01 april 2007

Söndagen den 1 april 2007

Luras


Idag är dagen då man av tradition luras och skämtar till det... var på vakt...

Deltid


Sitter och tittar på Handels nya avtal och funderar på hur man tänkte. Antalet deltidsarbetare lär öka, omvandlat till 'vår' verklighet så ökar antalet timanställda på bekostnad av fastanställda. En rätt oroande utveckling som hela tiden pågår i det tysta. Det stigande antalet bemanningsföretag är ju ett annat tecken och ett tydligt sådant. Förr var det olagligt att hyra ut arbetskraft - nu är det berömvärt.

Migration


Tjejligan heter visst något gäng som åker MC. Här i min lilla by har man kvinnofrukost då och då. Ett intressant sätt att migrera kan tyckas. Jag tycker att det sätter fingret på att tjejer och killar inte är lika. Det finns skillnader (utöver själva könet).

Stockholmare


Läste också om en stockholmare som inte fick jobb på en ort i södra Sverige just för att han var stockholmare och att DO inte kan göra nått eftersom stockholmare inte räknas som etnisk minoritet. Tror faaan det - dom är ju en etnisk majoritet. Omdömet var i alla fall mycket snack och lite verkstad, och man ville ha mycket verkstad och väldigt lite snack. Fallet pekar väl egentligen tydligt på en attitydförändring där man tröttnat på att ständigt acceptera olikheter. Man ville ha personal med samma kulturella uppfattning och samma sätt att tala och agera. En slags diskriminering inom landet - som riskerar att minska rörligheten på arbetskraften.

Mått på kollektivtrafiken?


"Enligt uppgift arbetade Ni igår så mycket att Ni låg avsvimmad en halvtimma!"
"Naturligtvis tänker vi inte betala Er för den tiden."
- Lite av definitionen på de timanställdas ställning.

Inställd


Göteborgs Spårvägar byter ut 15 krånglande gasledbussar mot dieselbussar. Dessutom förändras rapporteringsrutinerna. Det lär för övrigt BL också gjort och där märks ännu ingen skillnad.

Västtrafik köper dessutom in fem nya reservbussar och då skall det tydligen finnas 11 reservbussar stående någonstans när spårvägstrafiken krånglar. Det som står sedan är intressant: Kommunens trafikkontor står för finansieringen......(??) Kan undra vad detta betyder i praktiken? Det stod ju nyss att Västtrafik köper....(?).

Summan av åtgärderna är givetvis att radikalt minska antalet inställda turer som länge varit ett gissel.
På vår egen bakgård händer inte så mycket. Det har poppat upp ett nytt veckobrev och demonteringen av depåerna fortsätter - fast ingen riktigt har fattat vart det skall ta vägen. Tranemo har tydligen bett om ett möte den 3 april....


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: