29 mars 2008

Lördagen den 29 Mars 2008


Det känns lite märkligt att vi i EFTERHAND får veta att vår depåchef varit låst av arbetsuppgifter för stadstrafiken samtidigt som vårt kontaktombud har semester. Jag tror knappast att det är en förhastad slutsats att tro att detta speglar prioriteringarna.
I förlängningen visar det nog också på hur man värderar en kommande upphandling av "våra" linjer - dvs man tar inte den delen på så stort allvar. Depåerna är något man sköter med vänster hand när man har tid....


Jag har tittat lite på Resplus och priser för att åka kollektivt och kommit fram till att det inte alltid är så där prisvärt att åka kollektivt. En resa på 457 km kostar alltså 2.20 kronor per kilometer och bilavdraget ligger idag på 1.80 kronor per kilometer. Antar man då att 4 delar på bilen blir styckkostnaden cirka 0.55 kronor per kilometer men i kollektivtrafiken förblir styckkostnaden 2.20 kronor per kilometer. Jag vill minnas att kilometerkostnaden för en buss ligger runt 10.00 kronor kilometern och om den då är använd till 35% så kostar varje kilometer ungefär 00.70 kronor kilometern. Med andra ord är ett kilometerpris på 2.20 kronor rätt saftigt tilltaget.


En intressant vinkling på detta med resande hittade jag i damtidningen KA (KommunalArbetaren). Kvinnors levnadssätt påstås vara mindre klimatpåverkande än mäns. Mest tydlig är könsskillnaden när det gäller transporter, fast jag vill nog påstå att skillnaden är större då det gäller kläder och mode. Undra hur många strutsar som satt livet till för kvinnlig fåfänga, eller krokodiler eller för den delen löss (läppstift). I Sverige är alltså 76% av alla bilar registrerade på män (dock inte vår bil). De billösa hushållen består till 2/3 av damer. Damer köper bränslesnålare bilar och reser kortare sträckor och damerna dominerar som resenärer inom kollektivtrafiken (det känns på dofterna). Om nu tjejerna utgjorde normen för hur man reser skulle bilåkandet minska med 15% och - hör på Västtrafik - kollektivresandet öka med hela 19%. Så vad fasen väntar vi på? Grabbar, låt håret växa, på med örhängen från någon sällsynt pärlsort, häng dit halsbandet, färga håret, på med lösnaglarna och lösögonfransarna och spraya dit den dyra parfymen, sätt på Dig de tjusiga kortlivade modeplaggen och åk kollektivt i moderiktiga leggings....och dito läderstövlar. Gärna någon oversized tröja på överkroppen.


Sju av tio nobbar fordonsindustrin kunde man höra i någon nyhetssändning i radion. Kan undra om vi får fler resenärer inom kollektivtrafiken då...men det är nog mindre troligt. Industijobb och inte minst tempojobb inom industrin lockar allt färre. Fordonsindustrin har i många stycken varit symbolen för det monotona löpande bandet jobben... och det kan knappast vara speciellt lockande efter 12 år på skolbänken. Sedan har en stor del av tillverkningsindustrin dragit utomlands till låglöneländer - vilket knappast gör den branschen till ett populärt framtidsjobb.
En undersökning rörande färgen på bilar visar att ljusgula fordon är de som är minst inblandade i trafikolyckor, medan grå och svarta bilar krockar mest. Nu råkar det dessutom vara så att grå och svarta bilar är populärast och ljusgula kanske inte är så vanliga och då kan man fråga sig om en sådan här undersökning är speciellt pålitlig.


En sådan där udda grej såg har i pressen en dag. "Skulle Du vilja läsa en fjärde bok av Stieg Larsson?" och enligt tidningen ville 83% det. Med tanke på att Stieg lämnade oss deckarfantaster på tok för tidigt samt att envisa rykten gör gällande att han aldrig hann avsluta del tre själv så känns frågan om en fjärde äkta Stieg Larsson något akademisk. Det surras då och då om en påbörjad bok, men jag tvivlar......


Ett annat ämne som är intressant för mig är det så kallade kopparnätet som idag ägs av Telias dotterbolag Skanova. Det är detta kopparnät som är grunden till ADSL-bredband hos hushållen. Förutom telefonledningarna i kopparnätet har nästan alla hushåll elledningar till fastigheten som också går att använda. Jag har inte forskat i hastigheter på elnätet, men det borde rimligen utgöra ett konkurrerande alternativ.
För faktum är att Skanova INTE ens är intresserade av att bibehålla den nuvarande infrastrukturen i kopparnätet, då det anses för dyrt att underhålla och man vill sätta in någon typ av fast mobiltelefon (som dessutom inte fungerar) i områden som pga dåligt väder mist sitt kopparnät. Nu är det enbart penningen som styr.


Eftersom detta är min dagbok kan jag faktiskt skriva att Volvo i Svenljunga nog helt missat innebörden i begreppet service. Jag ville bara ha en enkel och okomplicerad prisuppgift och alla på kundmottagningen uppträdde som om jag störde dom i deras oerhört viktiga arbete. Kan det vara därför man slog ihop Ford med Volvo på orten? Man ägnade sig inte åt kunderna? Vad vet jag!? men service visste dom inte vad det var....


Det har varit en kort vinter även i år och en sak som alla vintrar visar på är hur prioriterade bilisterna är och hur undanskuffade kollektivtrafikåkarna är. Oskottade hållplatser är övertydligt typiskt.
När vi kommer på morgonen för att hämta ut våra bussar är det alltid oskottat. Vår hyresvärd är nos någon betalande kund och plogar snö, medans hyresgästerna får vänta till eftermiddagen eller dagen därpå eller hur nu vädret utvecklat sig. Men man håller inte rent framför egen dörr först i vart fall.


Den lilla enkäten om sjuk & övergiven blev aldrig besvarad - och om det skall tolkas si eller så kan bero. Det som i detta fallet gäller är att det aldrig kom någon input som det så vackert heter. Det ger väl också en fingervisning om engagemang.


Jag tror att vi som bor i Sverige är lite väl blåögda. Nu är det kris i den amerikanska ekonomin igen. En ekonomi med måttot LEV NU - BETALA SENARE. Det är med andra ord omvärlden som ska betala för den överkonsumtion till underpriser som man ägnar sig åt i den del av världen. Bland annat får våra (Din och min) svenska pensionsfond vara med och betala den illa skötta amerikanska ekonomin.


Ett nytt vårdvalssystem skall ge innevånarna i Västra Götalandsregionen möjlighet att fritt välja vårdcentral och läkare. Så nu undrar jag om det finns någon psykvård för mentalt skadade sjukvårdspolitiker? I vilken verklighet lever dessa människor? Lider dom av svåra tvångsföreställningar? Eller gäller detta egentligen enbart StorGöteborg och möjligen TreStadsområdet?
Våra vårdcentraler har inte ens tillräckligt med läkare och måste för dyra pengar använda stafettläkare! Vilket vårdval ger det? Ett sådant system kanske kan fungera i ett område där folk bor rätt så tätt som t ex Skåne & Halland, men Västra Götalandsregionen har stora områden där det är långt mellan husen och där all offentlig service för länge sedan sagt adjö och lämnat innevånarna i sticket liksom affären, bensinstationen, bilverkstaden och bussen.




Buzznet :

Inga kommentarer: