att hålla depåkontoret öppet på de angivna tiderna, det kom ner folk från Borås till och med. Nu har det gått en tid och prioriteringarna har förändrats.
Kan någon implementera de resevdelar som ligger på depån?
Sedan blir jag rätt imponerad av alla de sätt man kan ta sig med privatbil till den nya p-planen i Tingarör. Man kan givetvis köra på gångbanorna och försöka köra igenom en buss och ställa sig bakom en backande buss. Tydligen är det ett visst överskott på encelliga djur i området. Ingen skulle heller åka med bussen. Alla skulle samåka med andra.
På Resecentrum gäller det att ha stenkoll på alla linjer som startar eller passerar platsen, för har Du uniform förväntas Du veta allt! Rätt kul faktiskt!


Jag kommer att bli den ultimata fackpampen har jag kommit på (om jag nu satsar på den karriären en gång till). Jag framför bara mina egna idéer/åsikter och skiter i gruppen. Har förstått att det är ett framgångsrecept.


Nu skall vi ta bort alla vilda djur i skogarna som på något sätt kan vara/bli farliga för människan. Skogen är en arbetsplats och den måste då vara säker att arbeta på och in det konceptet ingår givetvis inte vilda djur. Det fick björnstackarn erfara.... den fick sätta livet till för att den reagerade naturligt.




Buzznet :

Inga kommentarer: