08 mars 2008

Fredagen den 7 mars 2008


Paniken grep mig och jag blev alldeles kallsvettig...ingen DVD kvar på Resecentrum...mina tankar gick i baklås för någon sekund men sedan gick jag tvärs över planen...puuh dom hade och jag kunde lättad lägga ner senaste utgåvan av Midsummer Murder i min ryggsäck...Visst är det hemskt att vara DVD-beroende!
Men samtidigt blev jag glad eftersom det blir ljusare tidigare och tidigare för var dag. Idag var det dagsljus redan kvart över sex. Visst är det härligt? Våren är här!


Nytt veckobrev och nya bus! Nya trafikledarreserver ska tydligen utbildas. Jag hade inte ens en aning om att man sökte några - där ser man. Så läser jag om personalplaneringen igen och undrar när man inför SMS-kontakt till planeringen. Skicka ett SMS med ordet imorgon till 72XXX och Du får veta vilken tjänst Du ska köra i morgon. Det är service på hög nivå. Sedan skall det komma något realtidssystem också, men vi som befinner oss på företagets skuggsida har inte fått någon info om detta. Dock kan man förstå ett vi inte kommer att behöva körspecar i framtiden. Däremot misstänker jag att det krävs stor motor, rejäl turbo och stabila kängrugaller för att hänga med. Har talat med en del stadsbussförare den sista tiden och dom tycks vara överens om att stadsbusslinjerna är enahanda, stressiga och tråkiga att köra och speciellt linje 1 & 2 pekas ut. Eftersom jag aldrig kört stadsbusslinjer i Borås just så har jag svårt att avgöra om dom har rätt eller fel (har kört busslinjer i andra städer).
Ett tillägg till definitioner. Jag skrev häromdagen om chaufförer & rattvändare, men nu har jag fått reda på att det finns en tredje: Glömde det! En annan nyhet är att på växelväljaren kommer knappen R att monteras bort. I vart fall på vissa depåer....???


Vilket lyxåk jag såg - en Scania Irizar från LO-buss i Kinna med fyra chaufförer som bara hux flux for iväg till Spanien - Costa Brava (den vilda kusten) eller möjligen Lloret de Mar. Superbekväm buss och ner för att möta våren. Lyllossar. Dessa Scania Irizar är försedda med kök för tillagning av korv och kaffe, kylskåp och toalett. Svårt med språket ibland.
Man kan undra varför BL lade ner sin beställningstrafik?


Gör det möjligt! Då och allt oftare dyker det upp insändare som faktiskt kräver bättre kollektivtrafik och som påpekar det självklara - alla har inte bil! Det byggs ibland ny bostadsområden och kollektivtrafiken hänger inte med. Förslag på tätare turer till Ring-en-buss förekommer allt oftare. Kan det vara miljövänner som skriver dessa insändare tro...? För när man läser olika motortidningar och ser reklam för bilar på TV då är det absolut inga snåla och miljövänliga fordon man får se - nej det är fartvidunder som surplar i sig bensin värre än värsta alkolisten! Och Volvo (Ford) lanserar en liten stadsjeep. Det är sant att gatorna i Borås inte håller någon högre kvalitet så det kanske krävs en stadsjeep. För att tvätta bort stämpeln om att Volvo (Ford) skulle vara miljöbilsfientliga så säger man sig vara beredda att leverera en gasbil om sex månader, om det finns en infrastruktur som stöder det...och det gör det ju inte. Det finns några biogastankställen i några få städer och det är knappast underlag för att sälja biogasbilar i någon större skala i detta landet.
Detta med miljöbilar är ett intressant storstadsproblem där politikerna å ena sidan vill att folk skall köpa & köra miljöbilar samt å andra sidan vill att samma folk skall åka kollektivt. Snälla gubbar - man kan inte ha kakan och äta upp den.
Sätt ner foten och förbjud i princip privatbilism i städerna. Det surras om subventioner hit och dit, men det kommer aldrig att fungera och höga bensinpriser är helt fel metod i ett glesbefolkat land som vårt - det skadar bara vårt transportsystem.
Ett intressant förslag är att reseavdraget enbart skall baseras på avstånd...och att alla tunga transporter skall beläggas med avgifter. Där fick kollektivtrafiken ytterligare en pålaga. Och min mat blir dyrare.
I samma anda framhåller man nu att grå och svarta bilar syns sämre i trafiken - kan det stämma med uttrycket att i mörker är alla katter grå?


Ladda busskortet HÄR! så bjuder vi på en gåva värd 50:--. Den typen av annonser får vi nog aldrig se i Borås och definitivt inte i Svenljunga. I Göteborg är dom desto vanligare. Det är skillnad skall jag säga....Kungälv har också denna service.


Nu är det nästan klart! Bli inte förvånad om busschauffören du åker med är en pigg 90-åring. Världens bästa regering vill nämligen ta bort spärren i alla kollektivavtal som säger att Du efter 67 års ålder passerat bäst före datum och slängs ut från arbetsmarknaden med huvudet före. Det känns faktiskt trevligare om man själv fick bestämma när man vill ta pension....
Och samtidigt skall man vara väl medveten om att man som pensionär ständigt blir lurad. Man har skapat specialindex för pensioner som alltså inte följer den allmänna kostnadsutvecklingen i samhället.








Buzznet :

Inga kommentarer: