18 april 2007

Onsdagen den 18 april 2007

Jag har ett problem


Det problemet yttrar sig så att jag har oerhört svårt för personer som ljuger eller talar med kluven tunga som inianerna sa i alla cowboy-filmer när man var barn. Till mig säger en person en viss sak, så träffar man andra personer som har helt andra upplysningar i exakt samma ämne. Dessvärre är det så att dessa sistnämnda personer över tid visat sig tala sanning. I det läget är personen som talade med kluven tunga 'bränd' kan man lugnt säga. Har denna person sedan tänkt sig påbörja någon typ av chefsbefattning så har han redan innan han kommit till 'skott' förbrukat sitt förtroendekapital på sitt tveeggade beteende.

Tidningen


Läser med viss förvåning senaste nummret av Strålkastaren, som är Västtrafiks propagandatidskrift, om att GS skall internutbilda bussförare och ge dom lön under utbildningen. Det måtte bli en rätt så kort intensivkurs av detta kan man gissa, eftersom sådana utbildningar knappast ingick i upphandlingen med Västtrafik. Efter vad jag läste knöt man sedan föraren till företaget under ett (1) år. Det var en rejäl avkortning. Förr i 'tia' var det minst tre (3) år och så fick man köpa sig fri.

Något slags kort


Förarcertifieringsbevisen måtte ha en oerhört kompliserad framställningsprocess?! Jag minns när jag jobbade på Ericsson MicroWave att det tog cirka 3 minuter att tillverka ett inplastat ID-kort med tillhörande magnetremsa för loggning i olika sammanhang. På Västtrafik tar ett enkelt ID-kort månader att ta fram. Är skillnaden mellan EMW och Västtrafik något som samtidigt belyser effektiviteten i respektive företagskultur? Det är lätt att bli fundersam. På min lamineringsmaskin tar det c:a 3 minuter att värma upp den och sedan någon minut att fixa ID-kortet.
Nåja, det är ingen som saknar korten - så dom får gärna dröja några år, det gör inget.

Vilken tur!


Vilken tur någon har att jag aldrig fått frågan om fordonskvalitet! Jag hade troligen varit arbetslös dagen efter..... :-)
Det som verkligen imponerar är att GS skall öka andelen reservfordon (fast där stod inte hur dom skulle vara beskaffade). GS skulle visst bli bättre på att ge återkoppling till den som gör en felrapport. Tyvärr är ordet återkoppling inte ett gångbart begrepp på mitt företag (alltså inte GS).
Att skriva en felrapport är slöseri med till och bläck...


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

Puuh!! du är tillbaka, jag började få abstinensbesvär när du inte uppdaterade bloggen.
Jag måste ta en Bancoboy varje dag, säger doktorn. Då kan du inte plötsligt hålla upp under flera dagar.