18 mars 2008

Tisdagen den 18 Mars 2008


Någon påstår att Trafikledningen har fel och att vi numera får kontrollanter från Göteborg...vadå! Hur hjälper det mig med mina notoriska tjuvåkare? Jag tänker inte mucka gräl med dessa ständiga gratisåkare...det har jag inte lust med och eftersom vi alltså inte fick något stöd från Trafikledningen tolkar jag det som att frågan är lågprioriterad och då är saken klar vad mig anbelangar. Den trafik som vi bedriver betraktas av BL som marginell och vi som kör den trafiken utgör en parentes i företaget. Allt krut läggs på stadstrafiken och det är inget märkligt med det....Det var precis som någon tok sa "Mänskliga rättigheter är inte lika överallt i världen!" En något märklig omskrivning som skulle passa någons dunkla syften antar jag.
Apropå trafikledning. Kan det bli så att vi får ytterligare en avdankad militär - denna gång i rollen som ny trafikchef? Frågan är väl fri och jag inbillar mig att BL inte är i den positionen att man kan betala någon lön värd namnet till en ny trafikchef.


I detta sammanhang hörde jag att svenska kanske skall bli officiellt språk i Sverige (det är i alla fall på förslag) och att det talas 154 olika språk i detta lilla land. Inte undra på att ingen fattar vad den andre säger. Maktspråket kommer även i framtiden att vara engelska, fastslogs visst också. Jaha - det är onekligen smart om det finns nått språk som alla har gemensamt.


Annars var det lite knepigt väglag när man gav sig av till jobbet 03:50 i morse. Jag fick köra vänstertrafik hela vägen eftersom sandbilen kört på den sidan...Väl framme mötte man den ostädade bussen igen, men det är numera nästan standard. Sedan får man nog börja vänja sig vid kvarglömda färdskrivarblad - som det verkar. Det tar väl ett tag innan man kommer in i de rutinerna kan jag gissa. På väg till Borås med linje 302 mötte jag en lastbil som ställt sig på tvären i den skarpa böjen in till Målsryd. Hytten vilade tryggt mot bergväggen och släpet stod rätt ut. Där stod han bra tyckte han nog inte...
Sedan har vi damen som parkerat sin personbil på Swebuss Expresshållplatsen utanför bussgodset. Hon undrade lite försiktigt om hon skulle flytta på sin bil när 15 meter buss blockerade hennes möjligheter att överhuvudtaget ta sig därifrån, utom möjligen via trottoarerna. Vi tyckte hon skulle ta en ny kurs i vad olika trafikmärken betydde! Hon sa visst inget mer sedan...Det vad godskillen som stod för talandet.


Sedan läste jag någonstans att vi inte skulle tejpa över varningslampor som blinkar och bär sig åt och då undrar jag om det betyder att det är bättre att ta bort glödlampan istället? Dessa varningslampor har blinkat i 7 år nu utan åtgärd?!!! Då jag ändå pladdrar om bussar så kan det vara på sin plats att fundera över vissa passagerares klädsel visavi skador på säten och ryggstöd. Ta t ex jeans med vassa nitar i bakfickorna som river sönder tyget på sätena..det finns naturligtvis fler exempel på detta, men jag har aldrig hört någon reagera på sådant.


En gång i forntiden satt dåvarande chefen för den då nyinrättade datainspektionen och sa att samkörning mellan olika dataregister aldrig och under några som helst omständigheter skulle få ske. Den personliga integriteten skulle komma främst. Idag är allt sådant snack glömt och politiker och tjänstemän vet inte ens vad orden personlig integritet betyder. I dag är i stort sett allt tillåtet i skydd av misstänkta terrorister eller påstådda bidragsfuskare och all övervakning sker givetvis i all välmening och då får inte begrepp som personlig integritet stå i vägen.
Det kommer att bli ännu roligare när man fått iordning på ansiktsigenkänningssystemen i övervakningskamrorna och kan koppla detta till personnummer. Jag vet att det finns optimister som har fått för sig att man inte får spara sådan info si och så, men utvecklingen säger något helt annat. Vad sades när man lade upp DNA-registret på alla nyfödda barn? Jo det var ett forskningsregister, fast man glömde visst att ta bort identitetskoden. Det registret tyckte sedan polisen var jättekäckt att använda och så var den sagan slut....och dom vackra orden föll platt till backen.
Egentligen finns samma tomma fraser om en eventuell bojkott av OS i Kina...Inget land har råd att bojkotta OS i Kina....dom har på tok för stor betydelse i världsekonomin...


Nu skall jag göra en bloggläsare glad hoppas jag. "Att t ex långtradar- och busschaufförer ska ta pauser och inte jobba för långa pass regleras av arbetstidslagen. Bra näringsintag vid dessa raster och pauser är också väsentligt för funktionen vid ratten, men det finns ingen lag som reglerar detta."
Så i rättvisans namn, de tar ju lite grann upp yrkesförarnas problem. Och facken uppmanas att jobba för raster så folk hinner äta vettigt. Inte så dumt väl?
Tänk om verkligheten vore så bra. Det finns gott om bussförare med delade pass och långt hem som äter sina medhavda mackor i en buss parkerad vid någon buske i vårt avlånga land och vi har väl alla sett lastbilshytten förvandlad till sovhytt för ett antal timmar. Knappast ett organiserat inrutat liv precis, men mångas verklighet i transportsektorn.







Buzznet :

Inga kommentarer: