20 april 2007

Fredagen den 20 april 2007

Skjuta sig i foten


För ett bra tag sedan satt vi i möte några stycken från HK och vi på depån. Bland de få ämnen som avhandlades var att man inte skulle ge sig själv ledighet utan det beslutet skulle då kollegan ta och i yttersta fallet skulle det gå till Trafikchefen.
Döm om min förvåning när en av deltagarna i detta möte säger till mig att jag borde ge mig själv ledigt för att hinna göra klart några sidouppdrag för företaget....
Då tycker jag att man skjutit sig själv i foten.

Beröm


Tyvärr har inte vår bussverkstad rosat marknaden på ett tag. Men idag måste jag få ge dom BERÖM. Bussen jag lämnade in igår middag med någon typ av laddningsfel fick jag tillbaka idag på middagen åtgärdad och dessutom fick jag återkoppling på exakt vad orsaken var till laddningsfelet (och det stämde med det jag misstänkte). Det är så jättekul när kommunikationen verkligen fungerar. Jag är imponerad...bugar och tackar.

Kontanter


Att vi vill bli av med kontanthantering på bussarna är nog ingen större nyhet och att t ex Hemglass redan hanterar olika bankkort är nog knappast heller någon större nyhet, men att man blir av med sina pengar från sina bankkonton lika lätt som om man blir rånad på kontanter på gatan kanske är en nyhet. Bankerna skyltar bara inte med den låga säkerheten som råder på internetbankerna och hur lätt det är att kopiera Ditt bankkort utan att Du märker det. Dom nya bankkorten utan magnetremsa dröjer.

Bävan


Det är med bävan och skräck jag ser fram mot pensionen. Pensionärer har verkligen blivit en allt tydligare belastning i kommunernas budgetar.
Tidigare Svenljunga och Mark, och nu Tranemo -- alla levererar dom fryst mat till sina åldrande kommuninnevånare, de som en gång byggde landet lönas med sämsta tänkbara tack för hjälpen.
Ur kommunal synvinkel vore det nog bäst om alla som gick i pension samtidigt tvärdog.

Om alla som blir pensionärer bara tvärdog skulle inte heller dessa "insideraffärer" med våra pensionsmedel vara något problem. Som det nu är så bildar pensionssystemet så stora penninghögar att man inte kan hålla fingrarna i styr. Det är nog tur att inte gemeneman riktigt fattat att det är hans framtida pension tjejerna & killarna leker med och lever mycket gott på.
Nu hade skattemyndigheten fått upp ögonen också -- men då säger jag: -Bort med tassarna! Alla miljonerna som dessa personer lurat till sig skall tillföras vårt pensionssparande.

Vi kan ju dra detta lite till...att anställa 50+ anses vara korkat. Jag för min del anser att dom som resonerar så är mest korkade själva. Här har vi män och kvinnor utan behov av pappaledighet eller mammaledighet och vård av sjukt barn är ett blekt minne som några av dom kanske har. Dom har en lång gedigen livserfarenhet och gör inget överilat.

Nu vet vi!


Nu vet vi att det tar lite drygt två (2) månader att framställa Förarcertifikat, dom dök nämligen upp idag....:-) Fast dom jag hann tala med var visst inte så intresserade av att bära 'brickan'. Det där löser sig med tiden.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: