03 mars 2008


Spricka upp i siktfältet...


Här skulle utropsmicken suttit...

Där stod den i garage 2 okopplad och iskall (cirka minus 2 grader)och väntade på mig. Bolagets bästa buss sa förman när jag ringde. I det ögonblicket undrade jag hur dom andra såg ut?
Utropsmicken saknades, alla gardiner var borttagna (men gardinhållarna var kvar), Innebelysningens främre del fungerade inte, indikeringen för hel- och halvljus fungerade inte, EDC-check blinkade hysteriskt hela tiden, sidomarkeringsljus vänster mitt ur funktion, varvräknaren gick till 1000 varv och sedan stopp. Defrosterknapparna fungerade inte.



Sedan var det sprickor i vindrutan och en gick upp i siktfältet. Kommradion fungerade inte i kyla och AC droppade rätt så rikligt med vattenblandad glykol ned på golvet vid barnvagnsplatsen! Bromsarna var också rätt svampiga och det sa klonk klonk när man vred på ratten...En av de bättre bussarna??! Stackars Boråschaufförer! Jag lider med er.

Det fick bli ett litet bussbyte pga läckaget och de luriga bromsarna och jag fick en exakt likadan bussmodell. (ger mig den på att min buss gick ut utan åtgärd på eftermiddagen).



Det första som måste fixas på den nya bussen var att städa ur den så att den var presentabel och sedan skruva fast vindrutetorkararmarna. Den högra ställde sig nämligen i givakt på stubben.



Jag hade ju haft synpunkter på defrosterregleringen på den förra vagnen men denna var inte bättre. Här hade man nog gått in för "ett läge passar alla". Sedan tyckte jag att förarplatsen kändes rätt trång.....



.....och när jag tittade mig omkring förstod jag att stolen var alldeles för stor och utrymmeskrävande för erbjudet förarutrymme. Den fick helt enkelt inte plats och att försöka vrida på stolen var lönlöst. Upp med armstödet och vri på sig själv var det som gällde.
Nu hade jag ändå fått en högkvalitetsbuss som nyss varit av vägen för grästorvorna hängde kvar på ena sidan och den smäckra högkvalitetskarossen hade fått sprickor i fasaden.



Så hörde jag att i Borås fanns två typer av personal. Den ena kallades tydligen för chaufförer eller förare medan den andra kallades för rattvändare och då kom det för mig att det måste ha varit några rattvändare i Aplared!



Här är det nog en rattvändare som varit i farten för man har inte haft en aning om hur mycket buss man haft bakom ryggen tydligen. Jag har alltid trott att man skulle hålla sig på utsidan av kantstenen, men bevisligen har jag fel....!!!

Vem sa att det är tråkigt att köra något som i alla fall nästan liknar en buss.....

Inga kommentarer: