01 mars 2008

Lördagen den 1 Mars 2008

Så har vi tagit oss förbi "gratisdagen" och vi är inne i en ny månad vid namn Mars efter någon gammal krigsgud...man kan undra varför vi håller på att hylla gamla krigiska gudar på detta viset.


Gröna bilister vill både ha kakan och äta upp den. Man måste anpassa bilen bättre än nu till miljön. Det gäller både bränsleval och körsätt. Man kan, och detta är onekligen en intressant bit, avstå från bilen i många situationer och välja kollektiva färdsätt som både spar miljö och som ger möjlighet till alternativ sysselsättning under själva förflyttningen.
Att man sedan måste förändra sitt beteende i trafiken är nog trots allt den viktigaste och tuffaste biten.
En märklig sak är att det aldrig nämns ett ord om hur bilen tillverkas och den miljöpåverkan som själva tillverkningen utgör.


Det finns en annan reflektion att göra i detta sammanhang. Ju dyrare det blir att äga och köra bil (högre bensinpris, trängselskatter, vägavgifter, sämre vägstandard, dyrare körkort med mera) desto färre personer har råd att inneha en bil. Detta drabbar bilindustrin, däck industrin, reservdelsindustrin, drivmedelsbranschen och alla andra som lever av bilen. Som en konsekvens kommer trycket på kollektivtrafiken att öka och avfolkningen av landsbygden att fortsätta. Detta ilustrerades av Västtrafiks ordförande här om dagen när han lägger ner ytterligare 'olönsamma' glesbygdslinjer. Att Västtrafik tänker företagsekonomiskt är knappast något nytt och dom har heller inte i uppdrag att låta hela bygden leva. Däremot har han samtidigt en poäng i att det av miljöskäl knappast är intressant att köra linjer med tre-fyra fasta resenärer om dagen. Med andra ord ett dilemma. Kan det åter vara ett fall för Ring en buss? Jag vill inte sia om det.


Till sist något om hur olika vi uppfattar ordet städa.....se själva.

Hur många vet och har använt de enkla redskap som i detta fallet gömde sig i radiofacket? Någon? Finns detta på alla BLs bussar?


















Buzznet :

Inga kommentarer: