10 mars 2008

Måndagen den 10 Mars 2008


Datorer tillhör dessa märkliga apparater som har 2 lägen. Fungerar eller djävlas! Till bussars ursäkt kan man påstå att dessa har fler lägen än 2 för att reta sin förare och trist är väl det. Fast det värsta hörde jag på en nyhetssändning: Brandmännen skall rycka ut på natten för att vända på de äldre. Våra äldre är tydligen någon typ av paket som kan hanteras hur som helst. Dessa tankar går igenom i rätt många politiska tänkesätt idag måste jag säga. Som äldre blir man gradvis omyndigförklarad. Myndighetesåldern är idag 18 år men vi har ännu inte fått en officiell ålder då man åter blir omyndig...fast den finns där osynlig så fort Du blir äldre. Världens bästa regering har sin syn på saken kristallklar. Avskaffa begreppet pensionärer - denna tärande samhällsgrupp. Nästa gång Du ringer polisen kommer Olle - kriminalpolis, 78, och hjälper Dig och när Du handlar i Din affär sitter Stina - kassörska, 92, i kassan och tar betalt. Ute på vägen möter Du Maj-Björn - timmerbilsförare 83, på väg till sågverket och Du ser inget konstigt med det. Jag vet att vi försökte anställa en 70-åring som timanställd för några år sedan men då sa facket nej minns jag.


Vi som inte kör i Borås och har tillgång till SöT får tänka oss för lite när det gäller maten. Nu har vårt kära Livsmedelsverk satt ner foten och sagt Så äter Du rätt på jobbet. Ord och inga visor. För bra mat på jobbet ger återhämtning, ny kraft och bidrar till attraktivare arbetsplats, både för den anställda och för arbetsgivaren. Asflabb. Den som hittade på detta har aldrig varit i närheten av linjebusstrafiken. Inte sjuttsingen är min buss attraktivare för att jag tvingas att äta mina medhavda mackor i den. "Bra lunchvanor är en investering som kan ge hög avkastning". Kan undra i vilken värld denna personen lever i? "Ledningsgrupp och styrelse kan om dom vill lyfta in frågan om maten på arbetsplatsen i företagets policydokument eller integrera den i redan existerande policy. Facket kan driva frågor om bra matval på arbetet. För dom med mobila yrken är det viktigt att planera pauser och raster även om man jobbar ensam och den sociala samvaron uteblir."


I dessa tider av klimatsnackande är det intressant att försöka hänga med i alla turer kring fordon och deras bränslen. Så oroar vi oss mer för stigande bensinpriser än fallande börskurser - vilket då vissa anser vara negativt. Personligen tycker jag det verkar hänga ihop.
Att sedan mat och biobränsle blivit konkurrenter om samma råvara är lite olyckligt - men inte speciellt förvånande. Det är en del av samma trend som säger att vissa biotech-företag vill ha ensamrätt till utsäden av olika slag. Köp en licens av US-potatis om Du vill odla potatis och så vidare. Till och med våra sopor är handelsvaror idag...
Och mitt i debatten om biobränslen och dess olika råvaror dyker kollektivtrafiken upp och vill öka resandet med renare fordon. Sant borde vara att om resandet med kollektiva lösningar ökar minskar behovet av bränsle oavsett sort. Vårt kära Västtrafik jobbar för att vi alla skall få en bättre kollektivtrafikmiljö och det är berömvärt. Västtrafik vill ha bort fossila bränslen från busstrafiken. Vad man inte säger är vad man ska ersätta med. Man vill bara inte lägga alla ägg i en korg? Västtrafik kommer att bidra med bra trafik och renare fordon lovar man och det ser jag som förare fram emot och hoppas det sker inom min livstid.




Buzznet :

Inga kommentarer: