24 april 2007

Tisdagen den 24 april 2007

Förvaltningsberättelse


Jag vet inte hur många som fått företagets Årsredovisning 2006. Hos oss gömdes den snabbt undan..fast jag tror inte av andra skäl än ointresse.
Men det är en intressant läsning och en offentlig handling, så att läsa och kommentera den är inte på något sätt kontroversiellt.
Nåväl en detalj som då sticker mig i ögonen omedelbart är att Stadstrafiken svarar för 42,4 % av företagets verksamhet och då återstår 57,6 % som inte är stadstrafik. Av detta utgör 43,3 % landsortstrafik. Dock är det så att allt som sägs och görs och skrivs handlar om de där 42,4%-verksamheten. Resten sköter tydligen sig självt och den behöver man inte orda om särkilt mycket. En eftersatt del är beställningstrafiken med blygsamma 0,4%.

Dock kan man utläsa att företaget faktiskt redovisade en blygsam vinst och det är definitivt inte fel....
Tyvärr särredovisar man inte de olika "paketen" varför man inte kan utläsa någon delinformation om hur de olika delarna går.. endast en enda stor klumpsumma.

Löner 2007


I ett papper daterat 2007-12-15 informerar vår VD resultatet av förhandlingar mellan företag och fackförening. Det som jag finner märkligt är den totala bristen på information från den fackliga sidan. Inte ens olika protokoll kommer efter ett möte. Nej det kan ta en evighet innan dom kommer ut. Företaget redovisar någon slags verklighet via veckobrev, den fackliga sidan tiger. Sedan gynnas alltså de där 42.4%:en med ett extra lönesteg för förare i Borås Stad. Depåerna kan dra dit pepparn växer - dvs Fjärås (dom odlar pepparrot där). Jag inbillar mig inte att man kommer att göra speciellt stora anstängningar att få fortsatt förtroende efter 2009.

Från ett vindruta


Vi herrar har en viktig uppgift nu på våren -- att putsa fönster in- och utvändigt oavsett om vi är fd fönsterputsare eller inte. Jag har under dagen noterat ett antal duktiga herrar i färd med att utföra denna viktiga gärning.

Verkstaden


Det har hänt något -- bussen jag skickade till verkstaden igår är åter i drift hos oss "åtgärdad". Man blir glad, faktiskt jätteglad när saker och ting funkar...(en detalj gjorde mig dock bekymrad -- hade dom enbart bytt generatorremmar och inte åtgärdat remskivorna??? Bussen skriker nämligen som en stucken gris helt omotiverat).
Men helhetsintrycket så här långt är att verkstaden funkar betydligt bättre än på länge...JÄTTEKUL!

Även på kommenderingen har det hänt saker. Må vara att dom är svåra att nå på telefon ibland, men man kommunicerar med oss på depåerna och det var ett tag sedan och f-n så smidigt det blev i en hast. Det funkar för dom och det funkar för oss och tiden som man måste lägga ner på den detaljen är nu nästan försumbar. Det flyter på som det skall göra -- imponerad!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: