01 april 2007

Lördagen den 31 mars 2007

Detta med annonser


Det upphör aldrig att förvåna mig.... I jobbilagor och på torsdagar i BT och alla andra dagstidningar finns det tjusiga annonser som i flertalet fall är mer en imageannons. Företag gör helt enkelt reklam för sig för att på ett enkelt sätt skapa en historia kring företaget och höja statusen. Dessvärre är det alltid samma typ av jobb. Bussföretagen behöver tydligen inte höja sin image. För den typen av annonser finns aldrig.

Så var det mer glesbyggd igen


Nu måste staten (skattebetalarna) gå in och stötta utbyggnaden av mobilnät i glesbyggd. Allt detta enligt PTS. Samma PTS ställde en gång i tiden tuffa krav på de operatörer som skulle få bygga 3G i Sverige. Något måste ha gått verkligen snett sedan dess eftersom skattebetalarna måste betala för den olönsamma delen.
Det riktigt märkliga i denna såpopera är att Telia vill avveckla fast telefoni varför vi alla skall förlita oss på ett rätt skakigt mobilnät. Att alla skall ha tillgång till telefon i detta land är tydligen en målsättning som är utraderad i dessa pengatider. Såpoperan fortsätter med att svenska staten säljer ut sina aktier till ryssar och styrningen mot lönsamhet där vi lämnar olönsamma bitar av det svenska tele- och datanätet åt sitt öde kommer att bli än tydligare. En fantastisk utradering av glesbygden.
Detta följer samma mönster som för Västtrafik. Även det företaget är med och raderar ut landsbygden. Ett av skälen till denna utveckling är den så kallade självfinansieringsgraden. Ju högre den är ju mer trafik slås ut av naturliga skäl. Ju större grad av subventionering ju lägre biljettpris och omvänt ju högre andel som skall täckas av biljettpriset dessto högre biljettpris.
Som grädde på moset bygger vi den nya riksväg 27 och dess färdigställande fram till Viared, för att öka bilåkandet...inte för att stimulera kollektivtrafiken. Sak samma med den nya Riksväg 40 förbi Rångedala.

Busspool med reserver


Detta var nog det dummaste förslag jag läst på länge. Bussbolagen skulle ha någon typ av busspool där det står ett antal fräscha bussar till ingen nytta och där skall också sitta ett antal chaufförer och rulla tummarna tills det uppstår en brist. Det märkliga är att i förhistorisk tid hade varje bussbolag alltid denna beredskap. Det andra märkliga faktum är att topparna vanligtvis inträffar samtidigt för alla operatörer och vem skall då stå tillbaka i denna busspool? Hur det hela skall finansieras i detta konkurrensutsatta läge var visst inte heller förklarat.
Med nuvarande upphandlingssystem får man acceptera dessa olägenheter vid toppar - för ingen vill betala för outnyttjade bussar och personal som går och sopar garaget.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: