17 mars 2008

Måndagen den 17 Mars 2008


Dom lovade solsken i dag och vad kom i stället....snö och mer snö och halka och sladda och slira och åka baklänges och åt sidan. Röd Volvo i diket, Röd WV i diket och ännu fler bilar som lämnat vägbanan. Nåja vi har hållit oss mellan de vita linjerna hela dagen och en ytterst välspacklad ung dam hade glömt skolkortet och det får man väl förstå. Har man stått i cirka 75 minuter framför spegeln innan man skall åka till skolan är väl skolkortet det sista man tänker på.
Detta får mig att undra över detta med kontroll av färdbevis. Jag hade med mig en notorisk fuskåkare och ringde till trafikledningen, men dom sa bara att det inte finns några kontrollanter längre och att det bara är att gilla läget. I ljuset av de jättekontroller som sker i Göteborg verkar det som ytterligare ett steg i avvecklingen av landsbygdstrafiken.
Med detta i minnet känns skillnaden mellan Göteborgs kollektivtrafik med gratisåkande 65-plusare och övriga regionen rätt stor.
Nu ligger ju Bollebygd lite närmare storstaden Göteborg och där skall man få ett väderskydd vid Bollebygdsskolan som man sedan kan slå sönder och lägga ut bilderna på YouTube. Det gjorde dom som eldade skola i Dalsjöfors. I Dalsjöfors dundrar dom runt med A-traktor och får fripassagerare utan hjärnor. Detta med orsak och verkan verkar vara bortkopplat i dagens samhälle och det oroar mig.


Miljöbilar och klimatdebatt i alla ära men än är det tydligen pengar som styr och inte omsorgen om naturen. Gratis miljöparkering stjäl pengar från kommunerna. Deras parkeringsbolag förlorar pengar. Sedan tidigare har det gnällts om att miljöbränslen konkurrerar med livsmedelsproduktionen. Pengar igen. Borås Parkeringsbolag är en av aktörerna som säger sig förlora pengar på dessa förbannade miljöbilar. Samma kommunala parkeringsbolag vill nu bygga ett parkeringshus under Södra Torget mitt inne i centrala Borås. I det läget fattar man att dessa damer och herrar enbart ser till penningen och inte till miljön. Det är helt sjukt att dra in ännu fler bilar till Borås innerstad. Åter är det någon typ av kortsiktig ekonomi som styr och inte omsorgen om miljön.
Apropå Borås...Zebralagen gäller överallt i Borås helt klart - för gångtrafikanterna kliver ut i gatan precis överallt i centrala Borås och om det finns ett övergångsställe eller ej saknar betydelse. I den meningen har Zebralagen skapat farligare situationer nu - än hur det var innan. Man har samma beteende som gångtrafikant oavsett om det råder sommar eller vinterväglag.



En liten lustifikation från Vägverket tydligen -- en fågelholk råkar vara lik en fartkamera och fågelholkar som liknar fartkamror får man inte sätta upp hur som helst. Nope då blir det polisanmälan och stora pådraget, men att vägarna vittrar bort och att vårt vägtrafiksystem hela tiden tappar i värde och användbarhet skapar inga stora rubriker idag. MC-olyckorna ökar kraftigt och det beror på att antalet motorcyklar ökar kraftigt. Men att en stor del av vårt vägnät är livsfarligt att åka tvåhjuling på nämns inte. Blödande och därmed glashal asfalt står inte ett ord om och inte heller om såriga vägar där det är lätt att spåra och wobbla med en tvåhjuling - även en vanlig trampcykel eller moped alltså. Sedan kommer det alltid att finnas MC-förare (liksom bilförare) som inte vet vart gränserna för hastigheten skall dras.


Lagen om tomgångskörning vid nedfällda bommar gäller säkert i Limmared likaväl som i Kinna. Men så är det inte, för det är lokala bestämmelser i Marks kommun. Kan det vara så att man har varit rejält dåliga på att informera om sådana inslag i den lokala trafikstadgan? Jag vill minnas att jag sett någon ytteliten skylt vid nått tillfälle. Polisen hade visst inte någon koll heller...alltså underkänt i att informera.


Intressant i kollektivtrafiksammanhang är Världens Bästa Regerings önskemål om snabbare tågresor. Om man ser kollektivtrafik i det stora perspektivet så utgjorde i vart fall järnvägarna ryggraden i vår infrastruktur. Med tanke på hur många mil järnväg som skrotats får man väl ändå påstå att ryggraden blivit svagare. Nåväl - till och från järnvägen matar vi med busstrafik och skall ta hand om det finmaskiga kollektivtrafiknätet. Problemet där är att det blir glesare och glesare maskor i det nätet och vi går över till ett system med enbart privatbilism (måvara med miljöbilar) och utarmar allt som inte finn i en stad. På toppen av detta vill nu Världens Bästa Regering alltså höja drivmedelspriserna för att få folk att åka med obefintlig kollektivtrafik. Att sedan SJ har monopol på betydande delar av landets tågtrafik är givetvis en nagel i ögat på de aktörer som vill plocka ut russinen ur kakan. Ett sådan företag är Net Rail som liksom Buss4You vill köra "profiltrafik". Kan det verkligen vara ett sätt att gynna kollektivtrafiktanken? Jag tror ärligt talat inte det. Jag tror mer på ett koncept där lönsam kollektivtrafik hjälper upp mindre lönsam trafik så att vi får ha ett hyggligt finmaskigt kollektivtrafiknät i detta landet och då är länstrafikhuvudmän och annat tjafs bara hinder i utvecklingen.


Så skall vår vördade trafikchef "ta sin Mats ur skolan" och korta ner sina pendelresor och hålla sig till hemtrakten....Lite tråkigt att en duglig chef skall sluta (även om jag misstänker att en och annan kommer att applådera). Ingen vet vem eller vad som kommer efter....... Man får väl tacka för den tid som varit och önska lycka till med den nya utmaningen.... Jag tillhör väl troligen den mindre grupp förare som ser att Du gjort ett bra jobb även om alla förändringar inte varit till fördel för förarkåren på kort sikt. Det lär nog bli svårt att få en ersättare med samma empati och jag står för den åsikten.




Buzznet :

1 kommentar:

Janne Svendsen sa...

Trafikledningen har fel när dom säger att det inte finns några kontrollanter.
Jag har själv haft med dom förra veckan, dom är från Göteborg tror jag, dom hade i alla fall samma uniformer som där, 3 stycken var dom som kom på bussen.