12 april 2007

Onsdagen den 11 april 2007

Kritik



Bussen körde med öppen bakdörr. När en passagerare larmade föraren stannade han bussen och pekade ut passageraren som den som försenade resan för övriga resenärer. Det kändes väldigt otrevligt. Denne blev både ledsen och kränkt. Redan när bussen kom var bakdörren öppen. När den körde i väg stod dörren fortfarande öppen och larmet tjöt men föraren tycktes inte bry sig. Man försökte stänga dörren men den gick upp igen. Vår passagerare gick fram till föraren och berättade hur det var men han sade att han redan visste och vår passagerare fick välja om han skulle stoppa bussen eller om han ville komma till jobbet i tid. Han blev chockad över förarens syn på säkerheten. Strax därpå stannade föraren ändå bussen och meddelade över högtalaren att trafikledaren sagt åt honom att stanna bussen omedelbart. Sen gick föraren genom bussen och pekade ut vår passagerare som den som fått bussen att stanna. Han sade högt och tydligt så att alla skulle höra att det var vår passagerares fel att han var tvungen att stanna. När alla hade lämnat bussen och stod på en hållplats, var många ganska irriterade, då pekade chauffören på vår passagerare igen och sa att det var hans fel att alla skulle komma för sent till sina jobb. Vår passagerar fick skjuts med en arbetskamrat som råkade köra förbi, övriga kom med nästa buss efter 15 minuter. -Jag beklagar förarens beteende säger chefen för affärsområde Buss. Säkerheten har högsta prioritet, vi skall aldrig köra med öppna dörrar. Dessutom tycks föraren ha betett sig helt felaktigt, vi skall inte bemöta resenärerna på det sättet. Bussen kördes till verkstad. Det var inget fel på dörren. Någon hade nödöppnat dörren, det var därför den inte gick att stänga, och föraren visste tydligen inte hur man skulle återställa nödöppnaren. När det var gjort, det tog några sekunder, kunde vi sätta bussen i trafik igen. Vi kommer att prata igenom händelsen med föraren när han åter kommer i tjänst. Sådant här skall aldrig behöva ske. Göteborgs Spårvägar har 1 300 bussförare och skall anställa ytterligare 100 för den ökande trafiken från augusti. Det är väldigt besvärligt att få tag på förare som är goda busschaufförer och som har den rätta servicekänslan. Vi har tvingats utbilda en del förare själva fastän det borde vara en uppgift för samhället. I Skåne bekostar Skånetrafiken i samarbete med länsarbetsnämnden utbildning av bussförare och verksamheten drivs efter upphandling av busstrafikföretaget Arriva.- Om inte utbildningsväsendet klarar detta måste vi få till en liknande lösning i Göteborg. Vi som kör busstrafik i konkurrens med andra bolag har inte råd att bedriva utbildning i egen regi.

Det som är intressant med texten ovan är inte den öppna bussdörren elller förarens stress. De är bara sjukdomssymtom. Det visar hur snett det blir när man upphandlar smart logistik i konkurrans och i stort sett bara anger busstyp och bränslekrav och glömmer bort resten. En bussförare är inte riktigt samma sak som en kille eller tjej som sitter och vrider på en ratt. Det krävs lite mer.
Som av en ren händelse hade Metro en blänkare om klagomål på bussförare inom SL. Dom hade ökat kraftigt de sista året.
Sedan råkar BT ha en insändare på samma tema. Nu är det BL som får sig en skopa ovett. Det kunde ha stått buss på villovägar eftersom föraren tydligen inte hade den minsta aning om linjesträckningen = bussens körväg. Nu kan jag inte vägnätet i Borås så jag kan inte avgöra hur mycket föraren var ute och felkörde men man har tydligen problem med linjekunskapen ibland.
Ännu är inte *riktiga' bussförare överflödiga även om bussbolagen gärna vill tro det - för dom kostar ju pengar också.


En annan intressant sak att notera är de då och då förekommande insändare som handlar om tidtabellstrågor och körtider. Som kund har man ännu inte förstått kopplingen mellan upphandlad trafik och snålt tilltagna körtider samt stress. Tid är bokstavligen pengar för bussbolagen. Ju mer tid en sak tillåts ta ju dyrare blir det. Lättast är det att jämföra med ett löpande band. Ju högre hastighet bandet kan hålla dessto fler varor kommer det fram per timma. Här gäller samma principer och då väger öppna bakdörrar och säkerhet egentligen lätt. Det gäller att få varje förare att producera så många vagnkilometer som möjligt per timma. Resten är bisaker. Då har man inte råd med en massa utbildning eller en massa andra vackra ord som står i exempelvis kollektivavtal och årsredovisningar. Det är bara fasad och kosmetika för att dölja den krassa verkligheten.

Det dyker med jämna mellanrum upp rätt präktiga exempel på att allt inte fungerar så bra med upphandlad trafik. Det är rätt många gamla sanningar som fått stryka på foten.
Berättelsen först och slutsatsen att man skall bli samhällsutbildad bussförare talar sitt tydliga språk. Det är inte Din lämplighet som är avgörande utan det faktum att Du är arbetslös. Bristen gör att det sker en massa "snabbutbildningar" av helt fel typ av personer - personer som inte har en susning om vad kundservice innebär. Det är sådant som sänker kollektivtrafikens och yrkeskårens status.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: