22 april 2007

Söndagen den 22 april 2007

Deklarationstider


Så var det dax igen! Alltså skall man sno ihop ett helt års affärspapper på någon vecka och bokföra samt fixa ett bokslut, göra näringslivsbilagor och fixa till en deklaration. Tack och lov att man inte tagit emot nya kunder på flera år. Nåja, man håller i alla fall liv i kunskaperna och det är ju inte så dumt. För det är inte något man livnär sig på. Men å andra sidan så gör man det inte för pengar. Det är bra att hålla färdigheterna vid liv.

Nytt jobb


Ibland hör man och/eller läser man om 50+ som faktiskt fått ett nytt jobb. Även efter 50 kan en vidareutbildning löna sig. Är man då 60+ blir det en solskenshistoria, eller hur?
Annars är det ju så att herrar Borg och Littorin har skärpt kraven och satt jobben i fokus. Egentligen är det väl bara en sak som är lite bakvänd: -- Herrarna missade att först se till att det fanns något att söka! En rätt så fånig tabbe faktiskt. "Arbetsmarknaden fungerar sämre än väntat" är ingen bra ursäkt.
Nu är det trots allt inte så lätt alla gånger även om man hittar ett ledigt jobb och arbetsgivaren är intresserad för då kommer nästa hinder: "Utdrag ur belastningsregistret"! Och den trenden ökar brant. En gång dömd - alltid dömd kommer allt närmare verkligheten. Detta leder alltså till ett permanent utanförskap för alla som är dömda - även för en, rent ut sagt, skitsak. Så mycket var den arbetslinjen värd!
Fast efter en blick i en lokal blaska så visade det sig finnas ett antal intressanta jobb hos företag som inte anställt nytt folk på länge. Klart intressant!

Som skolbussförare skall Du bland annat inneha ett yrkeskompetensbevis (det skulle inte förvånda mig om kravet på utdrag ur belastningsregistret också införs - det kan ju vara en pedofil som kör). Många äldre bussförare med den äldre varianten av Trafikkort har inte brytt sig om att byta upp sig till yrkeskompetensbevis och Vägverket har inte heller följt upp den kompetensen.

Buss på vift


Man kan undra vad som orsakade en insändare i veckan med rubriken "Galen busschaufför". Skribenten är en skolelev (och dom sitter ju knappast stilla i bussen). Bussföraren i fråga skulle ha ginat tvärs över rondeller, kört mot rött ljus, vinglat på vägen, kört för nära vägkanten och så vidare...trots allt detta lyckades han köra från Borås till Ulricehamn utan att någon tog sin nalle och ringde polisen. Skribenten undrar då om Västtrafik inte ställer några krav på sina chaufförer? NEJ det gör inte Västtrafik, men det gör trafikföretagen som kör trafiken.
Detta leder sedan vidare till det faktum att medborgargarden och vaktbolag gör polisens jobb. Så vem skulle passagerarna i den vingliga bussen egentligen ringa...?? 112 till Larmcentralen eller 211 till de lokala medborgargardena? Polis på landsbygden är ett stående skämt och mängder med lokala polisstationer har försvunnit samt massor av tjänster från orter med mindre befolkningsunderlag.
Att välta pensionärer i Tranemo, Limmared, Svenljunga, Överlida eller Mjöbäck är med andra ord praktiskt taget riskfritt. Vi har avtal med vårat lokala vaktbolag att stötta oss på våra natturer - skrämmande!


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: