06 mars 2008

Torsdagen den 6 Mars 2008


Massor av envisa notiser hävdar att linje 351 Tranemo - Mossebo - Gislaved med sina 6 dagliga turer nu skall plockas bort. Först skiljdes den av från dåvarande linje 300 och åsattes eget linjenummer och nu är det dags för begravning. Nedläggningen sparar sisådär 1,2 miljoner per år. Givetvis är beslutet impopulärt bland de få som utnyttjar förbindelsen. För Gislavedsbon hotas förbindelsen till Göteborg också påstår en insändare. Det knepiga är att det inte finns någon förbindelse Gislaved - Varberg exempelvis utan då handlar det om att åka till Jönköping istället och sedan den vägen till Göteborg. En hyfsad omväg på mellan 70 & 90 minuter. Man kan ta bussen till Hestra och då tar det cirka 17 minuter och från Hestra tar man tåget till Göteborg som tar cirka 105 minuter. Fast med facit är det inte några täta turer minsann. Att sedan linje 132/245 mellan Gislaved och Hestra inte har någon som helst samtrafik med tåget Kalmar - Göteborg verkar vara typiskt för dagens kollektivtrafik.
Någon insändare tycker att det rimmar illa att dra in en linje där många människor åker både vardag och helg (och då undrar jag om den insändarskribenten satt sin fot på den busslinjen?). Tyckandet är i alla händelser större än resandeunderlaget och nu är det ju så att landsbygden skall avfolkas. PUNKT.


Vår härliga miljöminister från gamla Bondeförbundet vill att den svenska bilparken (man får väl hoppas att det även inbegriper lastbilar och bussar) skall köra på icke fossila bränslen så snart det är möjligt. Olika varianter på biobränslen ska ta vid. Någon årtalsexercis vill han dock inte ha. Och i Göteborg vill man satsa på kollektivtrafiken men inte ha några biltullar eftersom det han bli lite knöligt med alla tillfarter. Fast jag tror inte på någon annan metod om man verkligen vill minska på pendeltrafiken med privatbil.


Om Du tar rast på Borås Resecentrum eller vid Svenljunga Station och inte direkt springer och gömmer dig så kommer du nog att märka att du inte får vara ifred. Det finns hela tiden resenärer som har tusen frågor att ställa....
Sedan har vi den andra knorren - en grej som ofta dyker upp i veckobreven i någon form: Kör inte innan passageraren satt sig! och det kan dröja...Ta tanten som skall hantera alla kassarna och "lilla" handväskan - det är en syn för gudar. Sedan har vi varianten med passagerare som först ska lägga bagage i en lastlucka och därefter gå på bussen, leta efter pengar (eller färdbevis) och sedan leta upp en lämplig sittplats (kan inte sitta bredvid vem som helst och de flesta sitter dessutom på ytterplatsen närmast mittgången) för att sedan väl framme gå av bussen och ta ut sitt bagage ur lastutrymmet.


Jag läste en kul grej om färdtjänsten i allmänhet här om veckan. Beställare som glömmer att ge korrekt information om att utöver rullstol ingår också halva Coop Forum. En annan variant var att föraren inte kunde förstå GPS:en och hade läs och skrivsvårigheter och därmed hade problem att tyda meddelandelappen och därmed kör fel och aldrig kommer fram. Sedan finns det chaufförer som missat kursen hur man fäller ihop en rullstol, hur trappklättraren fungerar och så vidare. Att lokalkännedom skulle vara av betydelse förnekas bestämt. GPS:en löser alla sådana problem sägs det. Fan vet hur det går till!? Sedan sägs det att det kan vara en fördel om kunden och föraren talar samma språk vilket inte alltid är fallet.


Det finns ständigt bilister som är förståndshandikappade och som aldrig fattat innebörden av bussfil eller att en bussterminal är till för bussar. Toppen är när man med sin privatbil kommer från en bussfil och prejar andra bilister. Den tog Tingsrätten i näsan.


Det talas ju om olika former av diskriminering, könsdiskriminering, sexläggningsdiskriminering, åldersdiskriminering & nu kommer det senaste tillskottet: Landsbygdsdiskriminering (man flyttar in viktiga samhällsfunktioner till de stora städerna som AF, pass-service, FK, Skattekontor och så vidare.




Buzznet :

Inga kommentarer: