20 mars 2008

Torsdagen den 20 Mars 2008

För det första skulle jag vilja berätta för alla som slipper städa bussar att idag är det ett seriöst städabussenväder...både in- och utvändigt. Det blir rejält skitigt. Något som förvånade mig i städsammanhang var att någon i ledningen påstod att boråsarna inte bryr sig om ifall bussen är ren och städad eller ej, medans våra resenärer reagerar direkt om bussen är skitig inuti. En sak är i alla fall klar - har man inte en städad buss får man gliringar.
Så ett inlägg i debatten om säkerhetsbälten....[ En bild säger mer än tusen ord ].






Detta med kollektivtrafik kan beskrivas på tusen olika sätt allt ifrån det stora övergripande till det mer nära och lilla formatet. Till det nära och lilla formatet skulle jag utan vidare vilja räkna problem med tuggummi på sittdyna eller ryggstöd, eller varför inte någon saftkräm på samma ställen. Du kommer med nya sommarkappan eller rocken och sätter Dig på en sådan plats och vips är det nya fina plagget inte så nytt och fint längre. Den som tycker att sådant är i sin ordning får väl tycka så, jag har en avvikande åsikt.
En annan beskrivning av kollektivtrafik i det lilla är vad som står på olika så kallade pendelparkeringar. Ingen av bilisterna som parkerat sin bil där har tagit bussen - oh nej, men man har samåkt med en annan bilist. Så samåkningsparkering vore ett bättre begrepp. En gång bilist - alltid bilist!
Eller är detta en mer korrekt småskalig beskrivning av kollektivtrafik? Man tycker väldigt illa om personer som släpper väder i bussen. Som sagt det finns olika sätt att beskriva umgänget i en påtvingad gemenskap som är en definition av kollektivt resande.
Ytterligare en variant är påståendet att köttproduktionen är en större miljöbov än bilisterna och att det är bättre att sluta äta kött än att börja åka kollektivt..tja varför inte göra både och i så fall? Vad tycker Du?
Sedan finns ytterligare ett sätt: Myntbord för mynthantering & betalningar i allmänhet - vart tog det vägen? Skall vi inte ta betalt längre? Eller kanske denna är en bättre beskrivning? Spegel vid bakdörren är skitbra att lägga Make-Up i....





Skall man gå vidare kan man öka perspektivet något och slå fast att i en undersökning från Arbetsmiljöverket påpekar man brister i arbetsmiljöarbetet hos företag som bedriver lokaltrafik. Eller att moderna bussar är brandfarliga enligt SPI. Dom har mycket låg brandsäkerhet.
Är neddragningen av tjänstgörande trafikledare ett godtagbart sätt att beskriva en sida av kollektivtrafiken? Jag tycker det och frågan som inte var besvarad var hur handlingsplanen ser ut den dag det händer något som kräver externa åtgärder! Men besparing och nedskärningar tillhör numera normaltillståndet.


I början var det viktigt att respektera de redovisningstider som var beslutade för depån (det skickades ner folk från Borås) - nu är det tydligen inte så noga längre för nu kan det vara obemannat i flera dagar utan att man ens meddelar detta. Det är skillnad på förr och nu helt klart. Ambitionsnivån har helt klart fallit rejält.


Det sägs att det är underskott på bussförare men det tror jag inte på. Och i en nära framtid kommer bussförare att vara en sådant där yrke som man sitter runt middagsbordet och minns något om, precis som gårdagens typografer/sättare. Snart är det en robot/maskin som framför bussen och den bryr sig inte om raster, pissepauser och tredelade pass, den jobbar 24 timmar om dygnet utan att gnöla.
Under mellantiden anställer man timanställda personer mellan 21 - 26 år som "bara" kostar 16% i arbetsgivaravgift och kastar ut alla gamlingar...en enkel och effektiv form av besparing (eftersom gamlingarna kostar 32%).
Detta leder över till Kommunals nya krav inför avtalsrörelsen. Kraven låter ju rätt okey på pappret, men vi som finns på depå är alltså inte berörda av dessa krav som enbart kommer att gradera upp BBA (bussbranschavtalet). Vi berörs alltså inte av det avtalet. Förvisso är kraven bra och jag har länge bloggat för de flesta av punkterna i den önskelistan...Det som till sist räknas är dock resultatet och jag har Kommunals slogan "Nu tar vi fajten" färskt i minnet och den var en rejäl flopp! Man vågade inte fullfölja utan vek ner sig vilket i praktiken innebar på stället marsch.


Detta med bankakuter hit och dit är en rätt intressant och sorglustig debatt....eftersom det i ALLA situationer landar i att skattebetalarna skall rädda sina egna insatta pengar i ett system som misskött sig.


Själv vill jag vara i "...så bäst form som möjligt!" Sedan ställer jag mig tveksam till mobbing i radio som en underhållningsform. Frukostklubben i Radio7 är ett sådant exempel.




Buzznet :

Inga kommentarer: